Nestenulykke over Sylt

Men hvem sin F-15 var det? Kan ikke se at nederlenderne flyr rundt med sånne.
USAFE (US Air Force Europe) har tre skvadroner med F-15 på RAF Lakenheath i England (to skvadroner med Strike Eagles og en med C-modeller), mest sannsynlig var det en av dem.
 
Det stemmer, kan jo alltids ha vært noen som har vært på vei fra USA og til et eller annet sted, men som sagt så er det vel mest sannsynlig at det var en fra Lakenheath.
 
Tcas warning på KLM

sb.no melder at et fly fra Amsterdam til Torp var nær på å bli smadret av et jagerfly.

Jeg var på jobb den dagen, og har en litt mindre dramatisk beskrivelse.

På vei til Torp fikk KLM en TACS warning, og flyet gikk opp i høyde for å unngå det amerikanske jagerflyet.
KLM flyet overskred maks tillatte høyde for flytypen.
Flyet landet trygt og udramatisk på Torp.

Flyverne informerte meg at de måtte ha godkjennelse fra teknisk avdeling for å kunne fly igjen. Vi trodde alle dette ville bli gjort på noen få minutter.
Men det drøyde ut i tid, og jeg informerte passasjerene at flyet hadde vært for høyt, og at vi måtte avvente en formell godkjenning på å kunne fly.

Tiden gikk, og så kom kapteinen inn og informerte om det samme, og forklarte også hvorfor de hadde flydd høyt. Nettopp for å unngå US Sir Force.

Det ble etter ca 2 timer gitt tillatelse (fra flyfabrikanten) at de trygt kunne sette kursen mot Ansterdam igjen.

Fikk inntrykk av at det ikke hadde vært noe dramatikk under selve hendelsen.

Her er historien fra sb.no

http://touch.sb.no/nyheter/klm-fly-til-torp-ner-smadret-av-jagerfly-1.7201482
Imm
 
Re: Tcas warning på KLM

Takk for info. Det er utrolig hvor overdrevet hendelsen framstilles når media rapporterer.
 
Re: Tcas warning på KLM

Takk for info. Det er utrolig hvor overdrevet hendelsen framstilles når media rapporterer.

Sikkert noen som kan forklare bedre. Men en skulle vel tro at man fikk en warning i så god tid at det ikke er noen fare.
 
Re: Tcas warning på KLM

Related to airspace issues in German airspace during Frisian Flag 2012....
Tyskerne hadde treningsområder avgitt til øvelsen som på kort varsel kunne taes tilbake for å rute sivil trafikk gjennom området over FL245.. Med 40+ jagerfly i lufta midt i en "fight" tar det litt tid å sørge for at deconfliction blir ivaretatt inhouse når "noen" bestemmer seg for å sende en civilian tvers gjennom treningsområdet..
 
Re: Tcas warning på KLM

Related to airspace issues in German airspace during Frisian Flag 2012....
Tyskerne hadde treningsområder avgitt til øvelsen som på kort varsel kunne taes tilbake for å rute sivil trafikk gjennom området over FL245.. Med 40+ jagerfly i lufta midt i en "fight" tar det litt tid å sørge for at deconfliction blir ivaretatt inhouse når "noen" bestemmer seg for å sende en civilian tvers gjennom treningsområdet..

Men da har man vel lagd en "dårlig" avtale i forkant av øvelsen når planene ikke er gjennomførbare.. :)
 
Skummle saker det der. Men godt det gikk bra med begge flyene, men hvordan kan slikt skje? Dem har jo kontakt med tårn, og dem har radar og hele pakken. Så hvordan kan slik skje søvnige piloter.?
 
TCAS får litt å jobbe med pga. stigehastighetene som en fighter kan varte opp med. Har selv opplevd å få litt reaksjoner på cruise når f.eks. en Eurofighter klatrer med 10000 fot i minuttet, selv om den gjorde level-off et godt stykke under vår høyde.
 
Det er nesten litt trist når journalister som ikke har peiling på hva de skriver om får lov til å publisere saker... spesielt i en så stor avis som vg, slik at dumskapen eksponeres til så mange som faktisk leser avisen.

Eks i denne saken er jo
-Flyet av merket KLM Cityhopper Fokker 70
-krasjposisjon
 
Re: Tcas warning på KLM

Men da har man vel lagd en "dårlig" avtale i forkant av øvelsen når planene ikke er gjennomførbare.. :)

Ja, det er vel lessons learned her..

Det er ihvert fall ingen grunn til å spekulere i "søvnige" piloter hverken på den ene eller andre siden..
 
Re: Tcas warning på KLM

sb.no melder at et fly fra Amsterdam til Torp var nær på å bli smadret av et jagerfly.

Jeg var på jobb den dagen, og har en litt mindre dramatisk beskrivelse.

På vei til Torp fikk KLM en TACS warning, og flyet gikk opp i høyde for å unngå det amerikanske jagerflyet.
KLM flyet overskred maks tillatte høyde for flytypen.
Flyet landet trygt og udramatisk på Torp.

Flyverne informerte meg at de måtte ha godkjennelse fra teknisk avdeling for å kunne fly igjen. Vi trodde alle dette ville bli gjort på noen få minutter.
Men det drøyde ut i tid, og jeg informerte passasjerene at flyet hadde vært for høyt, og at vi måtte avvente en formell godkjenning på å kunne fly.

Tiden gikk, og så kom kapteinen inn og informerte om det samme, og forklarte også hvorfor de hadde flydd høyt. Nettopp for å unngå US Sir Force.

Det ble etter ca 2 timer gitt tillatelse (fra flyfabrikanten) at de trygt kunne sette kursen mot Ansterdam igjen.

Fikk inntrykk av at det ikke hadde vært noe dramatikk under selve hendelsen.

Her er historien fra sb.no

http://touch.sb.no/nyheter/klm-fly-til-torp-ner-smadret-av-jagerfly-1.7201482
Imm

Vet du (eller noen andre) hva flightnummeret var på denne flighten? :)
 
Skummle saker det der. Men godt det gikk bra med begge flyene, men hvordan kan slikt skje? Dem har jo kontakt med tårn, og dem har radar og hele pakken. Så hvordan kan slik skje søvnige piloter.?
Må nesten kommentere denne fra FlyBoyKarsten.
Nei de var ikke i kontakt med tårn. KLM var i kontakt med en kontrollsentral mens fighter'n mest sannsynlig var i kontakt med en militær enhet, en CAOC e.l.
F15 har radar, sivile fly har kun værradar.
 
Back
Top