Noen som vet noe om hva som er skjedd på OSL????

Re: Noen som vet noe om hva som er skjedd på OSL????

Men- vi som sitter ute og venter på å fly mot tigerstaden fra København lurer veldig på om det er verdt det å smøre seg med enda mye mer tålmodighet og satse på at vi kommer avgårde eller om det er like greit å finne seg en seng for natten? Nærmere bestemt: kan vi regne med at NB597 kan få lov å komme i luften før imorgen?evt estimert tid vi kan regne med å få lande?
Takker og bukker!

Hvorfor forsetter ikke de med snøbrøytingen, slik at de kunne holde noen flybevegelser?

With all due respect - dette er pisspreik.

Som forklart over - OSL er noen ganger velsignet med meterologiske forhold som gjoer flyoperasjon umulig. Selv om banen er ryddet og klar, er det ikke forsvarlig aa operere naar bremseeffekten er under 20 - noe som har vaert tilfellet i kveld.
Ikke bare er det uforsvarlig, men det er ogsaa ulovlig.

With all due respect - dette er pisspreik.

Som forklart over - OSL er noen ganger velsignet med meterologiske forhold som gjoer flyoperasjon umulig. Selv om banen er ryddet og klar, er det ikke forsvarlig aa operere naar bremseeffekten er under 20 - noe som har vaert tilfellet i kveld.
Ikke bare er det uforsvarlig, men det er ogsaa ulovlig.

Men hva med håpet ?? -Nok avpassangerer som har det i behold...

Last edited:

kanskje dere er ekstremt heldige og får LN-NOB på TRF i kveld?

Hva skjedde med NOC? Gikk den fra BUD?

Du tror de sitter på kontoret å drikker kaffe?

- Virker ikke som du har peiling i det hele tatt på hva som foregår der oppe, så det beste er kanskje å holde tett uansett hvor mange turer du har innom OSL i uka.

Plassen skal brøytes 3 runder til, først skal "GOLF" renskes, så skal deice plattformen renskes før de nok engang tar selve banene. De regner med å ha første flyet i lufta 00:15. DY536, DY254, NB868, SK1484, Quality 656M er de første.

Visste ikke at forumet kun var for ansatte i bransjen og ikke for brukerne:exclaimation

Der ser du at informasjon til brukerne er nyttig.

OSLflyer: Er du uvitende eller bare tjukk i hue?
Når det er spesielle værforhold på moen så hadde det ikke holdt med dobbelt så mange brøytebiler. Brøytemannskapene har kjørt kontinuerlig med 15-20 biler i hele dag.
Tror vi kan ta en diskusjon om hvem som er arrogant.

hva i all verden? hold deg for god til slike utbrudd!

kanskje dere er ekstremt heldige og får LN-NOB på TRF i kveld?

Tja, aldri si aldri...

Skal nok ta en runde med kameraet på morgenkvisten iallefall, så får vi se hva som står der da...

Forøvrig så har ni maskiner gått til Torp nå:

23:25 SK 4752 FRA Landet (^_^)

Visste ikke at forumet kun var for ansatte i bransjen og ikke for brukerne

Poenget var jo at det du skrev mht. brøytemannskapene var hinnsides all fornuft, men det håper jeg du har innsett.

.. og naa er Sk477 gaatt fra OSL iflg GOT-radaren ..

Passerte akkurat et fly over her, så tyder på at trafikken er i gang igjen, eller snarlig i gang, på GM...

Passerte akkurat et fly over her, så tyder på at trafikken er i gang igjen, eller snarlig i gang, på GM...

CNO477 fra KKN har ligget i BGU holding i én time, den descender in hold og venter på åpning - det kan være den.

CNO477 fra KKN har ligget i BGU holding i én time, den descender in hold og venter på åpning - det kan være den.

Da må de ha strukket rundene sine lovlig ovale i så fall, kunne virke som det forsvant nordover under descend, mtp. lyd-/støynivå.

477 forsvant fra radaren syd for Torp, FL100 og på vei nedover...

Kunde nr. 10 tenker jeg man kan kalle den...

Da kan det fort ha vært den jeg hørte...

Fant vel ikke akuratt opp kruttet hu passasj. på NRK1 nå som påsto at "...hele landet takler jo sånt vær, bare ikke Østlandet!"

