KLM Cityhopper og amerikansk bygd F-15C i nestenulykke.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10050074
Vidar
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10050074
Vidar
Men hvem sin F-15 var det? Kan ikke se at nederlenderne flyr rundt med sånne.
-A
USAFE (US Air Force Europe) har tre skvadroner med F-15 på RAF Lakenheath i England (to skvadroner med Strike Eagles og en med C-modeller), mest sannsynlig var det en av dem.Men hvem sin F-15 var det? Kan ikke se at nederlenderne flyr rundt med sånne.
Takk for info. Det er utrolig hvor overdrevet hendelsen framstilles når media rapporterer.
Related to airspace issues in German airspace during Frisian Flag 2012....
Tyskerne hadde treningsområder avgitt til øvelsen som på kort varsel kunne taes tilbake for å rute sivil trafikk gjennom området over FL245.. Med 40+ jagerfly i lufta midt i en "fight" tar det litt tid å sørge for at deconfliction blir ivaretatt inhouse når "noen" bestemmer seg for å sende en civilian tvers gjennom treningsområdet..
Men da har man vel lagd en "dårlig" avtale i forkant av øvelsen når planene ikke er gjennomførbare..![]()
sb.no melder at et fly fra Amsterdam til Torp var nær på å bli smadret av et jagerfly.
Jeg var på jobb den dagen, og har en litt mindre dramatisk beskrivelse.
På vei til Torp fikk KLM en TACS warning, og flyet gikk opp i høyde for å unngå det amerikanske jagerflyet.
KLM flyet overskred maks tillatte høyde for flytypen.
Flyet landet trygt og udramatisk på Torp.
Flyverne informerte meg at de måtte ha godkjennelse fra teknisk avdeling for å kunne fly igjen. Vi trodde alle dette ville bli gjort på noen få minutter.
Men det drøyde ut i tid, og jeg informerte passasjerene at flyet hadde vært for høyt, og at vi måtte avvente en formell godkjenning på å kunne fly.
Tiden gikk, og så kom kapteinen inn og informerte om det samme, og forklarte også hvorfor de hadde flydd høyt. Nettopp for å unngå US Sir Force.
Det ble etter ca 2 timer gitt tillatelse (fra flyfabrikanten) at de trygt kunne sette kursen mot Ansterdam igjen.
Fikk inntrykk av at det ikke hadde vært noe dramatikk under selve hendelsen.
Her er historien fra sb.no
http://touch.sb.no/nyheter/klm-fly-til-torp-ner-smadret-av-jagerfly-1.7201482
Imm
Må nesten kommentere denne fra FlyBoyKarsten.Skummle saker det der. Men godt det gikk bra med begge flyene, men hvordan kan slikt skje? Dem har jo kontakt med tårn, og dem har radar og hele pakken. Så hvordan kan slik skje søvnige piloter.?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.