Nødutganger vs passasjerantall

lanorge

ScanFlyer Silver
Medlem
Nødutganger vs passasjerantall

Jeg lurer litt på hvordan reglene for nødutganger på fly er.

På de eldre B767-200 finner man 2 nødutgang-"vinduer" som på en 737-800 i dag. På bilder ser det til og med ut som noen 767-200 har kun ett nødutgang-vindu på hver side.

Jeg går ut i fra at reglene for antall passajerer og nødutganger har blitt strengere (i og med at 739 ble sertifisert for max 189 pass), men det ser ut som 767-200 fremdeles flyr med samme format i dag. Altså: er eldre fly utelatt fra nyere krav?

På A321 og 739ER har man samme antall nødutganger som en 738 eller 320, men bruker dører i stedet for "vinduer" som nødutgang. Regner man at evakuering tar kortere tid ved bruk av dører?
 
Re: Nødutganger vs passasjerantall

Ja, reglene ble strammet inn for noen år siden (1989?). Det er årsaken til at f.eks. ATA måtte skjære ut to ekstra dører på sine L1011-500'er som de overtok fra Royal Jordanian - til tross for at de var bygd i USA. Maskiner som allerede var på US register trengte ikke å modifisere sine.

Du finner vel det meste av regler her:
http://rgl.faa.gov/
 
Re: Nødutganger vs passasjerantall

Takk for svar. Fant ikke den tråden da jeg søkte.

Lanorge
 
Back
Top