Nordiske trafikktall april 2019

Someone

Moderator
Medlem
Helsinki er først ute:

Innenriks: 243.854 (-4,8%)
Utenriks: 1.554.997 (+9,1%)
Totalt: 1.798.851 (+7,0%)

Hittil i år totalt: 6,639,657 (+4.5%)

IC er opp hele 18% i april
 
Helsinki er først ute:

Innenriks: 243.854 (-4,8%)
Utenriks: 1.554.997 (+9,1%)
Totalt: 1.798.851 (+7,0%)

Hittil i år totalt: 6,639,657 (+4.5%)

IC er opp hele 18% i april

HEL har en klar overvekt av utenlandspassasjerer i likhet med ARN og CPH, mens OSL har mer balanse. Dette beror paa selvsagt togtilbudet og landenes geografiske form og stoerrelse, men hvordan er langdistansetogene i Finland? Jeg har kun tatt lokaltog til HEL i det landet.
 
Finland har et temmelig godt utbygd togsystem, som strekker seg langt nord og ellers ut i distriktene. Fra nord går det flere nattog, mot både hovedstadsområdet og Åbo. Nattogene er ekstra populære fordi du kan ta med bilen i lukka vogn hele året, det gir en mobilitetsfordel innenriks mot flyet, å kunne stå opp dagen etter og kjøre fra stasjonen.

En grunn til at sporene er svært utbygde ut i distriktene er at banen brukes mye til industri, ikke minst tømmer (f.eks. Kolari, nærmeste stasjon til Norge (ca 250km), er en slik tømmerladeplass). Togene er godt egna til industri, fordi de har "russisk" sporvidde, en hel del breiere spor og vogner enn her hjemme. En konsekvens er mye romsligere tog, for eksempel sovekupe med sitteplass, eget toalett og dusj. Vanlige vogner med seter er også en hel del mer behagelig enn det vi er vant til, rene lenestoler på langdistanse (2+2). Lokaltog i byene har et sete ekstra i bredd.
 
HEL har en klar overvekt av utenlandspassasjerer i likhet med ARN og CPH, mens OSL har mer balanse. Dette beror paa selvsagt togtilbudet og landenes geografiske form og stoerrelse, men hvordan er langdistansetogene i Finland? Jeg har kun tatt lokaltog til HEL i det landet.

Reises nok mer innad i landet i Norge mellom byene, uansett hvilken transportform man ser på. Dette fordi både Bergen, Trondheim og Stavanger har viktige kunnskaps- og næringslivsmiljøer, i tillegg til at offentlige organer er spredt for alle vinder.

Med dagens priser, tror jeg det er grenser for hva et bedre togtilbud kan gjøre med flytrafikken, men med økte avgifter på flyreiser, kan det naturligvis endre seg fort. Togtilbudet er jo ikke så ille, men det tar for lang tid. Og det er det ikke så lett å gjøre noe med uten enorme investeringer.

Om jeg husker riktig, har Norge og Finland omtrent like mange togpassasjererer.
 
Enig, Landkrabbe. Ingen av de skandinaviske landene er vel så sentralstyrt som Finland.

De har helt riktig omtrent like mange reisende på tog som i Norge, men det er jo en voldsomt mye større del av det totale volumet av innenriks reisende. Som du er inne på er det nok mindre reising innenlands, både pga sentralisering, men også pga svakere økonomi. Finland er jo dessuten rett og slett mer kompakt og flatt enn Norge, med omtrent like mye folk på et omtrent like stort areal. Det legger mer til rette for vei og bane framfor fly og båt. Finland har mange flere kilometer bane, både med og uten persontrafikk, de har mer elektrifisert bane, og de har mye bane der en kan holde forholdsvis høye hastigheter - typisk langdistansetog i ca 160km/t
 
Arlandas siffror kom idag. Utrikestrafiken hamnade på -6% och inrikes hela -19%. Totalt blev det -9%. Flera faktorer till det stora tappet men 6 dagars strejk är väl den främsta orsaken. Blir intressant att se strejkens påverkan på OSL och CPH när deras statistik publiceras.

https://www.swedavia.se/om-swedavia/nyheter/swedavias-passagerarstatistik-for-april-2019/

Imponerende at udenrigs ikke er ramt hårdere end -6%. Troede primært SAS' underleverandører fløj på CPH, hvorfor næsten al trafik under strejken fra Arlanda burde være indstillet?
 
Imponerende at udenrigs ikke er ramt hårdere end -6%. Troede primært SAS' underleverandører fløj på CPH, hvorfor næsten al trafik under strejken fra Arlanda burde være indstillet?

Det er vel også en påskeeffekt hos ARN som drar opp (eller mindre ned) utenriks og ned innenriks

Regner med vi ser noe av det samme på OSL


Det er også mye City Jet og FlyBe på ARN også. Og SAS Ireland er vel ganske jevnt fordelt.

OSL er vel den hubben med minst wetlease
 
OSL april 2019:
Innland = 911.190 passasjerer -12,6%
Utland = 1.338.824 passasjerer +2,3%
Sum april = 2.252.054 passasjerer -4,3%
 
ARN april 2019:
Innlands = 378.556 passasjerer -19%
Utlands = 1.659.291 passasjerer -6%
Sum april = 2.037.837 passasjerer -9%
 
CPH:

Innenriks: 124.012 -10,8%
Europa: 2.090.052 +0,2%
Interkontinentalt: 294.898 +8,8%
Totalt: 2.508.962 +0,5%

På CPH så oppveier en positiv påskeeffekt SAS streiken, samt at det kanskje er nok kapasitet i markedet til at flere kunne velge andre alternativer? Dessuten så overlater danskene flyskammen til svenskene
 
Jeg læste at strejken "kun" kostede Kastrup 85.000 passagere fordi at SAS egenproduktion ikke er lige så stor på Kastrup som den er på Arlanda og Gardermoen.
 
Jeg læste at strejken "kun" kostede Kastrup 85.000 passagere fordi at SAS egenproduktion ikke er lige så stor på Kastrup som den er på Arlanda og Gardermoen.



Det kan vel også være er nettotall. Da endel passasjerer jo ble booket om til andre selskap
 
GOT:s siffror i april:

Inrikes: 97 843 -22,12%
Utrikes: 454 566 4,99%
Totalt: 552 409 -1,11%

Uppgången i utrikesflyget är väl pga påsken och att SAS andel är liten i jämförelse med t.ex. ARN och därför påverkade inte strejken siffrorna så mycket.

Bromma hade också en rätt ok månad med en tillbakagång på bara -0,77%.
 
For BMA så fikk vel de mange ekstra passasjerer pga streiken, som nesten klarte å oppveie for påsken og generell svensk nedgang
 
KEF i april: 474.519 (-27%)

Her er det jo primært WOW som drar ned, samtidig betyr det at KEF var mindre enn BGO og GOT i april og rykker ned fra en 5. til. 7. plass i Norden
 
Back
Top