Noen dager på andre siden av dammen

fjasebase

ScanFlyer Gold
Noen dager på andre siden av dammen

Dette er min første tripreport. Har egentlig aldri tenkt på å skrive noen, fordi jeg liker best å lese dem ;) Routing TRD-OSL-ARN-EWR og EWR-ARN-TRD.

Alle bilder skalert ned til 640x480 for ikke å ta så stor plass


For en måneds tid siden fant jeg ut at jeg skulle ta meg en tur til New York å besøke noe kjentfolk som bor der. Drev lenge å sjekket hvilke flighter som det var ledig plass på (helst business ;) ), og endte til slutt opp på 21. september.

TRD-OSL
SK335
06:05
737-600
LN-RRZ
Sete 14F

Pakking startet i 8-tiden kvelden før, og kom heller sent i seng. Var oppe igjen kl. 0415 og dro til flyplassen. Bagasjen ble sjekket inn helt til EWR, men fikk beskjed om, at jeg måtte hente nytt boardingkort på ARN. Trasket ned mot utgangen, der boarding allerede var igang, tok med et par aviser og gikk ombord. Kabinfaktor på ca. 90-95%, noe som er bra for SAS. Hyggelig besetning som vanlig, men forferdelig dårlig benplass, noe som også er ganske vanlig. Knyttnevetest ikke bestått. Fikk ikke engang fingeren mellom kneet og seteryggen foran. Frokosten var det samme gamle rundstykket med ost, og var ikke noe å skrive hjem om. Landet på 01R, og parkerte på gate i OSL 0657, 8min før oppsatt rutetid :)

OSL-ARN
SK848
07:45
737-800
LN-RCX
Sete 19D

Etter landing i OSL gikk veien rett ned til gate noenogførti (husker ikke :p ). Var ganske trøtt, så det ble litt musikk på øret før boardingen begynte. Hendelsesløs flight med hyggelig crew. Tykk tåke på ARN, så nesten ikke rullebanen, selv etter touchdown. Landet på 19R, og parkerte 10min før oppsatt rutetid.

ARN-EWR
SK903
10:30
A330-300
SE-REE
Sete 15E

img0011fg.jpg


Etter å ha gått av RCX på ARN var det å gå rett til servicesenteret å skaffe boardingpass til turen over dammen. Sete skulle jeg få i gaten, ettersom business som regel fylles opp pga oppgraderinger. Allerede da jeg landet på ARN, begynte de å mase over høytaleranlegget om at folk måtte komme seg gjennom passkontrollen og opp til gate. Spaserte litt rundt i butikkene før jeg gikk opp til gate. Hadde det ikke nevneverdig travelt, siden jeg var på standby, og visste jeg måtte vente der oppe allikevel. Fikk fort vite at standby var fullt, og at Economy extra også fyltes ganske fort. Dette var ikke gode nyheter, for jeg hadde ingen planer om å fly monkey-class i 8 timer. Var heldig, og fikk det siste setet på Economy Extra. Selvfølgelig et midtsete, men langt bedre en economy. Var ikke i den bakre economy-cabinen, men untatt det jeg så der, var det ikke et eneste ledig sete. Fikk middag etter et par timer; kyllingbryst med "potatismos", som den svenske pursheren så fint sa det. Etter en strålende middag var det tid for film, og valget falt på Iron Man 2 og The A-Team. Economy Extra har AVOD, noe som er stor forskjell fra å sitte bak teppet. En del turbulens fra Grønland og inn. Hadde også sterk motvind, så flytiden ble 8t20min. Landet på 22L og på tross av tauing inn til gate 68, parkerte vi noen min før rutetid. Immigration og bagasje gikk som smurt, og var ute av terminalen etter 20min.

Dagen ble avsluttet med kveldsmat på Subway, før det ble en tidlig kveld.


img0021cb.jpg




Noen dager senere var det tid for "a small hiking trip", en tur som etter en liten times gange blandt nøttekastende Chipmunks, endte opp i en idyllisk landsby kalt Cold Spring Harbor.


dscn1812k.jpg




dscn1804.jpg





Dagen etter skulle bli veldig varm, og da ble det en tur til Jones beach ute på Long Island. En enorm strand som strekker seg fra JFK og milevis østover. Under innflyging til JFK tar flyene en sving over stranda. Vi havnet litt langt fra JFK, og det at de atpåtil skiftet rullebane gjorde at jeg ikke fikk tatt noen gode bilder. Legger ved et dårlig bilde av JetBlue, bare for å vise hvor flyene kommer...Vannet var forresten overaskende varmt til å være Atlanteren i September.


