Nervegift fra jetmotoren gjør piloter syke

Re: Nervegift fra jetmotoren gjør piloter syke

Det skal vel være samme sak ja, nå er det vel generellt BAe146-modellene (British Aerospace) som visstnok kunne være farlig - de nyere Avro-modellene skal være
langt tryggere. Men også modeller som B757, B737, og div. Airbus-modeller, kommer
også opp på denne "listen". Dog kan dette neppe være et spesiellt stort problem, selv
om saken med jevne mellomrom dukker opp i media. Med så mange flyvninger som
gjøres hver eneste dag, hadde man nok hørt mer om dette - dersom dette virkelig
skulle være et alvorlig problem.
 
Re: Nervegift fra jetmotoren gjør piloter syke

Det skal vel være samme sak ja, nå er det vel generellt BAe146-modellene (British Aerospace) som visstnok kunne være farlig - de nyere Avro-modellene skal være
langt tryggere. Men også modeller som B757, B737, og div. Airbus-modeller, kommer
også opp på denne "listen". Dog kan dette neppe være et spesiellt stort problem, selv
om saken med jevne mellomrom dukker opp i media. Med så mange flyvninger som
gjøres hver eneste dag, hadde man nok hørt mer om dette - dersom dette virkelig
skulle være et alvorlig problem.

Så du mener dette ikke kan være et stort problem fordi man ikke hører så mye om det?
Ganske merkelig konklusjon.
Det finnes mye man ikke hører om, men som likevel kan være alvorlig, og et stort problem.
Dessuten var vel noe av poenget i denne artkkelen at mange ikke tør å snakke om det av frykt for å miste jobbe.
 
Re: Nervegift fra jetmotoren gjør piloter syke

Jeg har hørt før at særlig Avroer er utsatt for problemer med giftgass i cockpit, er dette det samme? Og er det så alvorlig?

http://www.tu.no/samferdsel/article170604.ece

Dette er en gammel traver av en nyhet, men det er altså ikke Avro det er snakk om, men Bae146. Atlantic bruker en slik maskin for SAS Danmark mellom CPHSVG mens de venter på CRJ delivery.

Hvis det hadde vært fnugg av dokumentasjon på at flyet er farlig hadde den selvsagt ikke vært i lufta med de triggerhappy tilsynene vi har her oppe...
 
Re: Nervegift fra jetmotoren gjør piloter syke

Nytt nummer av Teknisk Ukeblad ute - ny runde med BAe 146 m.m. - noen stikkord her inntil det sikkert dukker opp på http://www.tu.no/:


John Kristoffersen (flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund) vil ha forbud mot nye fly som bleeder luft fra jetturbinene.

En reisende har tatt bilder av avleiringer i taket ved ventilasjonen når han fløy en 737-700 RYG-WAW fra Norwegian (Har DY 737-700?). Passasjerer hadde blitt kvalme, stiv nakke m.m.

Braathens Technical AB påpeker at AVRO RJ er bygget etter en bedre standard og at 12 rapporter som gikk på røyklukt ikke bare omfatter oljedamp, men også inkluderer vanlige feil i elektrisk utstyr i kabinen m.m.

David Dorman (BAe Systems) avviser (selvfølgelig) lekkasjene, og er skeptiske til "de som driver denne kampanjen mot oss"

SAS avviser kritikken og friskmelder Avro RJ ifht. BAe 146, og påpker sammenblanding av flytyper, mens Susan Michaelis er krystallklar på at det ikke er forskjell på flyene og at RJene har samme problemet som BAe 146.

(Kilde TU 24/08)
 
Re: Nervegift fra jetmotoren gjør piloter syke

Heisann!

Denne debatten skal jeg gjerne ta opp igjen naar jeg faar tid, men slike utsagn som dette gjoer det vel nesten ikke verd en tanke...
John Kristoffersen (flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund) vil ha forbud mot nye fly som bleeder luft fra jetturbinene

Fyren vil sette alle naavaerende passasjerfly paa bakken unntagen B787 naar den en gang kommer... :drunk:

Se paa det tekniske innholdet av disse kommentarene saa ser du fort hvor gjennomtenkt dette er...;)

Dere kan soeke her paa forumet og finne den samme debatten flere ganger... :rolleyes:


Se der...! Da fikk jeg 737 postser...!

Dag
 
Last edited:
Back
Top