Neos/SmartLynx/TUI/Go2Sky/Avion Express/titan/DOT flyr for Norwegian

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Re: Neos skal fly for Norwegian

NÄ fÄr de jo ganske mange 737-800 levert fremover

Klar over det, men er det mange nok, raskt nok ? Og er ikke dette fÞrst og fremst maskiner som skal ta plassen for gamle maskiner som tas ut av trafikk av Norwegian ? Trodde de hadde en 5 - 7 Ärs bruk av flyene sine ...

De burde kanskje beholde sine kommende Airbus 320 neo selv og ikke lease de ut ...

Ser ut som det skyldes mangler pÄ piloter og ikke fly

http://www.check-in.dk/pilotmangel-tvinger-norwegian-til-at-wetlease
Årsagen til, at vi indlejer erstatningsfly fra andre europĂŠiske selskaber, er en fejl i langtidsplanlĂŠgningen. Dette har desvĂŠrre fĂžrt til, at vi ikke har nok piloter nogle dage frem i tiden. Dette blev heldigvis opdaget i tide, sĂ„ vores passagerer alligevel kan komme frem til deres destination,” forklarer Daniel Kirchhoff, informationschef i Norwegian.

1 av 2 dagens flighter med innleid fly/crew var en meget hyggelig opplevelse. Mer om det pÄ en annen side her pÄ forumet.

FÄr stadig beskjed om at andre selskaper skal operere for norwegian.. Hvor lenge kan de holde pÄ sÄnn?

(Det er jo selvfĂžlgelig likt SAS + cityjet/jettime/Cimber etc)

FÄr stadig beskjed om at andre selskaper skal operere for norwegian.. Hvor lenge kan de holde pÄ sÄnn?

En forskjell er at DY leaser inn i eget segment, mens SAS, i hovedsak, fÄr andre operatÞrer i Regionalsegmentet som man ikke Þnsker Ä fly selv.

Re: Neos/SmartLynx/TUI/Go2Sky/Avion Express flyr for Norwegian

Hvor lenge er det planlagt at denne innleide hjelpen skal vÊre i trafikk for Norwegian? Ser bÄde SmartLynx og Avion Express er i aktivitet for dem i dag

Noen som har oversikt over hvor mange Norwegian fly som stÄr parkert?

En forskjell er at DY leaser inn i eget segment, mens SAS, i hovedsak, fÄr andre operatÞrer i Regionalsegmentet som man ikke Þnsker Ä fly selv.

Tja. Muligens stort sett. Cityjet skal vel opererer pÄ TOS-OSL, sÄ vidt jeg har hÞrt. Det er vel ikke akkurat regionalsegmentet. Man kan vel ogsÄ diskutere om f.eks. TOS-BOO-TRD, OSL-KKN, OSL-EVE og OSL-MOL er regionalsegmentet (se forÞvrig listen over destinasjoner som skal opereres her: http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1039307&postcount=48). Kanskje er det det, men dette har i alle fall stort sett alltid i senere tid vÊrt operert av SAS med B737. I en annen trÄd kom vi vel opp til et sted mellom 21 og 30 maskiner som opereres av andre pÄ vegne av SAS pÄ langsiktige kontrakter.

For ordens skyld: Jeg tror dette er fornuftig av SAS, men man skal jobbe litt for Ä se de store, prinsipielle forskjellene til mÄten andre selskaper opererer pÄ.

Last edited:

Det er vel mer belegget/kabinfaktor enn destinasjon som avgjÞr om det er regional eller main segment, vil vel jeg si. Eksempelvis er det ikke unaturlig Ä se en lÞsning med Main segment i peak og Regional off peak. SÄnn sett kan en rute betjenes av begge.

SÄ, om du sammenlikner med DY, sÄ vil relevant sammenlikning vÊre andelen innleie i SAS sitt Main segment, B737 og tilsvarende.
Om DY begynner Ä benytte seg av turbo prop- og regionaljetoperatÞrer, sÄ vil sammenlikningen med City Jet/Cimber o.l vÊre mere relevant.

