• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Noen bilder

MD11

ScanFlyer Dusty
God fredag aften:D

Har vært på jobb noen dager og fikk denne arbeidsperioden noen ruter på Nordvestlandet, forandring fryder.

Her er mikrodasjen i soloppgang på Bringeland, går ombord før avgang til OSL på WF 122.

e5b1be7a.jpg

Flott natur:

51f5a159.jpg

Inflight WF 122 FDE-OSL:

8440e2cb.jpg

Replying to Topic 'Noen bilder'

Takker så mye! DH8A er et vakkert fly! Mange sier den er den "korte" dash, men i virkeligheten er det DH8A som er det enkte flyet med kortbanesjel over seg! C er sikkert fint og D er alt for langt! Det optimale hadde vært en splitter ny dash 8 Q200!
WIF? :D

Originally posted by LN-BRK

Da må det i så fall bli en Q200 med Q400-cockpit :)

Da skal jeg vurdere å søke Widerøe :up:

Originally posted by seilfly

Takker så mye! DH8A er et vakkert fly! Mange sier den er den "korte" dash, men i virkeligheten er det DH8A som er det enkte flyet med kortbanesjel over seg! C er sikkert fint og D er alt for langt! Det optimale hadde vært en splitter ny dash 8 Q200!

Døh! Jeg trekker tilbake alt det jeg noen sinne har sagt om at Hamar ligger på rett side av Mjøsa! Dette blir bare helt feil! :naughty: :baeh

D.H.8 er noe salige Geoffrey deHavilland holdt på med rundt slutten av Første Verdenskrig. Kortbanesjel er det bare ett eneste fly som har. Det er og og blir DHC-6 Twin Otter. Hvorfor? Kortbanenettet ble bygd i forhold til spesifikasjonene til dette utrolige flyet. Altså uten Dash 6, intet kortbanenett.

DH er deHavilland i England. DHC er deHavilland Canada som ikke begynte med egne fly før DHC-1 Chipmunk på 1940-tallet. I tillegg hadde de en fabrikk i Australia (overraskende nok kalt dehavilland Australia) som skrudde sammen produkter fra England (Mother med forskjellige motorer og Mosquitos) og lagde denne snodige saken ved navn Drover.
drover.jpg

Hilsen fornærmet Twin Otter-fanatiker :cool2 :jumpin :jumpin

Originally posted by LN-KOG

Originally posted by seilfly

Døh! Jeg trekker tilbake alt det jeg noen sinne har sagt om at Hamar ligger på rett side av Mjøsa! Dette blir bare helt feil! :naughty: :baeh

D.H.8 er noe salige Geoffrey deHavilland holdt på med rundt slutten av Første Verdenskrig. Kortbanesjel er det bare ett eneste fly som har. Det er og og blir DHC-6 Twin Otter. Hvorfor? Kortbanenettet ble bygd i forhold til spesifikasjonene til dette utrolige flyet. Altså uten Dash 6, intet kortbanenett.

DH er deHavilland i England. DHC er deHavilland Canada som ikke begynte med egne fly før DHC-1 Chipmunk på 1940-tallet. I tillegg hadde de en fabrikk i Australia (overraskende nok kalt dehavilland Australia) som skrudde sammen produkter fra England (Mother med forskjellige motorer og Mosquitos) og lagde denne snodige saken ved navn Drover.
drover.jpg

Hilsen fornærmet Twin Otter-fanatiker :cool2 :jumpin :jumpin

Takk, KOG!:up: (Har aldri skjønt hvorfor man driver med alle disse "snurrige" forkortelsene av flynavn på de forskjellige foraene) .

Originally posted by LN-SSL

Takk, KOG!:up: (Har aldri skjønt hvorfor man driver med alle disse "snurrige" forkortelsene av flynavn på de forskjellige foraene) .

En liten oppklaring paa disse "snurrige" forkortelsene:)

Disse stammer i fra Reservasjons systemene(og tidtabeller), og der var det (er det) en grense paa 3 tegn. Saa det ble en del kreavtive forkortelser:

Her er et forsoek paa forklare DHC (deHavilland Canada):

I rutetrafikk brukes:
- DHC 2 Beaver - DH2
- DHC 3 Otter - DH3 (Vet ikke om denne benyttes i de "store" CRS systemene)
- DHC 6 Twin Otter - DH6 (har ogsaa sett DHT benyttet)
- DHC Dash 7 - DH7
- DHC Dash 8 (100) - DH8
Saa langt nesten logisk, men saa ble det verre
- DHC Dash 8 -300 - DH3 !
- DHC Dash 8 -400 - DH4

Takker, dc-8-63!

Jeg har da skjønt de forkortelsene, både når det gjelder DH og andre typer...., men fatter bare ikke hvorfor man på død og liv skal bruke de forkortelsene i "daglig tale" her... Kanskje overvekten av folk her nettopp jobber med reservasjonssystemer og er i overkant opptatt av tidtabeller og slikt.

ja, ja...., livet går nok videre allikevel:sarc

Men den "snurrige" forkortelsen seilfly brukte var nok en slik uglesett ICAO-kode.
DHC-8-100 = DH8A
...-200 = DH8B
...-300 = DH8C
...-400 = DH8D

Bare for å gjøre det helt klart LN-KOG: Hamar er på riktig side av Mjøsa!!!
- Og jeg har vært så heldig å fly Twin Otter dit fra Trondheim. Det var artig ;)

:lol VC-10

Originally posted by VC-10

[hoderystende]Og nå holder de på med å kjekle om hvem som er på rett side av en liten plaskedam på indre Østland[/hoderystende]

Lurer på hvordan de har tatt det på vestsida av plaskedammen at Vazelina har fått ny vokalist fra nesten-svenskegrensen (Hof i Solør)?

Originally posted by VC-10

- Og jeg har vært så heldig å fly Twin Otter dit fra Trondheim. Det var artig ;)

:lol VC-10

OK. Jeg kjøper den. De har utsikt til den peneste - i motsetning til osv... Jeg har også flydd Twin Otter dit, men fra Bergen. Det var denne saken her:
00307.jpg

LN-KGL: Vi skal slutte å drøfte sider av Mjøsa den dagen visse herrer fra Karmøy innrømmer at de egentlig er fra Haugesund. :cool2

Det var den jeg reiste med også. Synd det ikke varte...

:up: VC-10

Back