New York-tur med SAS i eco extra

joamykle

ScanFlyer Blue
Nå i juni var det klart for en guttetur med fadern til New York. Biletter og hotell ble booket, og det ble naturlig å velge SAS’ direkterute fra Oslo, da min far har et godt kundeforhold til SAS (EB Pandion for 7. år på rad), samt at det er veldig behagelig å fly direkte!

Turen skulle vare fra 12.-16. Juni, og i New York ble Doubletree by Hilton Guest Suites på Times Square booket på hotels.com, og vi booket 2 såkalte premium-suiter der.

NB: de fleste bildene i denne TR er tatt med mobilkamera, så evnt dårlig kvalitet unnskyldes med det! I tillegg er dette min 2. TR, så vennligst utvis nåde!


Dato: 12.06.11
Fra: Oslo
Til: New York/Newark
Rute: SK907



Dagen startet med innsjekk i *Gold luken, og videre gjennom Fast track til SAS Scandinavian lounge, hvor frokosten ble inntatt. Relativt dårlig utvalg på matfronten i loungen, der man kunne velge mellom grove rundstykker, og 3-4 typer pålegg. I tilegg var det noe frukt.

Det var få folk, og en rolig stemning i loungen. Amerikaneren som satt ved siden av meg var forøvrig i harnisk over at de åpnet spritskapet først klokken 1300! Et par bilder fra loungen:

5848763127_2626cd464e_b.jpg


5848762797_2318cb5d59_b.jpg



På denne flyturen hadde vi booket billetter i Economy Extra. Har tidligere fløyet til USA med SAS på økonomi en gang, og ellers 3-4 ganger på business, så jeg så frem til å få prøvd SAS’ produkt i Eco extra!

Boardingområdet hadde egen kø for Business/Eco extra/*G. Boardingen startet med at de som satt på økonomi skulle gå ombord først, samt de med *G. Vi boardet på tid, og fant setene våre på 15A+B. I businessclass var det kun et ledig sete som reisefølget mitt ble tilbudt, men som han i solidaritet med meg takket nei til oppgradering til! Så vidt jeg kunne se var det 100% belegg i økonomi, mens i økonomi extra var 25 av 35 seter besatt. Et par bilder fra eco extra kabinen:

5848763705_5cdc83d950_b.jpg


5849321662_af7fb9bb4c_b.jpg


Etter boarding complete kom purseren bort til våre seter, tiltalte oss med navn, og håndhilste på fadern og meg . Han lurte på om vi hadde noen videreforbindelser fra New York, og ønsket oss en riktig god tur og ferie – veldig bra ”recognition” av SAS!

Kort tid etter avgang ble vi servert en drink etter eget ønske, samt en liten pose med noe snacks.

5848764249_ea32c290d1_b.jpg


Vi fikk også utlevert amentiesbag for økonomi extra, som innehold skopose, tannkrem, tannbørste etc.

5849407022_5588a0d966_b.jpg


Jeg ble positivt overrasket over plassen i økonomi extra! Jeg er selv 193 cm høy, og uten å virke kjepphøy, noe bredskuldret, og med den ”konfigurasjonen” kan et økonomisete være lite hyggelig over lengre tid. Her derimot hadde jeg god benplass, og satt greit i et relativt romslig sete. Knyttnevetest godt bestått.

5848763453_444c2e3d4c_b.jpg


Merket også at det var bedre plass i forhold til sidemannen, og jeg satt godt! Benstøtten har dog liten funksjonen når man er såpass lang som meg, men fant en god og behagelig sitteposisjon.

Det var ingen menyer for matserveringen i økonomi extra. Etterhvert kom matserveringen i gang, og der kunne man velge mellom laks, og kjøttgryte. Da kjøttgryte er for lite spesifikt for meg, ble det laks, og den smakte helt OK. Den ble servert sammen med risotto, som faktisk var veldig god, og asparges! Det var også et ekstremt godt knekkebrød som ble servert! Det ble også servert vin, og en bayleys til kaffen.

