Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Egentlig er det irrelevant hvem som er størst. Som passasjer så driter ihvertfall jeg lang vei i det, selv om det sikkert er fint for de som er opptatt av slikt. OSL sitt fokus bør først og fremst ligge i å gjøre reisen mest mulig sømløs, effektiv og behaglig. Vekst vil fort bli en funksjon av dette, men vekst for prestisjens skyld er unødvendig.

Personlig synes jeg gjerne at veksten på OSL vil avta kraftig de neste årene da flyplassen begynner bli overfull og trang, også får heller veksten komme i takt med de planlagte utvidelsene. Da hensyntatt både de små (non-schengen, commuterbrakka etc) og de store (T2)
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Egentlig er det irrelevant hvem som er størst. Som passasjer så driter ihvertfall jeg lang vei i det, selv om det sikkert er fint for de som er opptatt av slikt.

Ofte er det vel slik at de som leder bedrifter (som jo OSL er) er opptatte av å hevde seg i konkurransen med andre i samme bransje. Dette kan være i forhold til størrelse, punktlighet, effektivtet på annet vis, attraktivitet, lønnsomhet osv. At man som kunde ikke bryr seg eller påvirkes i nevneverdig grad er nok riktig.
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Ofte er det vel slik at de som leder bedrifter (som jo OSL er) er opptatte av å hevde seg i konkurransen med andre i samme bransje. Dette kan være i forhold til størrelse, punktlighet, effektivtet på annet vis, attraktivitet, lønnsomhet osv. At man som kunde ikke bryr seg eller påvirkes i nevneverdig grad er nok riktig.

Jo, og alt koker til slutt ned til et punkt: lønnsomhet

Nå er det mange måter å måle dette på, men en vanlig måte er jo i forhold til investert kapital (OSL sine eiere forventer jo avkastning), og da er ikke størrelse det eneste som teller. man kan godt være liten og effektiv ;)
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Nå er det vel ikke bare passasjerer som er kunder av en flyplass, indirekte er bedrifter som sogner til en flyplass også kunder, tildels svært store, og etter min erfaring er disse bedriftene ofte både interessert og involvert i at nærflyplassen skal ha et godt utvalg av ruter. Det gjelder både for frakt og passasjerer trafikk. Det er svært vanlig at store bedrifter inviteres med når det forhandles om nye ruter, den lille italienerinnen hadde med seg representanter for den lille bokhandlen, kaffehuset, veslemjuk og den lille flyfabrikken gjentatte ganger til Paris.....og det var ikke unntaket...
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Nå er det vel ikke bare passasjerer som er kunder av en flyplass, indirekte er bedrifter som sogner til en flyplass også kunder, tildels svært store, og etter min erfaring er disse bedriftene ofte både interessert og involvert i at nærflyplassen skal ha et godt utvalg av ruter. Det gjelder både for frakt og passasjerer trafikk. Det er svært vanlig at store bedrifter inviteres med når det forhandles om nye ruter, den lille italienerinnen hadde med seg representanter for den lille bokhandlen, kaffehuset, veslemjuk og den lille flyfabrikken gjentatte ganger til Paris.....og det var ikke unntaket...

Selvsagt! Det er viktig med et godt rutetilbud, men da skal man ha plass til disse rutene også.
OSL bør også fokusere på å tiltrekke seg nye attraktive ruter da det er viktige kvaliteter i form av hva de reisende kan tilbys, men ikke bry seg om hvem som er størst i form av antall avganger i seg selv eller antall passasjerer. Det er ikke alltid det samme
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Er det ikke ofte slik at for å beholde eller øke lønnsomheten så er man nødt til å vokse (eller skjære veldig ned noe som neppe er et tema her). Det er vanskelig å holde motivasjon hos ledere og ansatte oppe om man sier at "Nå skal vi forsøke å gjøre nøyaktig det samme en gang til". Vokse eller dø.

Skal man vokse er vel størrelse i passasjerer det naturlige kvantitative målet.

For å gjør det mulig å nå dette målet trengs det forbedring på arealer, kundetilfredshet bla bla bla.

Men det er fremdeles størrelse som er målsetningen, og forbedringene man gjør er en funksjon av dette målet.
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

For å gjør det mulig å nå dette målet trengs det forbedring på arealer, kundetilfredshet bla bla bla.

