Noen erfaringer med BA over dammen?

Sim_henrik

ScanFlyer Blue
Hei!

Skal til New York i September 16-19.
Valget falt på BA etter noen turer med de her i Europa, så kunne jeg gjerne tenke meg å prøve de på en lengre tur.
Har tidligere prøvd de på OSL-LHR-MAN-LHR-OSL og OSL-LHR-EDI-LHR-OSL og kanonfornøyd begge gangene! Lett på T5 i London, god service og gode seter osv.

Men noen som vet hvordan de er på lengre turer? Er det IFE i alle fly? Hvordan er servicen osv? og hvordan er det i de forskjellige flyene, 777 og 747? Hvordan er serveringen?

Reiseruten er:

OSL-LHR-JFK (Airbus 319 og B747)

EWR-LHR-OSL (B777 og Airbus 320)

Takker for alle svar!

Jeg har prøvd BA til MIA og Shanghai. Til MIA så hadde jeg club world(business) bare for å ha prøvd det en gang. Det hvar greit men ikke wow...(jeg betalte 14000 for den noe jeg egentlig syns hvar 10000 for mye) Når jeg gikk på folkehøgskole for ett år siden så fikk jeg testet de ut på økonomi og jeg må nesten si at det hvar mer "value for money" en det Club world hvar. Det hvar avod i alle seter(på øko) på 767(eller noe husker ikke helt hva fly det hvar) Det hvar grei plass til beina men, sitter man innerst så er det slitsomt å klatre over de andre passasjerene.(på øko) God tur Ba er et bra valg om prisen er rett!

De har AVOD i alle 747, i noen 777 er det ikke AVOD, men tror det er noe sånt som 80% av de som har det. Men PTV er det i alle long haul maskiner i alle klasser.
Til NY skal det mye til at du får en 777 uten AVOD, iallefall hvis det er JFK.
Servicen i Y (regner med det er i economy du skal reise) er standard EU-service, men der BA scorer høyere enn mange andre er etter min mening på cabin crewet. Generelt synes jeg de er joviale og hyggelige og går ikke av veien for å slå av en prat. Setene er ganske gode selv om seat pitch er standard 31-32 ".
Ellers er serveringen omtrent som hos de andre EU-selskapene over dammen.
Middag med to valg, gratis drikkevarer, inkl. alkohol i så store mengder du vil, og et lett pre-landing måltid.
En fordel med BA og JFK er at de har sin egen terminal der (T7) som gjør at det som regel ikke er milelange køer foran immigration.

Takk for svar! :)

Det jeg har erfart med de i Europa er veldig bra, er det sånn på turen nå også er jeg storfornøyd! :)

Takk for svar! :)

Det jeg har erfart med de i Europa er veldig bra, er det sånn på turen nå også er jeg storfornøyd! :)

Ser at du skal hjem via EWR, da er risikoen for å få en non- AVOD 777 større, men veldig stor er den nok ikke.
Et tips på 747 er å velge rad 28 eller sete 29 A eller K , eller 39C eller 40 H. J eller K, avhengig av konfigurasjon, da disse har mye bedre benplass (ubegrenset benplass på 29A og K)..
selv om sjansen er liten kan du være så heldig at det er ledig ved innsjekk, eller du kan betale på forhånd for det.

Last edited:
Man sjekker jo inn 24 timer før :)

denne er visst "ny" , cabinen

http://www.britishairways.com/travel/new-world-traveller/public/en_gb
24 timer før er de beste setene plukket av statuskundene, så vil du ha være sikker på å få noen av disse seten må du betale for å reservere de på forhånd, det kan du gjøre på BA.com, hvis du synes det er verdt det.
Denne nye kabinen, er forløpig bare tilgjengelig på 3 stk. 777-300. Disse går til NRT, ORD og JFK, samt på noen avganger til DBX.

Last edited:
BA er generelt bra på long-haul, med AVOD og 3-3-3-konfigurasjon på 777. Et lite aber er at det kun er en episode fra hver serie tilgjengelig i AVOD-systemet på eco.

