Nettverksselskapet SAS?

Greit at ingen må sove på gulvet i terminalen, men det er ikke måte på hvor lett det er å booke om til andre flyvninger skal vi tro SAS i sosiale medier. Dette slår tilbake på de nå...

Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Kanskje Diamantkortet ikke blir så verdifullt å inneha som jeg kanskje først trodde...
Nå er det vel slik at systemet ikke aner om du er EBD med mindre du fysisk flasher kortet til den som skal booke deg om, eller har jeg misforstått? EBD-prefix kommer vel først Q1 2015.

Så det man kan konkludere med at så lenge det er mindre enn 24 timers forsinkelse er OK? .

Dette er en grov mistolking av hva han sier ...

Det kan jeg ikke svare på, men jeg mener at i utgangspunktet er dette ikke ok.

Og basert på det jeg har lest synes ikke jeg heller dette har vært håndtert helt stødig. Men jeg ser at alle ble sendt på hotell med en gang kanselleringen var et faktum, og alle er informert om ombookinger via email og SMS istedet for at man må stå i nok en kø for å få gjennomført dette. Mulig informasjonen på stedet kunne vært bedre og at utdelingen av matkort kunne vært mer effektiv, men alle er tatt hånd om og i morgen er flåten i balanse igjen uten hjelp fra portugisiske chartermaskiner.

Dette er en grov mistolking av hva han sier ...

Vel, du får lese sitatet jeg viser til. Det er i utgangspunktet ikke OK, men passasjerene er altså nå enten på hotell eller hjemme og ombooket slik at de ankommer sin destinasjon i morgen en gang (altså bortimot 24 timer senere, skulle man tro), selv om det altså var "en del kluss" i dag. Fordømmende kritikk av håndteringen er det i alle fall ikke. 24 timers forsinkelser har i andre sammenhenger blitt referert til som noe annet enn "en del kluss" og "i utgangspunktet ikke OK"?

Last edited:
Dette er ikke en 24-timers forsinkelse. Det er en kansellering. De du referer til kansellerer ikke. De bare forsinker, selv om det tar 72 timer å få kundene dit de skal. Dermed får du ubalanse i flåten og ringivirknger i dagevis og skaper trøbbel for enda flere.

Det er ugunstig å starte med en teknisk retur som skjedde i dag. Men etter at man bestemte seg for å kansellere har alle fått ny reiserute så fort det har vært praktisk muig med definitiv beskjed om når de kommer seg avgårde. Nei, det er ikke bra at man får reisen utsatt med ca et døgn, men desverre forekommer det. Og i morgen er flåten i balanse og morgendagens reisende kommer seg forhåpendtligvis avgårde som oppsatt.

Kan forøvrig nevne at SAS kansellerte Tokyo-ruten i går. Alle ombooket uten fuss og skriverier i VG. Ikke to gode dager for SAS IC, men man får folk avgårde så fort det er praktisk mulig.

Dette er ikke en 24-timers forsinkelse. Det er en kansellering. De du referer til kansellerer ikke. De bare forsinker, selv om det tar 72 timer å få kundene dit de skal. Dermed får du ubalanse i flåten og ringivirknger i dagevis og skaper trøbbel for enda flere.

For en passasjer er det ikke vesentlig om man kaller det en forsinkelse på 24 timer eller en kansellering som resulterer i en 24 timers forsinkelse på reisen (annet enn at man har krav på noen hundre euro i kompensasjon).

Alle ombooket uten fuss og skriverier i VG.

Så VG er målestokken for hvor misfornøyde pax er? :headbang

Nå har det seg slik at VG med flere sitter betydelig lettere på avtrekkeren når det gjelder avvik med andre selskap. I tillegg til SQ321, hadde jeg en kollega med familie som skulle med i går. Flere tipset DB og VG, men fikk beskjed om at det ikke hadde redaksjonell interesse....

For øvrig mener jeg det er fullstendig tåpelig å gå til pressen for å bli riksklovn i slike saker, men at noen avvik selger bedre enn andres er helt på det rene.