5848764503_4caaa5d8d0_b.jpg


5849322610_d27e25917d_b.jpg


Når det kommer til SAS’ inflight entertainment er det vel godt kjent at det ikke er markedsledende. EN positiv ting i økonomi extra er i allefall at man har AVOD, noe man ikke har i økonomi.

Etter mat ble det å titte på filmen The Green Hornet, før jeg startet på denne TR.

En annen fordel som jeg ser ved økonomi extra setene er at man her kan lene ryggen frem og tilbake, uten at man i noen grad plager personen bak seg. Jeg er i allefall en person som ikke lener ryggen tilbake mer en absolutt nødvendig på økonomi, da jeg selv vet hvor forferdelig trangt det stort sett er. På økonomi extra hos SAS er ikke dette noe problem.

Jeg lente meg deretter så langt tilbake som det lot seg gjøre, før jeg fikk meg en time på øyet. Jeg våknet akkurat tidsnok til å få delt ut en liten boks med is!

Et par timer før ankomst i New York, kom det en ny runde med matserving. Reke"greiene" ble ikke spist av undertegnede, mens den andre skiven var god.

5849323030_06f7bfbae2_b.jpg



Da vi ankom Newark kom vi oss av flyet som en av de første, og bortsett fra at vi havnet bak en stor indisk familie i passkontrollen, gikk det veldig raskt og greit. I tillegg virket priority tag’en faktisk! Når bagasjen kom var det kun bagasje med prioritytag som kom først, og da vi fikk våre kofferter tidlig, og dro videre, var det fremdeles bare bagasje med prioritytag som var på båndet.


New York, og Doubletree Guest Suites Times square


Vi hadde som tidligere nevt bestilt 2 rom på overnevnte hotell. Hotellet ligger midt, og da mener jeg MIDT, på Times square, med en noe beskjeden inngangsparti, der man tar heis opp til resepsjonen i 3. etasje. Vi tok taxi fra Newark inn til hotellet, noe som kostet oss 90$. Vi fikk tildelt to rom i 36. etasje. Rommene var romslige, og rene og pene. Vi hadde utsikt nordover i byen, og kunne såvidt skimte Central Park fra rommene våre. Legger ved noen bilder fra rommet mitt:

5848794697_c5c64afa2d_b.jpg


5849340966_913c452d8b_b.jpg


5849344522_40490cc47b_b.jpg


Utsikten ut fra vinduet:
5849348592_aaa69fdb13_b.jpg



Dagene i New York gikk med til livsnytelse på høyt nivå, shopping, og litt av den klassiske seightseeingen. Selv om dette var min 3. tur til New York, lar jeg meg fremdeles fascinere av denne byen! Bortsett fra en ettermiddag hadde vi stort sett mellom 24-30 grader, og sol hver dag, så været var veldig bra! Legger ved noen glimt fra byen:

Liberty Island med lower Manhattan i bakgrunnen
5849332958_f516107831_b.jpg


Registration hall på Ellis Island
5849335052_298e2031bf_b.jpg


Emipre State Bulding sett fra de gamle toglinjene som starter i Meatpacking District og går nordover i byen
5848769765_c567682dec_b.jpg


Undertegnede som har en Pit Stop i Meatpacking district :)
5849325144_8a09b1b2cd_b.jpg


Tirsdag kveld fikk vi billetter til Letterman show, noe som var en veldig morsom opplevelse! Kveldens gjester var bl.a. Jennifer Hudson og Samuel L Jackson.
5848771883_f0a8b38aa1_b.jpg
 
Dato: 16.06.11
Fra: New York/Newark
Til: Oslo
Rute: SK908



Hjemreisen startet med taxi fra hotellet ut til Newark. Rask og smidig innsjekk i businessskranken, og med egen prioritylane i sikkerhetskontrollen. Der måtte undertegnede prøve ”nakenscanneren” for første gang, med påfølgende beføling av sikkerhetsvakten. Deretter bar det til SAS’ businesslounge. Loungen var rimelig full da vi kom dit drøye 3 timer før adgang, men det var mange utgående SAS og Lufthansafly så det tømte seg til et mer behagelig tempo raskt. Matutvalgtet begrenset seg til rundstykker med pålegg, mens det var et OK drikkeutvalg av sprit og andre væsker.

