Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

haavig

ScanFlyer Silver
Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Den administrerende direktøren ved OSL uttaler dette til Dagens Næringsliv i dag i forbindelse med re-åpningen av New York ruten.

Bra med folk med ambisjoner!

Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Ja, det er bra! Leste FBU4EVER skrev at maskinene sparer ca 5 tonn med fuel ved å sende de fra OSL. Rett meg vis jeg husker feil!

Leste FBU4EVER skrev at maskinene sparer ca 5 tonn med fuel ved å sende de fra OSL. Rett meg vis jeg husker feil!

Hvos SAS flyr IC-flyene sine fra har vel ikke nødvendigvis noe med hvor store OSL blir?

Vil utvidelsen av OSL gi et nytt non-Schengen-område, evt. en utvidelse av det eksisterende? Min erfaring er at det pr. i dag er underdimensjonert, spesielt ved ankomst med de større flytypene. Hvis OSL vil satse på å bli større på langdistanse, så håper jeg dette er noe de har tenkt på?

Vil utvidelsen av OSL gi et nytt non-Schengen-område, evt. en utvidelse av det eksisterende?

Den nye piren som bygges får etter sigende gater som alle kan brukes til innland/schengen/non-schengen avhengig av behov.

Den nye piren som bygges får etter sigende gater som alle kan brukes til innland/schengen/non-schengen avhengig av behov.

Lurer på hvordan det vil bli løst i praksis... noen som vet?

Vil utvidelsen av OSL gi et nytt non-Schengen-område, evt. en utvidelse av det eksisterende? Min erfaring er at det pr. i dag er underdimensjonert, spesielt ved ankomst med de større flytypene. Hvis OSL vil satse på å bli større på langdistanse, så håper jeg dette er noe de har tenkt på?

Non-Scengen skal utvides og arbeidet starter i april og skal være ferdig innen juni 2012.

quote:OSL.NO
Arealene for Non-Schengen området bygges om slik Passasjerarealet utvides og det bygges nytt eget areal til servering. Det etableres to nye bussutganger på nivå D med to utganger mot syd. Tre av flyoppstillingsplassene (51, 48 og 46) bygges om til plasser for kode E fly. Pirbredden utvides nordover (”karnapp”) mellom gate 46 og 48. quote

Nå gjenntår det bare at OSL også vedtar å bygge ett skikkelig spottersenter på vollen 19R !!

Last edited:

Noen som har trafikk tallene for OSL og CPH? jeg lurer bare på hvor mye som skal til før OSL er størst. Den nye ruta OSL til New York vil vel redusere trafikken på CPH? (ja-da! ikke mye men litt)

Noen som har trafikk tallene for OSL og CPH? jeg lurer bare på hvor mye som skal til før OSL er størst. Den nye ruta OSL til New York vil vel redusere trafikken på CPH? (ja-da! ikke mye men litt)

CPH havde i 2011 21,5 mio, mens OSL havde 19,1 mio.

Ja, det er ingenting galt med å ha friske mål, men det hadde vært mer interessant å høre hva slags virkemidler de har tenkt til å benytte for å nå dette målet.

De kan vel for eksempel starte med å etablere en skikkelig markedsorganisasjon tilsvarende København/Stockholm?

Ja, det er ingenting galt med å ha friske mål, men det hadde vært mer interessant å høre hva slags virkemidler de har tenkt til å benytte for å nå dette målet.

De kan vel for eksempel starte med å etablere en skikkelig markedsorganisasjon tilsvarende København/Stockholm?

Helt enig, virker som den nesten ikke eksisterer!

Non-Scengen skal utvides og arbeidet starter i april og skal være ferdig innen juni 2012.

quote:OSL.NO
Arealene for Non-Schengen området bygges om slik Passasjerarealet utvides og det bygges nytt eget areal til servering. Det etableres to nye bussutganger på nivå D med to utganger mot syd. Tre av flyoppstillingsplassene (51, 48 og 46) bygges om til plasser for kode E fly. Pirbredden utvides nordover (”karnapp”) mellom gate 46 og 48. quote

Nå gjenntår det bare at OSL også vedtar å bygge ett skikkelig spottersenter på vollen 19R !!

Har du linken til hvor denne informasjonen står? Fant ikke noe informasjon på OSL.no om at dagens non-Schengen-område skal utvides da jeg lette i går.

Mange faktorer er inne i bildet på vekst, har tro og håp på at OSL blir størst i skandinavia.
Er en del nye ruter framover, og ikke minst utbygingen som vil gjøre det enda bedre å bruke OSL. Avgitene kunne gått litt ned så flere selskaper kan konkurerre enda mer på pris og trekke mer passasjerer. Duty Free utvalg og priser vil trekke en del passasjerer, mange weekend turer til Europa blir valgt på grunn av høye priser på alkohol og tobakk på Vinmonopolet og i butikkene. Tilkomst og parkering, og priser på produkter i hele systemet er priset korrekt og konkuransedyktig i forhold til konkurenter.

Kanskje vil det være lettere for OSL å nå dette ambisiøse vekstmålet hvis CPH opplever en reduksjon i passasjertallet? Finnes det i den forbindelse noen prognoser eller antakelser om hvor stor effekt åpningen av Berlin-Brandenburg neste sommer vil ha på CPH?

Kanskje vil det være lettere for OSL å nå dette ambisiøse vekstmålet hvis CPH opplever en reduksjon i passasjertallet? Finnes det i den forbindelse noen prognoser eller antakelser om hvor stor effekt åpningen av Berlin-Brandenburg neste sommer vil ha på CPH?

OSL bør kanskje først og fremst konsentrere seg om seg selv? :)

Har du linken til hvor denne informasjonen står? Fant ikke noe informasjon på OSL.no om at dagens non-Schengen-område skal utvides da jeg lette i går.

Det er fakta at non-schengen skal utvides i gulvareal for å tilby reisende mer plass og en form for tilnærming til flere widebodies. Det er ikke nødvendigvis sånn at alt som skjer på OSL er å finne på osl.no

På samme måte finnes det lite informasjon om de spesifikke utvidelsene som skal sørge for en smertefri periode utbyggingen pågår. Noe må man bare innse er interninformasjon som passasjerene strengt tatt ikke trenger å vite før det er en realitet.

Jeg satt og tenkte litt på layouten på OSL når jeg var der søndag kveld. Det er jo helt tragisk, at det aller fineste området er brukt til tax-free og en smal gang. Når man sitter oppe i SAS loungen ser man den flotte glassveggen med fin utsikt ut på taxe-baner, men når man er nede i terminalen ser man ikke noe som helst annet enn hyller og vegger. Det kunne vært et fint, lyst og luftig sentralområde i terminalen, nå er det bare trangt og overfyllt.

Back