Hadde en B777(-200ER tror jeg) konfigurert med 4 klasser til og fra PEK for litt over et år siden (satt i eco). Merket meg at det var en del slitte seter på denne, type irriterende ting som hodestøtte som ikke holdt seg i posisjon men skled ned igjen og stoff som ikke lå slik det skulle i seteryggen. Ser at det er 747 som går på ruta nå, så jeg håper virkelig de har benyttet muligheten til å fikse opp interiøret på den 777en. Var ellers blå stoffseter istedenfor de stilige skinnsetene på A32x-ene som brukes på OSL-LHR, men samme design med hodestøtter osv.

Fløy 744 fra BA hkg-lhr i Y i fjor sommer og vær svært fornøyd! Behagelige stoler, kjempe crew som flere ganger spurte om alt stod bra til og tilbydde mer drikke etc. Gode stoler ( sov 9 timer) og god benplass, men satt på rad 40 bak bulkhead som nok gjorde sitt. Det var avod med helt ok utvalg men litt utdatert i forhold til qantas a380 vi hadde flydd østover.. Bla manglet skycam og som det blir nevnt i en annen post var det kun en episode av hver tv-serie... Men alt i alt en flott fly opplevelse og en verdig avslutning på ferien vår. Det ligger en triprepport her fra turen kalt "Den lange reisen".

Herlig Trip Raport! :D

Gleder meg plutselig enda mer! :) Men er det sånn at headset blir delt ut gratis? Eller koster det noe? Og det er vel lov å ta med eget?

Headset ligger i amenity kit som ligger på alle seter ved boarding, og samles inn før landing. Det er en vanlig 3,5 mm jack, så eget headset kan benyttes, noe jeg anbefaler ettersom det som deles ut har null støyreduksjon. Det kan faktisk være noe vanskelig å høre hva som blir sagt på filmer/serier gjennom motorstøyen med det utdelte headsetet.

Edit: for å svare enkelt: ja, headset lånes gratis ;)

Heisann,

Har reist samme rute med BA selv; OSL-LHR-JFK-LHR-OSL.

Hadde 772 på utreisen (uten AVOD) og 744 på hjemturen. Totalopplevelsen ble antakelig noe bedre på returen pga AVOD, men så også frem til å prøve ut en av BAs mange 772 maskiner.

Likevel; jeg gir BA mine anbefalinger og skulle gjerne sett dem i *A;) Har selv bare hatt gode erfaringer med de og synes spesielt crewet er meget serviceinnstilte og oppmerksomme. Du kan se frem til en flott tur!

Har reist IC med BA flere ganger og kan absolutt anbefale BA. Både 744 og 777 har AVOD og 31" pitch i economy.

Det du sier om T5 på Heathrow hørtes ikke bra ut!

Jeg har vært gjennom T5 et utall ganger siste årene, både i transitt og til LHR. Tidligere brukte jeg mye T3. T5 er en terminal jeg synes det er greit å tilbringe noe tid i (i motsetning til "bunkersen" T3).

T5 hadde store innkjøringsproblemer, men nå er ting stort sett på stell. Det kan være lange køer i security hvis man kommer i rushen, men det er jo ikke unik for T5. Erfaringen min fra T5 er at den har blitt mye bedre de siste årene. Sist gang brukte jeg tre minutter gjennom security, og hadde jeg ikke vært dum og gått fast-track hadde det tatt 2.

Er du i transitt og har dårlig tid står det ofte folk ved flyet og venter på deg og sluser deg gjennom snarveier.

Tips vedr. transit T5->T5 (og man ikke har med hele familien):

Gå til "Flight connections":
  • Dersom det er lite folk i kø der så bruk denne.
  • Dersom det er kø i sikk-sakk frem til rulletrappa og opp denne så gå til immigrations, ut gjennom bagasjesjekken, opp til "departures" og inn gjennom "Security south". (Det kan være kø i South også, men den er mindre da alle transferpax havner i security north).

Immigration EU/EØS har sjelden kø, dvs. det kan være mye folk, men det sklir fort gjennom. De holder også på å sette opp automagisk passkontroll for EU/EØS-borgere.

Denne rapporten var svært interressant, noen sjanser for at du kan få bildene på plass igjen? Det du sier om T5 på Heathrow hørtes ikke bra ut!
Bildene er fremdeles der, har aldri før hørt om problemer med dem.
(Hm, er du utro mot Flyprat, forresten?)
Det var før jeg oppdaget Flyprat, poster nye tripreports begge steder.

Back