Sitter og venter på å bli reroutet via FRA. Fikk kluss med at reiseselskapet ble delt, så da blir det solotur. Ut i fra antallet reiseruter jeg har hørt til nå så skjønner jeg det var en stor jobb på bakrommet. Det som overrasker mest er imidlertid at det svikter noe inne på Gardermoen. Selv ble jeg 'fanget' på non schengen - og forståelsen for at jeg ville ut (etter at kansl var et faktum) var fraværende. Bagasjen tok det to og en halv time å få tak i (også etter at kansl var et faktum). Men bortsett fra lokalhåndteringen får faktisk SAS godkjent minus. Har stått fast med DY et par ganger for mye, det foregår enda mer kaotisk.

Min ringe opplevelse av det hele, i hvert fall..

Som en halvfestlig sidehistorie kan jeg legge til at i smsen fra SAS inneholdt en link til en nettside, visstnok inneholdende informasjon om passasjerenes rettigheter. Men linken kjører deg rett til en 404-side :) det er vel greit å sjekke slikt før du sender det ut til 263 pax? (Retorisk)

Med kun EN representant til å håndtere ilandsatte pax på egen base i Oslo, med Ola Conny henvisning til hvorfor de ikke blir booket om, ingen øvrig info, vilkårlig prioritering av assistanse, ansiennitet like mye verdt som et medlemskap i Donald Duck klubben, så burde kanskje fortreffeligheten i å se at andre har utfordringer, justeres noe.

Jeg antar at de som opprinnlig skulle reise fra Newark med den kansellerte maskinen igår (SK908?) ble ombooket asap når kanselleringen var ett faktum. SÅ deres forsinkelse ble vel ikke like stor som SK907 sin pax?

Hadde det vært snakk om Norwegian, så måtte pax i New York fint vente til maskinen endelig kom seg frem frem til dem, eller ventet på en portugisisk maskin med derpå crewrest og man hadde fått en enorm forsinkelse.

Slikt sett er SAS mye bedre enn Norwegian, selv om forsinkelsen og handlingen på SK907 muligens kritikkverdig.

Det blir bare tull og et synlig hull i samvittigheten når det dras paralleller til at det hadde verst så mye verre med andre selskap. At det ikke ble ringt VG, at det ikke ble satt ut feltsenger, at de ikke måtte fly et portugisisk selskap har ingen ting med kjernen i saken å gjøre. Jeg tror ikke heller SAS selv ville benyttet denne sammenligningen som en årsaksforklaring eller beklagelse.

Nå har det jo seg slik at SAS har benyttet andre beklagelige hendelser til å fremheve fordelene ved å velge SAS dersom avvik skulle oppstå. Dette viser jo med all tydelighet at de ikke klarer å innfri hva de selv kommuniserer, noe som er trist. SAS har tidenes mulighet til å snu denne typen hendelser til sin fordel, all den tid fokuset på dette nettopp er så stort hos de reisende. Å forsøke å bortforklare dette med at det var utsatt avgang, forsinkelse, kansellering, bla, bla bla, er komplett likegyldig for de reisende og jeg registrerer at argumentasjonen fra enkelte varierer meget ut fra hvilket selskap som har forsinkelser.

Takk for øvrig til SAS-Steward for gode poster!

Så det man kan konkludere med at så lenge det er mindre enn 24 timers forsinkelse er OK? Vi har vel sett både avisoppslag om kortere forsinkelse enn dette, og meldinger fra SAS som skryter av hvor mye flinkere de er enn DU/DY og hvor mye verdt nettverket er. Man lager en nokså stor fallhøyde for seg selv med slik kommunikasjon.

Jeg synes historien til SQ321 virkelig indikerer full kollaps i forhold til håndtering av statuspax (og andre). Kanskje Diamantkortet ikke blir så verdifullt å inneha som jeg kanskje først trodde...