dscn1795n.jpg




dscn1797p.jpg




Er man i området, så tar man selvfølgelig en tur til Manhattan. Tok LIRR (Long Island RailRoad) inn til Penn Station, og gikk opp på HighLine. Det er det gamle t-bane nettet som gikk i lufta gjennom NYC til 1980-tallet. Nå jobber man med å gjøre om det hele til en gangsti. Deretter ble det å gå innom Ground Zero, Times Square, Rockefeller Center osv...Litt dårlig sikt i høyden, men det gjorde ikke noe. Lar bildene fortelle..


img0033wt.jpg




dscn1828a.jpg




img0058jn.jpg




dscn1840c.jpg




img0064bz.jpg




dscn1834i.jpg





Etter å ha vært innom McDonalds, White Castle, Subway, Sbarro, Taco Bell, BurgerKing, Dunkin'Donuts, Wendy's og Checkers på noen få dager, og med et daglig kalori-inntak minst tre ganger anbefalt, var det på tide med en tur ut i "villmarka" igjen. Denne gang gikk turen til Hariman State park, 1 1/2 time nord for Manhattan. Gikk rundt omkring oppi "fjellene" der i 7 timer, før vi kom til siste stopp på turen, Pine Meadow Lake. Dette var en idyllisk innsjø, og pga sol og tørke hele sommeren var vannet 27 grader celcius. Herlig badetemp :D


dscn1859o.jpg




dscn1903.jpg




dscn1914b.jpg
 
Re: Noen dager på andre siden av dammen

En av de siste dagene var det tid for et av turens høydepunkt; USS Intrepid Museum. Tror jeg lar bildene tale for seg.


dscn1968f.jpg




dscn1993h.jpg




img0098ti.jpg




img0101e.jpg




dscn2014o.jpg




dscn2034g.jpg




dscn2004e.jpg





En dag ble det også en tur innover Long Island, og der kjørte vi gjennom de gamle fabrikkområdene til Grumman.



img0126mi.jpg



Må si at det er en av de tøffeste F-14'ene jeg har sett.




30. sept
EWR-ARN
SK904
17:20
A330-300
SE-REF
Sete 14H


Returen fra EWR ble en del forsinket, fordi at innkommende maskin fra CPH lå å sirklet i over en time i den kraftige vinden før den fikk lov å lande. Hadde i utgangspunktet business, men det var selvølgelig fullt. Siden det ikke ble klart før jeg kom i gaten, fikk jeg Pri-tag ved innsjekk :) Stinn brakke bortsett fra Economy Extra, der det mystisk nok bare var 8-10 pax. Hadde 14G og H for meg selv. Rad 14 er fremst i Economy Extra, og hadde derfor mengder av plass. Pushet fra gate 17:55, og en del kø førte til at takeoff ble ca. 18:15. Her er noen bilder fra EWR


img0130u.jpg


BA 777-200ER G-VIIG



img0132axf.jpg




img0138t.jpg


SE-REE, som satte kursen mot CPH noen minutter før oss



img0141mv.jpg


Line-up 22R



Fikk servert kjøttgryte med potatismos til middag, noe som smakte godt. Fikk sjokoladekake til dessert, noe som var veldig fint :D Flyturen gikk for det meste med til film og musikk, og før man visste ordet av det så begynte det å lysne. Flyturen gikk fort. Hadde sterk medvind, og lå med groundspeed mellom 1000 og 1100 stort sett hele veien.


img0151s.jpg



Soloppgang litt øst for Oslo



img0152aw.jpg



Morgentåke i Sverige



http://www.youtube.com/watch?v=anZsAqI0PCI


Landing ARN, HD anbefales.



ARN-TRD
SK1485
09:20
737-600
LN-RRS
Sete 12F


Landet på RWY26 i god tid før rute, selv om vi var nesten en time sene fra EWR. Gikk å handlet litt før jeg hentet boardingkort til TRD. Til min store glede så jeg det stod en MD80 ved gaten, men gleden varte ikke lenge da den dro i halv 9 tiden. Deretter kom det en minigris som skulle ta oss opp til TRD. Delay på 15min pga cleaning. Hendelsesløs tur der jeg stirret ut av vinduet stort sett hele tiden. Overhørte redcap på ARN som sa det var rundt 70 pax, så litt over halvfullt. Landet et par minutter etter rutetid. Pri-tag funket som bare det, fikk bagen først :)


Konklusjon

- SAS sine B736 har forferdelig benplass
- SAS leverer solid, spesielt på IC, der servicen er fantastisk
- New York og omegn skal besøkes igjen
 
Last edited:
Re: Noen dager på andre siden av dammen

Fint rapport og mange fine bilder!
Savnet bare litt bilder fra ombord i flyet!

