Noen timer rundt Schiphol sist mandag

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Sist mandag var det tid for den årlige kontrollen av spotterguiden for AMS, og som en del av dette ble det også tid for å ta noen bilder. Bildene er stor sett tatt fra tre steder rundt flyplassen (for de som kjenner spotterguide, spottene E, I og K). Det har vært en del endringer rundt flyplassen, så det blir i løpet kort tid komme en ny utgave her: http://www.plane-spotter.com/Airports/Netherlands/AMS/SpotterGuide_AMS.pdf

Da får vi begynne med bildene sortert fra små til større fly:

HB-AFN.jpg

Fløy tidligere på Taiwan hos TransAsia Airways før den ble konvertert til freighter

PH-KZT.jpg

Et eksempel på de mange Fokker 70 KLM cityhopper har

PH-OFM.jpg

Det er ikke mange igjen av Fokker 100ene, disse erstattes jo av Embraer 190

PH-EZI.jpg

PH-EZN.jpg

Er det noen som ser forskjell på disse to Embraer 190ene? Hvis nei, sjekk fonten som Cityhopper er skrevet med - endringen skjedde etter PH-EZK.

EI-RJA.jpg

En annen maskin i Air France-KLM - en RJ85 som tidligere fløy i USA hos Mesaba for Nortwest Air Link

Nå får vi ta for oss noen små Airbuser
5B-DBC.jpg

EI-EDP.jpg

En litt over et år gammel maskin fra Turtle company

Så et par spanske - tidligere gikk det i grått og aquamarin (grønnblå) - nå er det gult og mindre grått fargene, og den har sluttet å klikke

EC-KDH.jpg

EC-KLB.jpg

fortsetter i neste ...

Last edited:
... og her er neste

Da får vi fortsette med 737er og da først en danske?

OY-TDB.jpg

D-ABIY.jpg

Tysk minstegris

D-AGEP.jpg

Denne startet også med en rød hale, men har l/n 18 blant NGene

PH-BDT.jpg

En gammel klassisk med mye røyk

PH-BGI.jpg

Så til en av de aller nyeste

PH-HZF.jpg

En gammel traver hos Transavia med over 11 års fartstid

PH-TFB.jpg

Ikke alt lyseblått er KLM, også Arkefly liker fargen og her representert med deres andre 737 som er litt over et år gammel

N739MA.jpg

Men Arkefly hadde da leaset to 738er fra Miami Air denne sommeren, her er en av dem. Den andre kan dere se hvis dere tar en titt i triprapporten ;)

YR-BGD.jpg

Denne 733 har vært hele sitt liv i Romania

Til slutt et par tyrkiske 737er:
TC-JKR.jpg

TC-TJG.jpg

fortsetter i neste ...

... og her er neste

Nå går vi opp i størrelse, hva med to 767-300ER med skandinaviske aner?

PH-AHQ.jpg

ex. Tjodhild Viking (OY-KDL)

PH-AHY.jpg

ex. Ulf Viking (OY-KDN)

N185DN.jpg

PH-MCJ.jpg

Og siden vi er inne på Martinair, så skifter vi flytype og frakttype

PH-MCI.jpg

Et par 747-400ERFer

B-2423.jpg

B-LIB.jpg

Uten ER men med MEGA ARK
9V-SFP.jpg

fortsetter i neste ...

Last edited:
... og her er neste

Først en A340-300 hvor det har vært SAS-folk som har stått for opplæringen av pilotene

PZ-TCP.jpg

Så forsetter vi med trippel seven

PH-BQI.jpg

Blå liten

PH-BVD.jpg

Stor i sølv

A6-EWH.jpg

Liten laaaang

Og så var det to 777F

B-2071.jpg

A7-BFA.jpg

Det var vel det for denne gang, å ja hvis dere er på tur rundt Schiphol kan Wings på Schiphol Oost (i gamle tårnbygget) anbefales som et alternativ til Mac'ern

Wings.jpg

Last edited:
Gleder meg til resten! Passer perfekt at du oppdaterer spotterguiden din nå. Håper virkelig at den er klar til 13.august! Da jeg skal ned selv.

Bøyer meg i støvet - vakkert er stikkordet :) Både kvaliteten på bilder og maskinene er helt prima !