Synes du skal puste med magen og lese det jeg skriver en gang til ;-)
Men en torsdag til USA, med stort sett fulle fly samme dag og dagene etter samt kansellering og ikke ledig back up fly synes jeg under 24 timer er ok, slik situasjonen utviklet seg. Ikke optimalt eller bra, men ok.
Jeg er heller ikke enig i full kollaps, en del kaos så absolutt, men overhodet ingen kollaps. Jeg mener SAS holder det som loves og i stort sett taklet situasjonen ok. Mye kan gjøres annerledes, og skal bli interessant å se eventuelle klager som kommer inn i etterkant. Da får vi se hvordan dette er taklet.
At SQ321 føler at dette er elendig forstår jeg, men i det store å det hele synes jeg det er ok.

Last edited:

Synes du skal puste med magen og lese det jeg skriver en gang til ;-)

---
At SQ321 føler at dette er elendig forstår jeg, men i det store å det hele synes jeg det er ok.

Du bekrefter vel egentlig det jeg skrev i min post (dvs. 24 timer er egentlig OK siden det er fulle fly; ikke helt det som er budskapet ellers fra SAS, for det man ellers ser er vel at de mener det er veldig enkelt å booke om alle passasjerene på et fly), så jeg tror jeg kan forholde meg like rolig som jeg normalt sett gjør...;)

Hvis det er slik at det er fullstendig tilfeldig prioritering (dvs. ingen prioritering knyttet til status) i forhold til assistanse så spørs det vel om lojaliteten blir like stor som den ellers kunne vært. Jeg hadde i grunnen håpet at et gull-/diamantkort er verdt noe i slike situasjoner, og at det viser seg å ikke være det er i mine (diamond sparkling) øyne en nokså fundamental svikt. Du må gjerne være uenig i det.

Last edited:

Du bekrefter vel egentlig det jeg skrev i min post (dvs. 24 timer er egentlig OK siden det er fulle fly; ikke helt det som er budskapet ellers fra SAS, for det man ellers ser er vel at de mener det er veldig enkelt å booke om alle passasjerene på et fly), så jeg tror jeg kan forholde meg like rolig som jeg normalt sett gjør...;)

Hvis det er slik at det er fullstendig tilfeldig prioritering (dvs. ingen prioritering knyttet til status) i forhold til assistanse så spørs det vel om lojaliteten blir like stor som den ellers kunne vært. Jeg hadde i grunnen håpet at et gull-/diamantkort er verdt noe i slike situasjoner, og at det viser seg å ikke være det er i mine (diamond sparkling) øyne en nokså fundamental svikt. Du må gjerne være uenig i det.

Gull, diamant og Pandion SKAL føle en utvidet service, de gangene det ikke skjer er det en eller flere ting som går feil, noe jeg vel også har sagt tidligere.
At enkelttilfeller faller gjennom tror jeg er forståelig i en slik situasjon, men om det har vært slik for de fleste status passasjerer denne gangen vil vise seg og da er det i så tilfelle noe som har sviktet. Men det vet vi ikke ennå. Det vil evalueringen i etterkant, samt tilbakemeldinger fra disse passasjerene vise.

Jeg tror i dette tilfellet at det har vært relativt enkelt å booke om pax, men SAS har vel aldri sagt at samtlige 264 pax vil være ute av døra i løpet av en time eller to. Det som derimot er sagt er at ingen skal bli stuck på en flyplass i dagevis. Med det for øyet mener jeg at SAS klarte dette ganske greit, men har stor respekt for de som føler at vi kunne gjort jobben bedre og det er noe vi skal bli bedre på.
Men jeg regner ikke med at de aller fleste i dette forum ser på dette slik jeg gjør det :-)

Det vil jo alltid være ting å lære etter avvik som dette. Jeg tror SAS kom greit ut av dette.
Jeg jobber i tog og kan godt forstå hva ssassteward sier her. Å håndtere 2-300 passasjerer er ikke lett i slike situasjoner.