Takk skal du ha!

BF:cool2
 
Re: Noen dager på andre siden av dammen

Takk for fin rapport - ser ut som SAS kjører stødig og greit på Y+-opplegget sitt.
 
Re: Noen dager på andre siden av dammen

Takk for fin rapport og medfølgende god billeddokumentasjon!
 
Re: Noen dager på andre siden av dammen

Aldri prøvd SAS på ic, men ser ingen grunn til å la hver når du, og andre her på forumet stadig vekk nevner SAS som ensbetydende med kvalitet over dammen, og østover såklart. Håper det blir SAS når jeg drar til Thailand i februar. Men pris/reisetid blir jo såklart viktigst.
Flott rapport by the way :)
 
Last edited:
Re: Noen dager på andre siden av dammen

Aldri prøvd SAS på ic, men ser ingen grunn til å la hver når du, og andre her på forumet stadig vekk nevner SAS som ensbetydende med kvalitet over dammen, og østover såklart. Håper det blir SAS når jeg drar til Thailand i februar. Men pris/reisetid blir jo såklart viktigst.
Flott rapport by the way :)

Og der var Thailand tur med SAS kjøpt å betalt :) med thai 777-300 fra bangkok til Phuket, tenkte den var verdt en times mer venting så får jeg prøvd 777 også :)
 
Re: Noen dager på andre siden av dammen

Og der var Thailand tur med SAS kjøpt å betalt :) med thai 777-300 fra bangkok til Phuket, tenkte den var verdt en times mer venting så får jeg prøvd 777 også :)

Vil du neppe angre på, 777 er en meget komfortanel maskin. Selv vært passasjer med Thai Airways B777-200 på BKK-KLIX og B777-300 på BKK-TPE.

Og til trådstarter, flott og utfyllende rapport: Har selv hatt to ukers ferie i USA i første halvdel av Sept. som ble avsluttet i NY med besøk på USS Intrepid.
 
Re: Noen dager på andre siden av dammen

Vil du neppe angre på, 777 er en meget komfortanel maskin. Selv vært passasjer med Thai Airways B777-200 på BKK-KLIX og B777-300 på BKK-TPE.

Og til trådstarter, flott og utfyllende rapport: Har selv hatt to ukers ferie i USA i første halvdel av Sept. som ble avsluttet i NY med besøk på USS Intrepid.

Rettelse, ikke BKK-KLIX men BKK-KUL... sent på kveld
 
Re: Noen dager på andre siden av dammen

Vil du neppe angre på, 777 er en meget komfortanel maskin. Selv vært passasjer med Thai Airways B777-200 på BKK-KLIX og B777-300 på BKK-TPE.

Og til trådstarter, flott og utfyllende rapport: Har selv hatt to ukers ferie i USA i første halvdel av Sept. som ble avsluttet i NY med besøk på USS Intrepid.

Tok en titt på finn.no etter å kjøpt billettene og fant de 1600 kr billigere via ticket.no men da med bankok airways sin a320 dessverre. Så må bruke SAS sin herlige angrett når de åpner kl 07. Litt synd, men får skylde på mitt pris sensitive reisefølge. Kommer vel å merke nesten to timer tidligere frem, så får se det positive i det
 
Re: Noen dager på andre siden av dammen

Fint rapport og mange fine bilder!
Savnet bare litt bilder fra ombord i flyet!

Takk skal du ha!

BF:cool2

Hadde en del bilder fra inne i flyet. Disse ble imidlertidig slettet da jeg bestemte meg etter hjemkomst for ikke å skrive tripreport :p

Takk for fin rapport - ser ut som SAS kjører stødig og greit på Y+-opplegget sitt.

De gjør det. Fløy til IAD i fjor i economy, og det er en helt annen verden. Hjelper mye med AVOD, og bare det å få strukket ut bena skikkelig. I tillegg er servicen mye bedre :)
 
Re: Noen dager på andre siden av dammen

Kjempebra rapport! Har bare et lite spørsmål: hvordan embedder du youtubevideoer til forumet?
 
Back
Top