Det er vel mer belegget/kabinfaktor enn destinasjon som avgjÞr om det er regional eller main segment, vil vel jeg si. Eksempelvis er det ikke unaturlig Ä se en lÞsning med Main segment i peak og Regional off peak. SÄnn sett kan en rute betjenes av begge.

SÄ, om du sammenlikner med DY, sÄ vil relevant sammenlikning vÊre andelen innleie i SAS sitt Main segment, B737 og tilsvarende.
Om DY begynner Ä benytte seg av turbo prop- og regionaljetoperatÞrer, sÄ vil sammenlikningen med City Jet/Cimber o.l vÊre mere relevant.

Poenget mitt var vel imidlertid at mange av de rutene som SAS nÄ leier inn andre til Ä fly for seg tidligere ble operert av SAS selv (med B737). For DY er det vel i dette tilfellet snakk om innleie for Ä dekke opp for mangel pÄ piloter?

For en mer generell diskusjonen om organisering av hele selskapet (SAS eller DY), er det neppe spesielt stor forskjell pÄ om man leier inn noen (helt eksterne som i tilfellet SAS, eller internt i konsernet som i DY) med smÄ fly eller noen med store fly. Det er vel ikke noe som stopper SAS fra Ä operere disse rutene selv med egne ansatte, selv med mindre fly.

Poenget mitt var vel imidlertid at mange av de rutene som SAS nÄ leier inn andre til Ä fly for seg tidligere ble operert av SAS selv (med B737). For DY er det vel i dette tilfellet snakk om innleie for Ä dekke opp for mangel pÄ piloter?

For en mer generell diskusjonen om organisering av hele selskapet (SAS eller DY), er det neppe spesielt stor forskjell pÄ om man leier inn noen (helt eksterne som i tilfellet SAS, eller internt i konsernet som i DY) med smÄ fly eller noen med store fly.

Etter hva jeg forstÄr sÄ sliter de kraftig pÄ rekrutteringsfronten, ja.

Jeg mener det er en vesentlig forskjell pÄ om man erstatter eget produkt/tjeneste, kontra supplerer med tjenester/produkter man selv ikke har.

Etter hva jeg forstÄr sÄ sliter de kraftig pÄ rekrutteringsfronten, ja.

Jeg mener det er en vesentlig forskjell pÄ om man erstatter eget produkt/tjeneste, kontra supplerer med tjenester/produkter man selv ikke har.

Jeg tror kanskje vi mÄ fortsette denne diskusjonen et annet sted, men mitt poeng er fortsatt at det SAS gjÞr er Ä erstatte egen produksjon med produksjon i ekstern regi (om enn med mindre fly). Absolutt ingen prinsipiell forskjell, selv om det kanskje kan fremstÄ som mindre uspiselig for dere i SAS siden Cityjet, Jettime og Flybu opererer med mindre fly (riktignok pÄ samme destinasjoner som man tidligere brukte B737).

Alternativet hadde selvsagt vÊrt Ä enten kutte frekvenser, eller operere med mer ledig kapasitet pÄ en B737. Dette ville i alle fall ikke isolert sett gitt mindre produksjon til SAS selv (og dertilhÞrende behov for ansatte).

Men, som jeg skriver, sÄ tror jeg dette er fornuftig rent Þkonomisk. PÄ samme mÄte som jeg tror at DYs organisering er fornuftig rent Þkonomisk.

Jeg tror kanskje vi mÄ fortsette denne diskusjonen et annet sted, men mitt poeng er fortsatt at det SAS gjÞr er Ä erstatte egen produksjon med produksjon i ekstern regi (om enn med mindre fly). Absolutt ingen prinsipiell forskjell, selv om det kanskje kan fremstÄ som mindre uspiselig for dere i SAS siden Cityjet, Jettime og Flybu opererer med mindre fly (riktignok pÄ samme destinasjoner som man tidligere brukte B737).