Last edited:
Det har ikke fungert slik som det burde, og det er flere grunner til det. En ting er at teknisk kanskje var litt for optimistiske. Hadde kansellering blitt bekreftet tidligere ville ting vært enklere. Vi (SGH) har hele uka hatt mange på opplæring/kurs, og dermed hatt færre til å dekke en del kritiske funksjoner, i tillegg har det vært ferieavvikling for en del av de mer erfarne og sykdom. EBG/D blir prioritert likt siden som de fleste her vet, systemene skiller ikke mellom disse - men de skal nomalt få "de beste alternativene" etter EBP. Jeg har ikke oversikt over ombookinger, men det ble overnatting på hotell og avgang på morgenen for de fleste slik jeg har forstått det. Og på toppen av det hele så hadde vi TSA på besøk på den avgangen...

Det vil jo alltid være ting å lære etter avvik som dette. Jeg tror SAS kom greit ut av dette.
Jeg jobber i tog og kan godt forstå hva ssassteward sier her. Å håndtere 2-300 passasjerer er ikke lett i slike situasjoner.

Jeg tror nok de fleste har forståelse for at det ikke nødvendigvis er gjort i en fei å håndtere 2-300 passasjerer, men årsaken til at SAS her får litt pes er fordi de har gått så høyt ut på banen når andre selskaper (DU) har hatt tilsvarende forsinkelser. Det virker da ikke som det er måte på hvor enkelt SAS kan booke om sine passasjerer, og de nevnte aldri da at også de kunne ende opp med at passasjerene ble opptil 24 timer forsinket (selv om de har "venner" blant andre flyselskaper). Som nevnt tidligere så har SAS helt egenhendig skapt seg selv en nokså stor fallhøyde gjennom sin egen kommunikasjon i media & på sosiale media. Selv synes jeg ikke 24 timers forsinkelse er OK, hverken hos det ene eller det andre selskapet.

Nå bekrefter vel Superhai at ting ikke har gått slik det skulle gå, og har en del gode forklaringer på hvorfor ting kanskje ikke ble håndtert optimalt denne gangen. Jeg er heller ikke i tvil om at SAS jevnt over har en bedre håndtering ved irr enn f.eks. DU, men det er særdeles lite kledelig å være så eplekjekk om dette.

Jeg tror nok de fleste har forståelse for at det ikke nødvendigvis er gjort i en fei å håndtere 2-300 passasjerer, men årsaken til at SAS her får litt pes er fordi de har gått så høyt ut på banen når andre selskaper (DU) har hatt tilsvarende forsinkelser. Det virker da ikke som det er måte på hvor enkelt SAS kan booke om sine passasjerer, og de nevnte aldri da at også de kunne ende opp med at passasjerene ble opptil 24 timer forsinket (selv om de har "venner" blant andre flyselskaper). Som nevnt tidligere så har SAS helt egenhendig skapt seg selv en nokså stor fallhøyde gjennom sin egen kommunikasjon i media & på sosiale media. Selv synes jeg ikke 24 timers forsinkelse er OK, hverken hos det ene eller det andre selskapet.

Nå bekrefter vel Superhai at ting ikke har gått slik det skulle gå, og har en del gode forklaringer på hvorfor ting kanskje ikke ble håndtert optimalt denne gangen. Jeg er heller ikke i tvil om at SAS jevnt over har en bedre håndtering ved irr enn f.eks. DU, men det er særdeles lite kledelig å være så eplekjekk om dette.

SAS har igrunnen gått høyt ut før også. For eksempel da de skulle gjenninføre service, null gebyrer, og verdens punktligste selskap. Flotte saker alt dette, men det skaper fare for gedigne fall om forventningene ikke innfris.

Alle forstår at det ikke er bare bare å booke om 2-300 personer. Men at det ikke er noen som kan ta ut bagasje for gullkunder som vil bookes om, og at det kun er èn person til å ta seg av disse 2-300 menneskene i front, det er "ikke optimalt" for å si det litt forsiktig.

Back