• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nødutganger vs passasjerantall

lanorge

ScanFlyer Silver
Medlem
Nødutganger vs passasjerantall

Jeg lurer litt på hvordan reglene for nødutganger på fly er.

På de eldre B767-200 finner man 2 nødutgang-"vinduer" som på en 737-800 i dag. På bilder ser det til og med ut som noen 767-200 har kun ett nødutgang-vindu på hver side.

Jeg går ut i fra at reglene for antall passajerer og nødutganger har blitt strengere (i og med at 739 ble sertifisert for max 189 pass), men det ser ut som 767-200 fremdeles flyr med samme format i dag. Altså: er eldre fly utelatt fra nyere krav?

På A321 og 739ER har man samme antall nødutganger som en 738 eller 320, men bruker dører i stedet for "vinduer" som nødutgang. Regner man at evakuering tar kortere tid ved bruk av dører?

Re: Nødutganger vs passasjerantall

Ja, reglene ble strammet inn for noen år siden (1989?). Det er årsaken til at f.eks. ATA måtte skjære ut to ekstra dører på sine L1011-500'er som de overtok fra Royal Jordanian - til tross for at de var bygd i USA. Maskiner som allerede var på US register trengte ikke å modifisere sine.

Du finner vel det meste av regler her:
http://rgl.faa.gov/

Re: Nødutganger vs passasjerantall

Takk for svar. Fant ikke den tråden da jeg søkte.

Lanorge

Back