New York-tråden

Re: New York-tråden

Er det noen som har noen gode erfaringer med transfer med bil (dvs ikke taxi) fra JFK til Manhattan?

Det er flere selskap å velge mellom, søk på car service JFK Manhattan. Carmel og Dial 7 er to kjente tilbydere ihvertfall.

Etter en trivelig vinterferieuke i NYC med 14-åringen tenkte jeg å supplere med tips om et par steder jeg snublet over under oppholdet:

• Tenement museum - gammel bygård som fungerer som museum over immigrasjonen på tidlig 1900-tall. Kan kun besøkes på turer i regi av museet, forhåndsbestilling anbefales (alle turer var utsolgt da vi kom til turen vi hadde booket dagen før). Veldig flinke guider og en museumsbutikk jeg koste meg i.
  • Dekalb market hall - "mathall" i kjelleren på en stor Century 21 i Brooklyn, med ca. 40 selgere. Veldig bredt utvalg av varm og kald mat og drikke. Alt vi prøvde var godt. Skulle gjerne ha kommet igjen, men var der først nest siste dag av oppholdet.
  • Om man skal innom på naturhistorisk museum er filmen Dark Universe sterkt anbefalt. Den projiseres på planetarium-lerret, og bare det visuelle er en opplevelse verdt besøket i seg selv. Den gir også en grei innføring i universets historie, våre observasjoner av det og en innføring i teoriene om mørk materie og mørk energi.
  • Vi bodde på Four Points By Sheraton New York Downtown - et hotell vi fikk via bud på priceline.com til US$75 per natt. På ingen måte noe spektakulært hotell, men nytt, rent og med trivelig betjening. Mindre enn 5 min å gå til subway på Fulton street og kort vei til alle attraksjoner sør på Manhattan. Kanskje litt små rom, og dyr frokost (tilvalg). Men plenty med spisesteder og matsjapper i nabolaget.

Last edited:

Blir både Bos og nyc håper jeg i mai. Ser etter hotell rimelig sentralt i mai. Reiser med en 5-åring så basseng er et must. Noen anbefalinger til under 230$ plus tax? Sett på Millenium Hilton, Hyatt Regency Jersey (tog under Hudson stengt i helgene til okt 18). Andre forslag?

(tog under Hudson stengt i helgene til okt 18).
Så vidt jeg leser det så er det bare en av de to linjene som er stengt av gangen så man kommer seg under elven med toget. Om WTC er stengt så er det et lite stykke å gå opp til Grove street så litt mer krøkkete enn direktetog til WTC. Fordelen er at du får diverse stasjoner opp til 33st å velge blant.

Forøvrig så har jeg bodd på Hyatt på Jersey-siden to ganger før, og det var helt topp. Og med fin utsikt til Manhattan og helt greit når det var USD150 billigere pr natt :)

Ankommer Ewr 14.55 fredag før memorial day weekend. Regner med at å Uber/sjåførservice til lower manhatten de håpløst. Er enkleste alternativet tog til Penn st og t-bane ned? Eller finnes det noe triks fra New Jerseysiden av Hudson? Bor på Millennium Hilton.

Er enkleste alternativet tog til Penn st og t-bane ned? Eller finnes det noe triks fra New Jerseysiden av Hudson? Bor på Millennium Hilton.

Toget fra EWR stopper på Newark Penn Station, så mulig å bytte til PATH tog der slik at du ender opp på World Trade Center hvor det etter hva jeg mener å huske bare er og gå tvers igjennom det nye kjøpesenteret og over gaten til hotellet.

http://www.panynj.gov/airports/pdf/ewr-airtrain-brochure-english.pdf

Last edited:

Vær klar over at USA-ianerne er verre en kineserne til å kopiere, i alle fall når det kommer til navn. Har kommet ut av tellingen på hvor mange steder som kalles "Penn Station".

