Nimrod revisited med mer...

Turtle

ScanFlyer Silver
Siden der var noen som synes Nimrod bildene var ok ordnet jeg noen fler sist gang jeg var i Coventry. I følge en av dem som jobber på Airbase kjører de motorne en gang i blant og håper å gjøre taksedemonstrasjoner. Om den noen gang flyr igjen er derimot fortsatt uvisst.
1CameraZOOM-20120401145643893.jpg


1CameraZOOM-20120401145559613.jpg


Liker linjene til neseseksjonen...veldig klassiske.
1CameraZOOM-20120401145408165.jpg


"Safety card" ved kaptein-posisjonen.
1CameraZOOM-20120401143548565.jpg


Tilsvarende "safety card" for en av arbeidsstasjonene.
1CameraZOOM-20120401144131164.jpg


Utsikt bakover fra gangen ved arbeidsstasjonen over.
1CameraZOOM-20120401144338060.jpg


De to pillarene i bak ved inngangsdøren er sonar dispensere eller hva det nå måtte hete på fint.
1CameraZOOM-20120401143233478.jpg


Vinduene på flight deck.
1CameraZOOM-20120401143945786.jpg


Typisk vindu for resten av flyet.
1CameraZOOM-20120401144429586.jpg


De har til og med røde, transparente gardiner.
1CameraZOOM-20120401144214711.jpg


F/o posisjon.
1CameraZOOM-20120401143512677.jpg


Pedestal, kanskje ikke det mest ryddige sammenlignet med hva jeg er vant med.
1CameraZOOM-20120401143647668.jpg


Uten tvil det viktigste instrumentet ombord!
1CameraZOOM-20120401144523499.jpg


Så forflytter vi oss til denne flyplassen.
1CameraZOOM-20120402131731383.jpg


Hvor en finner bl.a. denne gjengen.
1CameraZOOM-20120402130225464.jpg


Eller man må vike for de som sier "to fly to serve".
1CameraZOOM-20120207135316864.jpg


Men noen som virkelig er blitt synlige er denne lurvegjengen. Har sett opptil 6 fly på bakken innenfor en time sen ettermiddag/tidlig kveld.
1CameraZOOM-20120312182054900.jpg


Her i uken har der vært mange store skyer rundt og her sikter vi mellom to byger i Oxford området og skal snike oss rundt skyen en såvidt ser i venstre kant.
1CameraZOOM-20120422193105729.jpg


Av og til blåser det også og selv om der ikke er allverdens med fjell får en noen gang bølger.
1CameraZOOM-20120320182934892.jpg


Får vel avslutte med skikkelig høytrykk, noe som ofte ikke betyr klarvær herover men et par tusen fot tykt solid men flatt skydekke med base rundt 1500ft.
1CameraZOOM-20120311184410202.jpg


Det var nå det for denne gang!
 
Veldig flotte bilder :) Likte best de tre siste bildene dine i denne serien, må si Nimrod er ikke det peneste flyet som er på vingene. Men takk for titten og jeg vil ha mer bra bilder så ikke stopp nå.
 
Veldig flotte bilder :) Likte best de tre siste bildene dine i denne serien, må si Nimrod er ikke det peneste flyet som er på vingene. Men takk for titten og jeg vil ha mer bra bilder så ikke stopp nå.
De er dessverre ikke på vingene lenger :(

Fin bildeserie, ser gjerne mer av sånt :)
 
Fantastisk fine bilder av flightdeck og skyene. Og som LN-MOW sier morsomme kommentarer. Jeg har aldri sett en Nimrod før, men jeg må inrømme at jeg faktisk liker utseendet, det er som tatt ut av en science fiction historie.
 
Fjernskriverstasjonen ser mistenkelig kjent ut. Ikke helt ulik det vi satt med i Troms Landforsvar i 1989... :)
 
Nimrod er/var sikkert funksjonell, men vakre linjer er ikke det første jeg tenker.

Hvor lenge er det siden disse ble satt på bakken? Jeg trodde faktisk de var i tjeneste enda.
 
Nimrod er/var sikkert funksjonell, men vakre linjer er ikke det første jeg tenker.

