Nødutganger vs passasjerantall
Jeg lurer litt på hvordan reglene for nødutganger på fly er.
På de eldre B767-200 finner man 2 nødutgang-"vinduer" som på en 737-800 i dag. På bilder ser det til og med ut som noen 767-200 har kun ett nødutgang-vindu på hver side.
Jeg går ut i fra at reglene for antall passajerer og nødutganger har blitt strengere (i og med at 739 ble sertifisert for max 189 pass), men det ser ut som 767-200 fremdeles flyr med samme format i dag. Altså: er eldre fly utelatt fra nyere krav?
På A321 og 739ER har man samme antall nødutganger som en 738 eller 320, men bruker dører i stedet for "vinduer" som nødutgang. Regner man at evakuering tar kortere tid ved bruk av dører?
Jeg lurer litt på hvordan reglene for nødutganger på fly er.
På de eldre B767-200 finner man 2 nødutgang-"vinduer" som på en 737-800 i dag. På bilder ser det til og med ut som noen 767-200 har kun ett nødutgang-vindu på hver side.
Jeg går ut i fra at reglene for antall passajerer og nødutganger har blitt strengere (i og med at 739 ble sertifisert for max 189 pass), men det ser ut som 767-200 fremdeles flyr med samme format i dag. Altså: er eldre fly utelatt fra nyere krav?
På A321 og 739ER har man samme antall nødutganger som en 738 eller 320, men bruker dører i stedet for "vinduer" som nødutgang. Regner man at evakuering tar kortere tid ved bruk av dører?