Nordica nytt flyselskap i Estland - tidligere Nordic Aviation

Lot står for salg av billetter, ellers er alt Nordica/Regional Jet. Merkingen er engelsk og estisk. De har egen BOB meny og tax free salgskatalog. Uniformer er Nordica og det er også fargene i kabinen. Maten som selges om bord er estisk, og jeg elsker dere grovbrød-sandwich med egg og spesiell krydderbrisling. I løpet av påsken hadde jeg fire flighten med dem i deres CRJ900 og de to siste på 14A. Mellom OSL og KBP er de den absolutte vinneren på tid, og jeg blir nok en regulær kunde hos dem lang tid fremover.

Hvor langt inne i LOT er de? De flyr på LO flightnr. ser jeg

Har LOT overtatt alt?

Ja, har også merket meg at de flyr på ordinære LOT-ruter. Er det slik at LOT kjøper flytjenester av dem? Som wet lease? Om LOT trenger innleie antar jeg at Nordica er et godt alternativ.

De utfører nok wet lease til LOT. Ombord i to av de fire siste flyturene med dem fant jeg LOT-dokumentasjon i tillegg til tilsvarende fra Nordica i stol-lommen. Var litt vanskelig å sammenligne priser på ombordkjøp siden Nordicas er i EUR og LOTs i PLN, men jeg la merke til at LOT selger Pepsi Max, mens Nordica har Coca-Cola Zero.

Satt og tittet litt, og de dagene jeg så på så ligger alle avganger WAW/CPH/ARN inne med CRJ. Dette har jo tidligere vært EMB ruter
I bookingen står der kun Regional Jet CRJ

Regional Jet OÜ skal fly mye CRJ900 for LOT sitt rutenettverk fremover (sett bort fra Nordica ops), så om de dukker nok opp her og der fremover ...

Da ser det ut til at ex-OY-KFM skal bli ES-ACJ hos Regional Jet OÜ for Nordica....
Canadair CRJ 900 15250 ES-ACJ Nordica in basic SAS cs 09jun17 at MST prior delivery ex OY-KFM

Da ser det ut til at produksjonsselskapet Regional Jet blir omdøpt til Nordica Regional ... Ikke Nordica som i selskapet som selger billetter, men Regional Jet som opererer CRJ-maskinene.
Estonian capacity provider Regional Jet (EE, Tallinn Lennart Meri) will be renamed Nordica Regional (EE, Tallinn Lennart Meri) following the recent addition of its maiden Avions de Transport Régional (ATR) turboprop equipment.

The carrier is in the process of inducting a total of four ATR72-600s as it prepares for the start of a longterm white-label flying contract with SAS Scandinavian Airlines (SK, Copenhagen Kastrup), awarded to it in March this year. The first flights are due to commence out of Copenhagen Kastrup in August with two aircraft having already been delivered.
https://www.ch-aviation.com/portal/news/57620-estonias-regional-jet-to-rebrand-as-nordica-regional

Ser ut som de også har fått inn noen ATR. Oslo ruten ikveld opereres av ES-ATA som er nymalt i Nordica farger

-ATB var også innom OSL i kveld, men er nå på vei vestover over Nordsjøen med ukjent destinasjon. Mulig at denne var helhvit. EST9001.

Espen

Har 12 legs med LOT Nordica hittil i år, både ut fra TRD og OSL til hhv. WAW og KBP. Mangler tilgang til fasttrack på OSL for *G, men har i hvertfall tilgang til loungen i TLL som SAS har forbedret seg bort fra. Overhører stadig vekk SK-pax i skranken som må gå tomhendt ned igjen. Egentlig ganske fornøyd med deres CRJ900 operasjoner, men det som plager meg mest er at de ikke tillater bruk av hodetelefoner under taxi, landing eller take-off. Kjenner ikke til noen andre *A-selskap som fremdeles praktiseres et slikt forbud.

Har 12 legs med LOT Nordica hittil i år, både ut fra TRD og OSL til hhv. WAW og KBP. Mangler tilgang til fasttrack på OSL for *G, men har i hvertfall tilgang til loungen i TLL som SAS har forbedret seg bort fra. Overhører stadig vekk SK-pax i skranken som må gå tomhendt ned igjen. Egentlig ganske fornøyd med deres CRJ900 operasjoner, men det som plager meg mest er at de ikke tillater bruk av hodetelefoner under taxi, landing eller take-off. Kjenner ikke til noen andre *A-selskap som fremdeles praktiseres et slikt forbud.

Da kan jeg legge til Air Canada over listen din som praktiserer det forbudet.

Last edited:
I forbindelse med Estlands EU-presidentskap opplever Nordica en kraftig vekst på enkelte ruter, og vil derfor leie inn større fly, spesielt på TLL-BRU. Først en 737-400 fra LOT, så en 737-700 fra Bul Air.
Itillegg kommer en Fokker 100 fra Carpatair

http://atwonline.com/airlines/nordica-nudges-capacity-upwards-presidential-traffic-peaks
On the route from Brussels, Nordica will instead wet-lease Boeing 737 equipment, initially a 162-seat 737-400, from its strategic partner airline, the Polish national carrier LOT, then a 737-700 from Bulgarian airline Bul Air.

Additionally, Nordica will lease in a 100-seat Fokker 100 from Romanian carrier Carpatair for services between larger hubs on its route network.

ES-ACL rett rundt hjørnet...
15206 - CL600-2D24 (900LR) OY-KFA Cimber A/S, Kastrup (Triangle Symber Leasing DAC)

Flew Copenhagen - Maastricht 20-Oct-2017 on return to lessor, and onward lease to Regional Jet ÖU.

Canadair CRJ 900 15206 OY-KFA SAS ferried 20oct17 CPH-MST for paint, for Nordica ex C-GIAW

CRJ900 på vei til TLL ut torsdag morgen, Fokker 100 fra Carpatair hjem søndag tidlig ettermiddag. Alt bestilt hos LOT. Halvfullt ut, fullt tilbake. Mest behagelig med det minste flyet, men veldig rent og pent hos rumenerne også. Hyggelig personale. Fikk sågar en snack, med tørre kjeks...

Fruen og undertegnede har per dags dato 32 flyturer med Nordica og på nyåret vil vi passere 40 turer. Begynner å bli gjenkjent av cabin crewet, med unntaket av to turer med Carpatair. Også i der kom jeg i snakk med den yngste av de to som ikke viste seg å komme fra Romania, men kom fra Frankrike - et yndig intelligent vesen, eia hadde jeg vært yngre.

Back