Selvsagt, men som jevnlig bruker seg jeg helst at dette er på plass før veksten kommer. Ta Singapore som et godt eksempel, hvor man har utvidet for å muligjøre vekst istedet for OSL hvor man må utvide for å få plass til veksten som allerede har skjedd
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Selvsagt, men som jevnlig bruker seg jeg helst at dette er på plass før veksten kommer. Ta Singapore som et godt eksempel, hvor man har utvidet for å muligjøre vekst istedet for OSL hvor man må utvide for å få plass til veksten som allerede har skjedd

Ikke akkurat et ukjent norskt fenomen desverre. Og det gjelder ikke bare OSL heller desverre. :( Blir vel på OSL som det er på Sola hver gang de bygger ut et par kvadratmeter. Når de er ferdige er det for lite igjen allerede.
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Jo, og alt koker til slutt ned til et punkt: lønnsomhet

Nå er det mange måter å måle dette på, men en vanlig måte er jo i forhold til investert kapital (OSL sine eiere forventer jo avkastning), og da er ikke størrelse det eneste som teller. man kan godt være liten og effektiv ;)

Nå er det vel ikke bare passasjerer som er kunder av en flyplass, indirekte er bedrifter som sogner til en flyplass også kunder, tildels svært store, og etter min erfaring er disse bedriftene ofte både interessert og involvert i at nærflyplassen skal ha et godt utvalg av ruter. Det gjelder både for frakt og passasjerer trafikk. Det er svært vanlig at store bedrifter inviteres med når det forhandles om nye ruter, den lille italienerinnen hadde med seg representanter for den lille bokhandlen, kaffehuset, veslemjuk og den lille flyfabrikken gjentatte ganger til Paris.....og det var ikke unntaket...

Nå er jo drift av flyplasser en bransje der de tingene som dc-8-63 trekker frem er av stor betydning for lønnsomheten. Denne bransjen innehar en del kjennetegn som gjør at man kan karakterisere den som en nettverksnæring, hvor det er fordeler med å være størst i ulike dimensjoner (også for lønnsomheten). Verdien for et flyselskap av å etablere rute til en gitt destinasjon er ikke bare avhengig av hvilke fasiliteter flyplassen tilbyr for egne kunder, men vil også være avhengig av hvor mange andre som er etablert der og som man kan trekke på i forhold til feed av passasjerer og tilbud av et større rutenettverk. Dette fordrer jo selvsagt en viss grad av samarbeid.

Det er klart at det ikke er ensbetydende med å være størst i Norden, men skitt au, det hadde jo vært flott å ikke bare spille uavgjort, men også vinne... ;)
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Selvsagt, men som jevnlig bruker seg jeg helst at dette er på plass før veksten kommer. Ta Singapore som et godt eksempel, hvor man har utvidet for å muligjøre vekst istedet for OSL hvor man må utvide for å få plass til veksten som allerede har skjedd
Dette er det ikke kultur for i Norge. Her øker man ikke kapasiteten før det er i aller høyeste grad nødvendig, og da helst ikke til mer enn et nivå som nesten holder i dag, eller i beste fall akkurat er tilstrekkelig. Ellers kaster man jo bort penger på unødvendige arealer.
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Huff.. jeg blir bare dårlig, det er så typisk Norge å gjøre det
på denne måten. Her kan man sammenligne med E6-utbyggingen,
f.eks. i forbindelse med OL i '94 eller når OSL ble bygget.
"Nei da.. vi utvider ikke E6'en før det er nødvendig", her skal man
ikke planlegge fremover for økt kapasitet - men heller komme
"haltende" etter noen ti-år etter; slik at man hele tiden har
et voksende etterslep..
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Så at Nic Nilsen uttalte at det ikke kom flere langruter på OSL i år, eventuelle nye vil komme neste år.

w
 
Dette er det ikke kultur for i Norge. Her øker man ikke kapasiteten før det er i aller høyeste grad nødvendig, og da helst ikke til mer enn et nivå som nesten holder i dag, eller i beste fall akkurat er tilstrekkelig.
En krone spart er faktisk stort sett en krone tjent. Det er denne nøkternheten (og litt olje) som gjør at vi er verdens rikeste land, har størst kjøpekraft, best livskvalitet, (klager mest) osv. Ikke kult eller spennende, ikke prangende eller spektakulært, litt kjedelig og irriterende. Men det funker totalt sett.
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

En krone spart er faktisk stort sett en krone tjent. Det er denne nøkternheten (og litt olje) som gjør at vi er verdens rikeste land, har størst kjøpekraft, best livskvalitet, (klager mest) osv. Ikke kult eller spennende, ikke prangende eller spektakulært, litt kjedelig og irriterende. Men det funker totalt sett.
Med fare for å spore fullstendig av...

