Nordiske trafikktall juli 2025

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Passasjerrekord for CPH i juli

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/2025/08/juli satte ny rekord i københavns lufthavn

pax%20tal%20juli%202025%20uk.png
 
Avinor: 5.076 mill, +2%.

OSL: 2.758.973 +0.4%

BGO: 663.913 +1.4%
SVG: 352.183 -1.8%
TRD: 303.663 -2.2%
TOS: 205.215 +9.8%
BOO: 195.056 +14.7%
EVE: 106.331 +12.2%
AES: 92.595 +5.2%
KRS: 63.199 -0.2%
ALF: 33.660 +0.2%
KSU: 32.549 +9.8%
KKN: 31.643 +9.2%
LYR: 30.357 -2.1%
MOL: 27.931 +3.5%
 
Avinor: 5.076 mill, +2%.

OSL: 2.758.973 +0.4%

BGO: 663.913 +1.4%
SVG: 352.183 -1.8%
TRD: 303.663 -2.2%
TOS: 205.215 +9.8%
BOO: 195.056 +14.7%
EVE: 106.331 +12.2%
AES: 92.595 +5.2%
KRS: 63.199 -0.2%
ALF: 33.660 +0.2%
KSU: 32.549 +9.8%
KKN: 31.643 +9.2%
LYR: 30.357 -2.1%
MOL: 27.931 +3.5%

Her var det litt mindre økning på Oslo (OSL), enn jeg hadde trodd. Legger ellers merke til at det er bra økning på flyplassene i Nord-Norge (Bodø, Harstad/Narvik, Kirkenes og Tromsø).
Tror juli 2025 må være første måned noen gang at det er flere enn 100 000 reisende på Harstad/Narvik (EVE) i løpet av en måned.
 
Enig i at det kanskje er litt rart at ikke veksten på OSL er større. Noe kan skyldes mindre transfer pga stadig flere direkteruter til distriktene. Utlendinger på vei til/fra Evenes måtte tidligere reise via OSL, for eksempel, men har nå en rekke andre muligheter.
 
Enig i at det kanskje er litt rart at ikke veksten på OSL er større. Noe kan skyldes mindre transfer pga stadig flere direkteruter til distriktene. Utlendinger på vei til/fra Evenes måtte tidligere reise via OSL, for eksempel, men har nå en rekke andre muligheter.

Ser litt sånn ut. Veksten lokalt, er marginalt høyere enn nedgangen i transfer.

Innenriks
Lokal: +22.909 pax +4,4%
Transfer -15.512 pax -4,7%

Utenriks
Lokal: +20.847 pax +1,3%
Transfer -18.454 pax -6,5%


I tillegg er det trolig ikke noe vekst i kapasiteten, i hvertfall når man ser på f.eks Norwegians månedstall, hvor produksjonen totalt sett omtrent var lik som i juli i fjor.
 
ARN: 2.431.272 +4%
GOT: 610.821 +2%

For ARN skal det sies at veksten kommer fra flytting av BRA til SAS ops til ARN, da innenriks er opp +28%. Utenriks er såvidt opp: +1%
 
Last edited:
Hvordan forklarer og definerer man denne voldsomme veksten på ARN-CPH, når utviklingen på utland på ARN så og si er flat? Greit nok at SK nå (igjen) konsentrerer seg om CPH. Men det er da ikke lagt ned masse europa ruter fra ARN det siste året?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan forklarer og definerer man denne voldsomme veksten på ARN-CPH, når utviklingen på utland på ARN så og si er flat? Greit nok at SK nå (igjen) konsentrerer seg om CPH. Men det er da ikke lagt ned masse europa ruter fra ARN det siste året?

ORD og YYZ er jo lagt ned fra ARN, men selv om jeg ikke vet om annet som er borte, så har jeg mistanke om at kapasiteten på enkelte andre ruter kan da blitt dratt ned litt?

Uansett, så virker SAS sin strategi om mer trafikk via CPH å funke hittil.
 
Nei det er en litt artig tematikk. Det er vel kanskje noen svensker som har boret dypere i det?

Sammenlignet er det jo en relativt lav økning på OSL-CPH og det er vel stadig slik at det er flere direkteruter til Europa fra ARN enn fra OSL. Både hos SK og generelt. Dog har vel setekapasitet på long haul ut fra OSL økt, også hos SK.

Men det er jo samtidig interessant å se at det er nedgang på både AMS og CDG fra CPH. Og det uten at det nye eierskapet i noen grad i det hele tatt har fått noen tung betydning rutemessig.

Ellers ser man jo også at nedgangen på LON fortsetter fra CPH. Har man tall for OSL?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan forklarer og definerer man denne voldsomme veksten på ARN-CPH, når utviklingen på utland på ARN så og si er flat? Greit nok at SK nå (igjen) konsentrerer seg om CPH. Men det er da ikke lagt ned masse europa ruter fra ARN det siste året?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Swedavia redovisar en minskning i juli i kategorin ”övriga världen” med ca 10 000 pax medan trafiken inom Europa ökar med ca 37 000 pax varav Köpenhamn verkar utgöra ca 23 000 pax. Så den plana utveckling på utrikes får nog skyllas på färre avgångar till andra kontinenter. Jämfört med toppåret 2018 hanterade ARN i juli ca 95 000 färre pax i kategorin ”övriga världen”, så den interkontinentala trafiken har tyvärr reducerats rejält.

Till det positiva hör europatrafiken som faktiskt slog rekord i antal pax i juli 2025.så allt är inte bara negativt.
 
Last edited:
Back
Top