Når blir den nye spotterguiden ferdig? Hadde vært fantastisk om den var klar på torsdag, siden vi reiser ned fredag morgen. :spin

Eg var innom terrassen på Schiphol på søndag noen timer
Synes det var rart å ikke se en eneste Transavia mellom kl 09-12.
Men så begynte de å komme inn etter hvert
Ser ut som du LN-KGL har fått en del individer som ikke er der om søndagen.
Skyteam saken sto ved gate hele søndagen, dessverre, omringet av totalt 13 Delta maskiner (10 stk A330, 2 B763wl og en uten wl). Men såg Miami-saken borte ved cargo.
Thai B777F roterte også uten at eg fikk den på mine hard disker

Herlig! Takk skal du ha! :devot: Denne skal printes ut og blir gull verdt der nede. Gleder meg noe sinnsykt! :colgate:

Eg var innom terrassen på Schiphol på søndag noen timer
Synes det var rart å ikke se en eneste Transavia mellom kl 09-12.
Men så begynte de å komme inn etter hvert
Ser ut som du LN-KGL har fått en del individer som ikke er der om søndagen.
Skyteam saken sto ved gate hele søndagen, dessverre, omringet av totalt 13 Delta maskiner (10 stk A330, 2 B763wl og en uten wl). Men såg Miami-saken borte ved cargo.
Thai B777F roterte også uten at eg fikk den på mine hard disker

Transavia flyr i bølger, og første bølge ut starter 03:30 på søndager med ingen avganger mellom 07:10 (Heraklion HV0837) og 11:40 (Napoli HV6411). Midt-på-dagen-bølgen varer frem til 14:40, og så er stopp til 16:15 hvor siste bølge starter og varer til 20:30.

Hverdager er annerledes på AMS med mer cargo-flighter og mer aktivitet tidlig på dagen sammenlignet med søndager. Hvis en oppholder seg bare på takterrassen får en dessverre ikke med seg mye av LCC-avtiviteten og for så vidt også mange av fly som ikke tilhører Skyteam (takterrassen dekker oddetalsgater på pir C, hele D og E og partalsgater på F og aktivteter på Kaagbaan, Aalsmeerbaan, Buitenvelderbaan og hvis noe skjer på Oostbaan).

Hvilken er din favorittplass KGL?

Innlegg nr: 2900

Må nok si at spot E er min favoritt. Grunnene til dette er flere:
  1. Ingen trær, busker eller stolper står i veien
  2. Veldig god parkeringsplass
  3. Polderbaan er den av rullebanene det er minst restriksjoner for og dermed benyttes nesten hele tiden.
  4. Nesten Runway Visitor Park-nærhet (det nye navnet for AVP på MAN) til flyene som passerer og hvis det trekker litt fra østlig retning får en parfymen med også.
  5. Og hvis en ønsker å komme seg nærmere rotasjonspunktet for de tyngre maskinene, så finnes det en god gå/sykkelsti nordover langs rullebanen.

Spot_E_example.jpg

Når det gjelder avstand, så fyller en 737-800 hele framen når den passerer forbi meg og jeg benytter mitt 100-400mm-objektiv i 100mm-stilling.

Ellers kan spot K være interessant siden Mac'ern har gratis Wifi og en dermed kan følge med på hvilke som er inbound på flightradar24. Det er to riktig store feil med denne plassen - motsol og tett med veibelysningsstolper ellers hadde den vært perfekt når det er vind fra vest. Alle flybildene ovenfor hvor flyet beveger seg fra ventre mot høyre er tatt fra denne plassen.

Last edited:
Er det noe "plan" for hvor flyene lander? Tenker på feks. mest brukte rwy for cargo og heavies osv. Eller har det bare med vind og hva som passer best å gjør?

EDIT: Det er meldt om Nordlig vind hele helgen.

Last edited:
Jeg og for så vidt også Knoll har funnet noe system for hvor fly lander unntatt da at de lander mest mulig mot vinden. Det nærmeste kan være:
Med vind fra sør og vest - landing på Polderbaan og Buitenveldertbaan
Med vind fra nord og øst - landing på Kaagbaan og Aalsmeerbaan

Bør jeg bli skuffet hvis det blir nordlig vind siden det da ikke blir landinger på Polderbaan? Eller er det kanskje like bra med line up/take off bilder på Polderbaan?

Back