Kjempe utsagn..
Helt enig med deg Thomas. Hadde f.eks BGO, SVG eller TOS fått de problemene som OSL har hatt nå i det siste, hadde det vært akkurat likt der.

Grunnen til at jeg ikke jobbet mer enn en halvtime overtid ikveld er at det er jeg som skal de-ice alle flyene imorgen tidlig, så 8 timer hviletid mellom kveldsvakt og morgenvakt er ikke mye forlangt.

Forøvrig fikk jeg en telefon fra makker (på de-icing) at de ventet inn 7 ekstra fly iløpet av kvelden, så det blir nok å gjøre imorgen tidlig også...

Har du flere idiotiske påstander å komme med?:angry:
Absolutt ikke for mye å forlange. Vil heller ha en våken de-icer fører enn en som holder på å sovne hver 5 min. Lykke til imorgen.

Hvorfor forsetter ikke de med snøbrøytingen, slik at de kunne holde noen flybevegelser?

Hadde du vært avhengig av OSL og med sine tilhørende flyselskap i din dagelig jobb hadde du kanskje sett det fra en annen vinkel.

Har vært gjennom mange episoder på OSL hvor bl.a mangelfull eller manglende informasjon har vært påfallende. Det gjelder for både flyselskap og OSL. Det eneste som skjerper aktørene er større konkurranse.
Skal forresten igjen på jobb til uka og er da avhengig av at SK flyr meg til LCY, hvis ikke det dukker opp nye uforutsette problemer:exclaimation

De klarer ikke å holde banene rene lenge nok og breaking action høy nok til at de trygt kan lande der.

En ting som kunne skjedd hvis de hadde holdt oppe flyplassen var fly ikke klarte å stoppe før enden av rullebanen og flyet fortsatte ut i naturen og endte opp med 20 omkomne og 50 hardt skadede pax og crew. Da hadde mediaene og folk ellers spurt; Hvorfor ble ikke flyplassen stengt i slikt dårlig vær? OSL vil at folk skal overleve flyturen om det så må gå utover flyturen.

Hva ville du valgt?

Nå sa de også på nyhetene at innflygnings utstyr rundt flyplassen var nedsnødd. Det vil ikke ta 5 min å komme seg rundt til alle disse installasjonene. Pluss de ligger vel ikke ved siden av veiene heller, så da må folkene komme seg til dem, gjennom mye snø.

Nå er informasjons mangelen på OSL beklagelig. Men dette er ikke noe som er vanlig. OSL har vel en eller to personer som driver med å melde ut info. Og de er vel opptatt med å holde 5 TVteam, 10 Radioteam og ørten avisjournalister oppdatert (litt overdrevet, men håper dere forstår hva jeg vil frem til) pluss de skal selv holdes oppdatert på hva som skjer. Flyselskapenes representater holder vel på med å få booket om på pax, og med å finne fly med ledige seter, dele ut matkuponger +++
Derfor blir det dårlig med fellesinformasjon ropt ut over høytaler anlegget.

Notam ENGM-0014/08
YXAXXXX
GG ENZZXXSN
012228 ENGMYNYV
(GM0014/08 NOTAMR GM0013/2008
Q) ENOR/QFALC/IV/NBO/A/000/999/6012N01105E005
A) ENGM
B) 0802012230 C) 0802012330EST
E) AD CLSD)

Det var tid på det forige også, om man går inn på selve notam i IPPC og ikke bare ser på oversikten. I går satt jeg til 04:50 å ventet på fly, og det ser lovende ut i dag også.

BTW: SAS er helt håpløse til å sende DLA på sine FPL, så de ramler ut av systemet på alle plassene nord av Dovre. ENGM ser ikke dette, og flyene tar av alikevel, og da spørs det om man er snill i andre enden, eller om man følger boka og drar hjem..........

Poenget var jo at det du skrev mht. brøytemannskapene var hinnsides all fornuft, men det håper jeg du har innsett.

Har ikke uttalt meg noe negativt om brøytemannskapene, MEN bare om ledelsen av flyplassen og om den manglende info som blir servert og for meg er det arrogant.

Til din info har jeg et familiemedlem der oppe som skulle til KEF med SK4787 og kan fortelle at pax fikk elendig info.

Back