I loungen ble reisefølget tilbud siste ledige plass i business class, men igjen så takket han nei i ren solidaritet med undertegnede!

Boarding startet 45min før beregnet adgangstid, og *Gold, business, og eco extra boardet flyet først. Plassene denne gangen ble 14 A&B. Med andre ord første rad i eco extra, og enda bedre benplass enn på turen til New York.

5849319122_f9926dd261_b.jpg


Vi taxet fra gate 15 min før beregnet adgangstid, men lå som nr 14 i køen for takeoff, så vi ble ca 20 min for sene ut av EWR i forhold til oppsatt adgangstid.

Business var fullt minus1 plass, i eco extra var det 2 ledige plasser, og eco så fullt ut. Matservering kom igang kjapt etter adgang, og valget stod mellom kylling og ris, og en pastarett. Undertegnede valgte kyllingen, som så vond ut, men smakte OK. Reisefølget valgte pastaen som så OK ut og visstnok ikke smakte mer en helt OK også.

5848760909_5629e79fb5_b.jpg


For min del ble det å fylle kroppen med rødvin, og se en film, før jeg lente meg tilbake, puttet propper i ørene og fikk meg 3-4 timers søvn. Dette er ikke verst for undertegnede på fly, uavhengig av klasse!

Ca to timer før ankomst oslo startet frokokstserveringen.

5848761175_e357df11a8_b.jpg


Vi landet ca 30 min etter rutetid på Gardermoen, som en følge av forsinkelsene ut fra Newark, og landet i omlag 15 grader og regn.
Priority tag virket IKKE på gardermoen. Her kom bagasjen hulter i bulter, noe med tag, noen uten. Tok lang tid å vente på bagasjen. Vi kom inn i non-schengenområdet omtrent samtidig som et fullt charterfly, men heldigvis hadde vi 1 minutts forsprang som førte til at vi kom før disse både til passkontrollen, og tax-free området.


Oppsummering

På begge turene var crewet blide og hyggelig og hjelpsomme, og dette er positivt og hyggelig! For min del hadde jeg ikke veldig store forventninger til eco extra, men ble positivt overrasket! Plassen er såpass mye bedre både i bredde og benplass at i hvertfall for min del er dette en stor nok forbedring fra vanlig økonomi til å forsvare prispåslaget.

SAS leverte et godt produkt, og god service, og ut fra belegget fremstår direkteruten fra Oslo som en suksess i mine øyne. Pesonlig setter jeg også pris på å kunne fly direkte, og slippe en ekstratur via København eller Stockholm.

New York var en fantastisk by som alltid, og det blir nok en del bonuspoeng ut av denne turen, som en følge av et meget aktivt brukt Dinerskort på shoppingrundene!
 
Unødvendig å poste alle de bildene fra New York, synes jeg. Sånt kan fremkalle abstinenser ;)

Takk for fin TR :)
 
Flott rapport, og ikke så mange av de her fra SAS Economy Extra

Ellers så virker det litt basert på hva jeg leser her og ser på Expertflyer at SK907/908 har godt belegg på business og economy, mens det ofte er endel ledig i economy extra
 
Jøsses, det var en fabelaktig rapport. Har vurdert det Double Tree hotellet. Var det noen lobby lounge å snakke om der? Noe mer enn en shabby sportsbar. Synes selv det er en viktig detalj med et hotell.

Må si jeg ble positivt overrasket over smørbrødene til frokost på veien bort. Det må i det hele tatt ha skjedd en oppgradering av serveringen i Extra?

Nå er det riktignok et par år siden jeg fløy Extra selv, men da var det ikke så fyldig servering som dette.
 
Uff, ja du kunne spart deg for New York bildene, blir helt syk etter å reise tilbake.^_^
Og priority tag "virket" som vanlig ikke på Gardermoen:headbang
 
Takk for flott trip report!

Ikke umiddelbart sikkert at dette er det jevne oppmerksomhetsnivået hos SK, da du reiste med en Pandion. For øvrig stort pluss at de gir ham tilbud om oppgradering hver gang.
 
