Niels-Thomas (20) var åpen om angstlidelse, ble kastet av flyet

Re: Niels-Thomas (20) var åpen om angstlidelse, ble kastet av flyet

Uansett hva man måtte mene, betyr jo flyselskapet si handtering med påfølgende oppslag at folk med lignende sjukdommer ikke vil melde ifra på forhand.

Et alternativ for DY ville vært å konsultert en lege.

Det er ikke tid til å konsultere en lege når vedkommende ikke opplyser om dette før han stiger ombord i flyet.

Basert på det som står i artikkelen så ser jeg ikke noe galt i crewet avgjørelse.

Det virker usannsynlig for meg at crewet erklærte på PA'en at en passasjer blir fjernet fordi han er en sikkerhetsrisiko... det vil jeg ikke si er helt SOP.
Men de andre passasjerene som nå blir forsinket har et krav på informasjon om hva som skjer. Og jeg kan godt se for meg at vedkommende følte at han ble stemplet som en sikkerhetsrisiko, hvis det på PA blir informert om at det blir en forsinkelse fordi en passasjer må gå av...

Det mest uheldige her må vel være at handeling på flyplassen ikke fulgte passasjeren opp, slik at han ble sittende på flyplassen hele natten uten å vite hva som ville skje dagen etterpå. Virker som det mangler prosedyrer som dekker slike situasjoner på denne flyplassen.

For vedkommenes del og andre i tilsvarende situasjoner, så bør man skaffe en skriftelig legeerklæring om sin egen medisinske situasjon, som man har med når man reiser, og man bør informere flyselskapet i god tid i forveien. På den måten burde man kunne unngå at crew må ta slike avgjørelser på stående fot. I tillegg er det alltid bedre å be om å få snakke med flightcrew direkte, enn å gjøre det via kabinen... det er ofte en del blir "lost in translation".

Last edited:

Godt å vite at politiet har sunn fornuft :)

Nå uttaler jeg meg på generelt grunnlag, men med tanke på min egen bakgrunn ønsker jeg å fremme en idé/tanke:

Når man - selv med en liten dose angst - først kommer i en situasjon som fremmer angst, så er det fort gjort at kjeften går. Jeg er selv en ganske snakksalig person, og når jeg begynner å bli engstelig begynner kjeften ofte å gå. Særlig om jeg skal prøve å forklare noe. Kan godt se for meg at man planlegger f.eks i hodet å si "hei, jeg har litt flyskrekk, håper det kan tas bittelitt hensyn til" - det blir plutselig til "hei jeg har ekstrem flyskrekk og herregud en gang brøt jeg helt sammen og ble tilbudt valium men det går bra nå altså jeg bare har litt problemer med klaustrofobi og....." (you get the picture) i det det når tungespissen. Det er ikke helt meningen, og man er faktisk ikke så hysterisk in real life.

Hvordan denne saken stiller seg, det aner jeg ikke, for jeg var ikke der. Det kan hende han sa noe skikkelig dumt. Men det kan også hende han rett og slett bare var nervøs og forsnakket seg.

Det kan hende han sa noe skikkelig dumt. Men det kan også hende han rett og slett bare var nervøs og forsnakket seg.

Han sa noe skikkelig dumt OG han var nok mer enn gjennomsnittlig nervøs.
Min ukvalifiserte gjetning er at han nevner at det engang trengtes opptil flere personer for å kontrollere ham som fikk vekten til å helle feil vei.

Jeg ville ikke latt ham få bli med.

Last edited:

Jeg var ikke der jeg heller, og aner ikke hva som ble avgjørende for at personen ble nektet å fly med aktuell maskin på aktuelt tidspunkt.

Men, skal man gå ut fra at personen det gjelder her snakker sant, og at han dermed ikke var voldelig eller fysisk utagerende før eller under utkastelsen, noe som vel ble bekreftet av selskapets egen pressetalsmann(?), så ser jeg i alle fall ikke hensikten med å opplyse over PA at vedkommende vi nå eskorterer ut fra flyet, er en sikkerhetsrisiko.

Jeg presiserer at jeg ikke trekker avgjørelsen om å nekte personen å bli med i tvil, det er Kapteinens suverene avgjørelse og var sikker veloverveid der og da. Men "gapestokken" som passasjeren ble satt i, når meldingen gikk over PA, den synes jeg var unødvendig.

En ting er å være ærlig, en annen ting er hva konsekvensene er.

La oss ta et annet eksempel, en person har problemer med å holde seg på veien når han kjører bil - han innrømmer det til politiet. Siden han er ærlig, bør han få lov til å kjøre på veien?

Håndteringen ombord kunne i mine øyne vært håndtert med litt mer respekt mot passasjeren enn det det blir fremstilt som her. Nå kan jeg kun uttale meg om det jeg leser, men en annonsiering over PA-anlegget hvor denne personen blir omtalt som en farlig person og en sikkerhetsrisiko, er i mine øyne krenkende og en upresis orientering.

I tillegg er det lite gunstig at besetningen ikke innehar noe som helst kommunikasjon med billettkontoret eller andre Norwegian-ansatte før de velger å nekte en passasjer boarding. Å bli fremstilt som en risiko for andre, hadde neppe gjort meg særlig intressert i å fly i fremtiden. Riktig vurdering av situasjonen, men jeg setter spørsmålstegn ved håndteringen.

Back