• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nødlanding i Australien

Re: Nødlanding i Australien

Fra Qantas

Qantas Aircraft Diverts to Learmonth in Western Australia Latest News
Sydney, 08 October 2008
Qantas said today that a number of passengers and crew sustained injuries, including fractures and lacerations, on board QF72 this afternoon en route from Singapore to Perth following a sudden change in altitude.

The flight, operated by an A330-300 aircraft with 303 passengers and 10 crew, diverted to Learmonth in Western Australia and landed at approximately 3.30pm local time.

The flight had been due to land in Perth at 3.50pm.

Emergency services, including medical attendants, met the aircraft on landing.

Qantas said there were no details available at this stage as to what caused the altitude change.

Further information will be issued as soon as it is available.

Issued by Qantas Corporate Communication (3829)
Email: qantasmedia@qantas.com.au
 
Re: Nødlanding i Australien

Godt de kom seg ned forholdvis hele. Er det bare meg eller skjer det mye med Qantas for tiden??
 
Re: Nødlanding i Australien

Endnu en "dygtig" journalist, der ikke laver research....

Men hvis du leser saken ordentlig, ser du at det er politimannen som sier Airbus A320. Det er et direkte sitat. Og politiet skal man vel tro på, ikke sant?
 
Re: Nødlanding i Australien

Men nu har JP vel næppe talt med politimanden og det kræver ikke mange minutters research at finde den korrekte flytype....

The flight, operated by an A330-300 aircraft with 303 passengers and 10 crew, diverted to Learmonth in Western Australia and landed at approximately 3.30pm local time.
 
Re: Nødlanding i Australien

Tyder vel på turbulens dette?

Hadde vært spennende å få sett forholdstallet blant de skadede mellom de som satt fastspent og de som satt uten belte........kan vel ikke utelukke at det er en hvis sammenheng.


Også som MOD kan jeg legge til: Hold tråden on-topic. Journalister kan man diskutere et annet sted ;)
 
Re: Nødlanding i Australien

Hadde vært spennende å få sett forholdstallet blant de skadede mellom de som satt fastspent og de som satt uten belte........kan vel ikke utelukke at det er en hvis sammenheng.

Jeg tror vi kan anta at alle de skadede ikke satt fastspent. Folk beveger seg, går på do, etc. Da er risikoen stor for betydelige hode- og nakkeskader.
 
Re: Nødlanding i Australien

Du kan jo få skader selv om du er fastspent. Det er noe som heter overhead bins. Der kan det være mye som er ugreit å få i huet!:)
 
Re: Nødlanding i Australien

Men nu har JP vel næppe talt med politimanden ....

Jo. Som jeg skriver over her, er det sitatstrek foran uttalelsen til politimannen, så JP (eller en annen avis) har åpenbart snakket med ham.
 
Re: Nødlanding i Australien

Selv med stor lidenskap for flyving, så er jeg hjertens glad jeg ikke var ombord i den maskinen !
 
Re: Nødlanding i Australien

"Certainly there was a period of time where the aircraft performed of its own accord," Mr Walsh said.

"Certainly that would be rare. That sort situation is rare."

Noe man må regne med å oppleve mer av i fremtiden, med stadig mer avanserte data- og styringssystemer ombord?
 
Re: Quantas turbulens var datafeil

Quantas turbulens var datafeil

Husk Fluren - lakkmustesten på om du er en riktig flyentusiast er om du kan skrive Qantas riktig!!!

;) VC-10
 
Last edited:
Back
Top