Det er denne nøkternheten som gjør at vi har et etterslep på etter hvert svært mange områder som er historisk høyt. Ting blir ikke gjort før det faller fra hverandre. Er vel nok og nevne vei, tog, skole, T-bane etc.
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

<mod>
Før dette blir en ren politisk debatt (kjenner lukten av at det er den veien det går)

Tema: OSL skal bli Nordens største!

</mod>
 
Med fare for å spore fullstendig av...

Det er denne nøkternheten som gjør at vi har et etterslep på etter hvert svært mange områder som er historisk høyt. Ting blir ikke gjort før det faller fra hverandre. Er vel nok og nevne vei, tog, skole, T-bane etc.

Likevel er vi blant de som klarer seg best i verden. Det er mulig det sier mest om resten av verden, men likevel.

Hovedpoenget mitt er i alle fall at ligger man for mye i forkant, f.eks. overdimensjonerer, sløser man fort med penger. Når man endelig når dit at kapasiteten møter behovet, er anlegget eller tiltaket umoderne eller utdater, og man har f.eks. en flyterminal som ikke møter dagens behov. Dessuten risikerer man å binde opp for mye kapital på en gang.
 
Last edited:
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Hovedpoenget mitt er i alle fall at ligger man for mye i forkant, f.eks. overdimensjonerer, sløser man fort med penger. Når man endelig når dit at kapasiteten møter behovet, er anlegget eller tiltaket umoderne eller utdater, og man har f.eks. en flyterminal som ikke møter dagens behov. Dessuten risikerer man å binde opp for mye kapital på en gang.

Jeg er enig. Det er mange som har en overdreven tro på det man ofte refererer til som "Say's lov" (eller "Tilbudet skaper sin egen etterspørsel"). I enkelte tilfeller stemmer det sikkert, men selv om det høres ut som en lov så er det langt fra tilfellet.

Skal OSL bli størst i Norden så er det vel et aldri så lite behov for en reorientering i forhold til markedsarbeidet. Dette bør vel være prioritet nr. 1. Det er vel uansett bestemt at man skal bygge ut flyplassen?
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Likevel er vi blant de som klarer seg best i verden. Det er mulig det sier mest om resten av verden, men likevel.

Hovedpoenget mitt er i alle fall at ligger man for mye i forkant, f.eks. overdimensjonerer, sløser man fort med penger. Når man endelig når dit at kapasiteten møter behovet, er anlegget eller tiltaket umoderne eller utdater, og man har f.eks. en flyterminal som ikke møter dagens behov. Dessuten risikerer man å binde opp for mye kapital på en gang.

Sant nok - men det går an å finne en balanse! Skal ikke gå inn på det, tror nok de fleste skjønner hva som menes.

Man trenger feks ikke nødvendigvis å bygge ut fullstendig - men det er fullt ut mulig å planlegge og legge til rette for fremtiden! Så lenge spaden ikke er satt i jorda, er det alltids fullt ut mulig å gjøre endringer på planer. Hvis folk hadde fått et inntrykk at man heller hadde gjort slikt i større grad, hadde det kanskje vært mindre sutring..?

Men er forøvrig enig med mange andre her - klattvis utbygging og dårlig planlegging er typisk norsk - og ikke bra!
 
Sant nok - men det går an å finne en balanse! Skal ikke gå inn på det, tror nok de fleste skjønner hva som menes.

Man trenger feks ikke nødvendigvis å bygge ut fullstendig - men det er fullt ut mulig å planlegge og legge til rette for fremtiden! Så lenge spaden ikke er satt i jorda, er det alltids fullt ut mulig å gjøre endringer på planer. Hvis folk hadde fått et inntrykk at man heller hadde gjort slikt i større grad, hadde det kanskje vært mindre sutring..?
Det er jo akkurat dette man har gjort på Gardermoen. Planlagt og lagt til rette for framtiden, men latt være å bygge ut alt på en gang. Så gjør man nye analyser kontinuerlig og endrer planer i tråd med behovet og teknisk/politisk utvikling. Smart og økonomisk i det lange løp.
 
Re: Nic Nilsen : OSL skal bli Nordens største!

Det er jo akkurat dette man har gjort på Gardermoen. Planlagt og lagt til rette for framtiden, men latt være å bygge ut alt på en gang. Så gjør man nye analyser kontinuerlig og endrer planer i tråd med behovet og teknisk/politisk utvikling. Smart og økonomisk i det lange løp.

Joda, men den balansen ser jo ikke ut til å være hårfin - mange klager (generelt)! Tror nok mange oppfatter det som typisk norsk å justere balansen mer i retning "spare penger" enn i retning "iverstere for fremtiden".

Personlig heller jeg mer i den retningen at man bør investere mer for fremtiden, så lenge man er realistiske.
 
Back
Top