Uff, ja du kunne spart deg for New York bildene, blir helt syk etter å reise tilbake.^_^
Og priority tag "virket" som vanlig ikke på Gardermoen:headbang

Pri tag virker ingen steder i Norge. Det er ren bingo når kofferten kommer. Erfaringsmessig er sjansen større uten denne tag'en til å få den tidlig. Dette er nok sikkert også grunnen til at de helt har sluttet å sette på slike tags på BGO..
 
I tillegg er dette min 2. TR, så vennligst utvis nåde!

Ingen grunn til å vise nåde her: Takk for en flott og velskrevet rapport, fin miks av bilder og tekst.
 
Takker for en veldig bra rapport og fine bilder fra SAS Eco Extra . Dette gir reiselyst! :up:
 
Takk for en utmerket rapport - med fine bilder og gode beskrivelser. Ser at du fløy en dag etter meg fra henholdsvis Oslo og New York :)
 
Takker for hyggelige tilbakemeldinger! :) Får se om det blir en ny TR når jeg skal prøve noe litt annet, og fly "business" med Air Berlin til Miami om en måneds tid!
 
Får se om det blir en ny TR når jeg skal prøve noe litt annet, og fly "business" med Air Berlin til Miami om en måneds tid!

Takk for fin rapport. Air Berlins business-klasse vil jeg svært gjerne lese en rapport om!
 
Dette var en herlig rapport! Får også litt abstinenser av dette her. Skulle gjerne tatt en ny tur over dammen snart.

Reiste selv med eco+ fra BGO-OSL-ARN-EWR-ARN-BGO en langhelg i januar. Serveringen var ca. det samme, bare uten den reke sandwichen. Vi fikk gravlaks, noe jeg liker myyye bedre...
 
Takk for fin rapport. Air Berlins business-klasse vil jeg svært gjerne lese en rapport om!

Den rapporten leser jeg også meget gjerne! Hvertfall om den blir like bra som den her. Eco + er en flott klasse, men har tilgode å prøve den hos sas. N.Y er alltid bra.
 
Fin tripreport :)

Pri tag virker ingen steder i Norge. Det er ren bingo når kofferten kommer. Erfaringsmessig er sjansen større uten denne tag'en til å få den tidlig. Dette er nok sikkert også grunnen til at de helt har sluttet å sette på slike tags på BGO..

Det er dessverre alt for mange loadmastere som gir f... når flyet lastes på avreisested. I 9 av 10 tilfeller finner jeg priobag lastet innerst i compartment 3. Når priobag'en så ligger innerst i lasterommet (eller i beste fall mix med annen bag), og det allerede er kjørt inn 3 traller med bag, så sier det seg selv at priobag'en aldri kommer til å komme først på båndet i ankomsthallen.

Jeg skriver rapport på rapport på rapprt på mixup av priobag, men det skjer ingen verdens ting i systemet. Ingen tar tak, og ingen merker noen konsekvenser, og tilsynelatende er det heller ingen som bryr seg oppover i systemet.

Uten unntak laster jeg alltid priobag i eget cargohold (4 eller 1), og skriver extra notis på offload message:

XX PRIO BAG LOADED CPT 4
FOCUS TO GET PRIO BAG FIRST ON BELT

Hvis stuerne på destinasjon allikevel gir f... så kan jeg dessverre ikke gjøre noe mer i mitt daglige arbeide. Hvis det er noen tvil, så jobber jeg i SGS på Gardermoen, og skjønner veldig godt frustrasjonen til de reisende når det gjelder priobag's. Om det er til en mager trøst, så er det en minst like stor frustrasjon for meg personlig, at de som betaler aller mest ikke får det produktet de betaler for. Jeg prøver, men forutsetningene for at jeg kan lykkes ligger ikke alltid bare i mine egne hender.

En annen ting som kan være greit å gjenta, er at når priobag'en kommer sist på båndet i Oslo, så skyldes ikke det at man gir f. i å tømme priobag'en først i Oslo, men rett og slett at den fysisk er lastet innerst i lasterommet på avgangsplass
 
Last edited:
Back
Top