• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nordiske trafikktall 2019 og desember 2019

Someone

Moderator
Medlem
2019 er over og de første tallene for flyplassene er på vei:

God vekst i Billund med ca 6% til 3,7 millioner passasjer

Aalborg er ned 9,2% til 1.462.000
 
Avinor melder om 54.099.013 og +0,6% for hele 2019 totalt sett, mens desember isolert var opp 1,9%.

Samtidig sank antall flybevegelser i 2019, slik at det betyr flere passasjerer per flyavgang
 
"Der var travlt i terminalerne i Københavns Lufthavn i 2019. Med i alt 30.256.703 rejsende blev rekorden fra sidste år tæt på tangeret med blot 41.828 færre rejsende – svarende til 0,1 procent færre."

Fremgang i december, men interkontinental bærer tydeligt præg af, at Norwegian har slagtet aktiviteterne. Mest på antal operationer, men passagertal følger godt med.
 

Attachments

  • cph-trafik-december-2019.png
    cph-trafik-december-2019.png
    43.4 KB · Views: 685
Last edited:
Det betyr at det for første gang gjennom et år var flere IC passasjerer i HEL enn CPH, da HEL i 2019 slo CPH med noen tusen passasjerer
 
Det betyr at det for første gang gjennom et år var flere IC passasjerer i HEL enn CPH, da HEL i 2019 slo CPH med noen tusen passasjerer

Ikke andet at gøre end at tage hatten af for Finnair og HEL. Det er en velsmurt maskine de har kørende deroppe! Genial udnyttelse af geografisk placering trods det yderst begrænsede lokale markedsgrundlag!
 
Topp 14 IC ruter i antall passasjerer for CPH and HEL i 2019, i følge Eurostat

HEL: Destinasjon - passajerer - endring - belegg
1. NRT - 438,270 (+3.0%) - 87.6%
2. BKK - 359,914 (+0.7%) - 89.7%
3. HKG - 351,921 (+26.3%) - 82.7%
4. PVG - 244,101 (+29.6%) - 80.3%
5. DOH - 233,846 (+12.0%) - 67.4%
6. KIX - 223,869 (+38.4%) - 84.7%
7. ICN - 214,982 (-0.9%) - 88.8%
8. SIN - 196,941 (-0.3%) - 86.3%
9. JFK - 180,126 (+2.9%) - 88.0%
10. PEK - 177,432 (-4.9%) - 79.4%
11. NGO - 145,904 (+5.0%) - 77.0%
12. DXB - 133,253 (+12.5%) - 75.3%
13. DEL - 131,907 (+10.9%) - 87.9%
14. ORD - 101,975 (+12.6%) - 85.2%


CPH: Destinasjon - passajerer - endring - belegg
1. DOH - 400,021 (+26.7%) - 68.2%
2. NYC - 360,078 (-6.8%) - 86.6%
3. DXB - 330,579 (-6.3%) - 76.1%
4. BKK - 261,593 (-2.8%) - 81.6%
5. PEK - 189,228 (+10.8%) - 72.2%
6. YYZ - 169,585 (+3.9%) - 82.7%
7. SFO - 147,640 (-2.5%) - 85.4%
8. ORD - 141,641 (+1.2%) - 78.4%
9. NRT - 140,842 (-4.2%) - 86.1%
10. IAD - 137,490 (+1.0%) - 76.2%
11. PVG - 128,995 (-8.8%) - 79.2%
12. SIN - 124,535 (+3.6%) - 86.8%
13. HKG - 103,756 (+95.2%) - 85.1%
14. DEL - 82,214 (+8.3%) - 80.4%

DOH er da for første gang størst fra CPH, selv om belegget er så som så
 
Topp ti flyplass per basert på kapasitet til/fra CPH i 2019


1.CPH-OSL2,306,309 seats
2.ARN-CPH2,261,222
3.AMS-CPH1,394,826
4.AAL-CPH1,356,884
5.CPH-LHR1,267,775
6.CPH-HEL1,163,475
7.CDG-CPH964,870
8.CPH-FRA937,206
9.CPH-LGW927,288
10.CPH-ZRH713,778


Og topp ti selskaper i kapasitet ut fra Danmark i 2019

1.SAS 7.914.947 seats
2.Norwegian 3.450.687 seats
3.Ryanair1.741.824 seats
4.Easyjet980.442 seats
5.KLM 788.985
6.Lufthansa 730.755
7.Norwegian Air Shuttle629.836
8.Danish Air Transport537.144
9.British Airways453.635
10.Finnair357.493

Data er fra OAG og Routesonline
 
Back
Top