Toget fra EWR stopper på Newark Penn Station, så mulig å bytte til PATH tog der slik at du ender opp på World Trade Center hvor det etter hva jeg mener å huske bare er og gå tvers igjennom det nye kjøpesenteret og over gaten til hotellet.
Stemmer. Generelt så pleier jeg også bytte på Newark Penn om jeg skal til et sted i nærheten av en PATH-stasjon på Manhattan. Mye kortere å gå mellom togene og mindre svett å bytte i Newark enn på Manhattan (særlig på sommeren når det er badstue på New York Penn).

Vær klar over at USA-ianerne er verre en kineserne til å kopiere, i alle fall når det kommer til navn. Har kommet ut av tellingen på hvor mange steder som kalles "Penn Station".

Pennsylvania Station (normally abbreviated Penn Station) is a name applied by the Pennsylvania Railroad (PRR) to several of its grand passenger terminals.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Station

Litt som om Flytoget og NSB skulle hatt forskjellige stasjoner og kalt det f.eks. "Oslo NSB stasjon" og "Oslo Flytoget stasjon". ellernoesånt.

Heads up: Resort fees har begynt sitt inntok i New York nå (som om prisene ikke er høye nok fra før) så dobbeltsjekk før man trykker på "bestill". Hilton Midtown, Grand Hyatt New York er et par av hotellene som legger på USD25/natt+tax

Noen som har noen tips til steak-house på Manhattan? Eventuelle andre uforglemmelige (positive) opplevelser på matfronten som de vil anbefale?

Noen som har noen tips til steak-house på Manhattan? Eventuelle andre uforglemmelige (positive) opplevelser på matfronten som de vil anbefale?

Både Mortons og Wolfgangs synes jeg er veldig bra

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg kan på det sterkeste anbefale Hillstone Midtown. Fantastisk kjøtt og en minst like god sushi man kan ha som forrett :) Godkjent prisnivå for å være NYC er det også.

Tar med fruen og fyrer av noen bonuspoeng i NY mellom 30.12 og 5.1. Dvs; nyttår skal tilbringes i NY, men absolutt ikke i kaoset på Times Square. Er det noen som har noen artige tips å komme med angående hvor den siste masete kvelden i 2018 bør tilbringes?

Ser at The Vessel åpner til våren og det er også andre severdigheter i New York som jeg ikke har fått med meg. Min utfordring er at jeg allerede har besøkt New York og bodd midt på Manhattan og jeg reiser alltid kun til nye destinasjoner. Måten jeg kan komme meg rundt det er å reise til en destinasjon i nærheten og ta en tur innom Manhattan. Finnes det en destinasjon nær Manhattan som faktisk har ting som er verdt å se og gjøre? Ser altså etter en reell destinasjon og ikke bare et hotell i en forstad.

https://www.youtube.com/watch?v=UrmONmneUtA

Ser at The Vessel åpner til våren og det er også andre severdigheter i New York som jeg ikke har fått med meg. Min utfordring er at jeg allerede har besøkt New York og bodd midt på Manhattan og jeg reiser alltid kun til nye destinasjoner. Måten jeg kan komme meg rundt det er å reise til en destinasjon i nærheten og ta en tur innom Manhattan. Finnes det en destinasjon nær Manhattan som faktisk har ting som er verdt å se og gjøre? Ser altså etter en reell destinasjon og ikke bare et hotell i en forstad.

https://www.youtube.com/watch?v=UrmONmneUtA

Ville kanskje tatt en titt på hva New Jersey har å tilby severdigheter
https://wikitravel.org/en/New_Jersey
Hva med feks delstatshovedstaden Trenton? Er ikke en destinasjon mange har vært i, men det er vel kanskje en grunn til det. Ikke vet jeg.

Last edited:

Du kan jo dra til Scranton å sjekke ut Dunder Mifflin bygningen (om man liker the office da)

Om ikke er vel Atlantic Beach og Hamptons en mulighet?

Hva med feks delstatshovedstaden Trenton? Er ikke en destinasjon mange har vært i, men det er vel kanskje en grunn til det. Ikke vet jeg.
Ca. 2 timers reise hver vei til Manhattan blir vel drøyt.

Back