Hvor lenge er det siden disse ble satt på bakken? Jeg trodde faktisk de var i tjeneste enda.

Jeg synes å huske at de ble faset ut i 2010/2011. Her kan sikkert noen komme med mer detaljer. Det står forøvrig en Nimrod på Yorkshire Air Museum i Elvington (ikke langt unna der jeg bor nå), og en i Manchester (på viewing park'en).
 
Lekker er Nimrod ikke, men så definitivt meget spesiell å se på. Er alltid en hyggelig opplevelse å se bilder fra kontoret ditt. Ta det siste som et lite hint :)
 
Får man Nimroden på nok avstand er det ikke så galt.

Nimrod_Norwich.jpg

Nimroden på City of Norwich Aviation Museum

Men sammenlignet med utgangspunktet er den klart styggere

IMG_2599.jpg

National Museum of Flight, East Fortune Airfield
 
av en eller annen grunn tenker jeg på Dreamliner når jeg ser cockpitseksjonen til Nimrod'en... :8:

Cockpitseksjonen på Comet er brukt på Caravellen og det er som du sier sterke likhetstrekk fra 787 tilbake til slutten av 1940-tallet og Hatfield. Engelskmennene var inne på noe med det flyet - selv om de (og alle andre) ikke helt hadde skjønt metalltretthet :fly
 
Da var annenpilots sete på Nimrod 32 testet, KOG fikk selvsagt lov til å sitte i venstresetet. Ellers ble Shackleton MR.2 tilsvarende testet. Helt i de innerste gemakker ble det også besøk om bord i N500LN, Howard Model 500, som er en pressurized Lockheed Ventura. Sistnevnte var bare innom for vedlikehold, i likhet med en mengde andre britiske klenodier. Nesten i en bisetning bør det også nødvending å nevne at lunsj ble inntatt i G-SIXC, ikke noen kulinarisk begivenhet, men been there done that. Det vel kanskje også nevnes at for min del ble flyplass nummer 42 i UK loggført litt tidligere på dagen - Gloucestershire flyplass - inn fra Isle of Man med maursluker fra Manx2.com. Nils fra Danmark var kaptein og i høyresete var yndige Vanessa fra Tyskland med alle D-ene på rett plass der vi andre prøver oss på th.

En tur til Airbase kan sterkt anbefales. I disse dager er det rett og slett hyggelig å være nordmann i UK og på omkringliggende øyer. Den pågående rettsaken i Oslo opptar folk her utrolig mye. I går kveld hadde jeg en lengre samtale med sjefen på Sefton hotellet ved IOM hvor han uttrykte stor beundring for det norske rettssytemet og det norske folk. Da får vi se hva de neste par dagene innebærer - noe med vinger blir det :)
 
Så det er det N500LN er! Er en god stund siden jeg så den der første gang på utsiden av hangaren, så det er vel ganske mye arbeid som gjøres.

Bra at Airbase gjorde et godt inntrykk og med nogenlunde vær, i følge de METAR-ene jeg så for Birmingham. Selv ble det 2 ganger fram og tilbake over Irskesjøen for meg, som begynte på kliss våte Gatwick og sluttet på enda våtere Heathrow. Det var jo også godt dere kom fra det med skrekken i "DC-6 diner"! Kan tenke meg det er mer "greasy spoon" enn kulinariske høydepunkter der.

Dere får hygge dere på ferden i nordvest!
 
Last edited:
Det var mye bedre på Cheshire Cat i kveld - god mat, god drikke - mye drikke, en avslutning med firdobbel Highland Parks satt rett i sikringsboksen (for Knoll ble det en Dry Martini hvor en bare tenker på Vermouth). Hva morgendagen bringer er væravhengig (som alt på øyriket), men restauranten i morgen kveld er bestemt og har sør-afrikansk meny som inneholder kudu, struts, krokodille, antilope og selvsagt ditto drikke fra samme land. Heldigvis finnes det taxier her slik at en kommer seg tilbake til Cheshire Cat igjen - forhåpentligvis uten at eldre heslige kvinner tar ballegrep på en underveis (LN-AFG vet hva dette innebærer) ;)
 
Back
Top