Alternativet hadde selvsagt vÊrt Ä enten kutte frekvenser, eller operere med mer ledig kapasitet pÄ en B737. Dette ville i alle fall ikke isolert sett gitt mindre produksjon til SAS selv (og dertilhÞrende behov for ansatte).

Men, som jeg skriver, sÄ tror jeg dette er fornuftig rent Þkonomisk. PÄ samme mÄte som jeg tror at DYs organisering er fornuftig rent Þkonomisk.

Vi fÄr vÊre enige om Ä vÊre uenige. Jeg anser den prinsipielle forskjellen Ä vÊre meget stor. Det vil nok hoveddelen av de ansatte hevde ogsÄ.

Ofte vil alternativet vÊre Ä ha Regionalmateriell, eller Ä ikke fly i det hele tatt. FÊrre frekvenser eller Ä fly med mye ledig kapasitet er dÄrlige alternativer, om man kan unngÄ det.

Neos/SmartLynx/TUI/Go2Sky/Avion Express flyr for Norwegian

Tja, Norwegian leier vel primÊrt inn her for og dekke inn mangler som har oppstÄtt? Og for og kunne opprettholde programmet pÄ kort sikt sÄ har de mÄttet gjÞre dette?
SÄ kan man jo alltid diskutere om dette er selvforskyldt eller ikke, men det blir en litt annen diskusjon. Det viktigste er jo faktisk lÞse problemene nÄr de oppstÄr

Tror man mÄ skille mellom bruk av innleid kapasitet, enten det er over lengre perioder i ordnede former eller i mer akutte tilfeller, mot det og basere store deler driften pÄ bruk av bemanningsbyrÄer med litt vel kreative avtaler, ut over det og ha litt fleksibilitet helt i toppen av kapasiteten. Men det er jo ikke det som diskuteres her

Last edited:

Tja, Norwegian leier vel primÊrt inn her for og dekke inn mangler som har oppstÄtt? Og for og kunne opprettholde programmet pÄ kort sikt sÄ har de mÄttet gjÞre dette?
SÄ kan man jo alltid diskutere om dette er selvforskyldt eller ikke, men det blir en litt annen diskusjon. Det viktigste er jo faktisk lÞse problemene nÄr de oppstÄr

Det er vel korrekt at dette er for Ä dekke opp mangel pÄ piloter. Vi har vel forÞvrig ogsÄ hÞrt om disse rekrutteringsproblemene som DY sliter med ganske lenge nÄ uten at man egentlig har sett nevneverdige disruptions i flyplanen til DY.

Tror man mÄ skille mellom bruk av innleid kapasitet, enten det er over lengre perioder i ordnede former eller i mer akutte tilfeller, mot det og basere store deler driften pÄ bruk av bemanningsbyrÄer med litt vel kreative avtaler, ut over det og ha litt fleksibilitet helt i toppen av kapasiteten. Men det er jo ikke det som diskuteres her

Dette er en interessant diskusjon (og det er mulig man burde skille ut denne diskusjonen i en egen trÄd). Jeg vil altsÄ pÄstÄ at Ä leie inn Cityjet, Flybe og Jettime er prinsipielt det samme som Ä basere seg pÄ bruk av ressursselskaper med andre vilkÄr enn i hovedselskapet. Her snakker vi ikke om kortsiktige lÞsninger, men kontrakter av lang varighet (flere Är), og som dels brukes pÄ produksjon som tidligere har vÊrt gjort av SAS selv. Det er godt mulig at piloter og kabinansatte i disse tre selskapene er bedre sikret og har bedre lÞnn enn for de ansatte i ressursselskapene, men det vet jeg ikke. Det jeg innbiller meg er at det i alle fall ikke er samme vilkÄr som i SAS, men jeg kan selvsagt ta feil.

Last edited:

Det er vel korrekt at dette er for Ä dekke opp mangel pÄ piloter. Vi har vel forÞvrig ogsÄ hÞrt om disse rekrutteringsproblemene som DY sliter med ganske lenge nÄ uten at man egentlig har sett nevneverdige disruptions i flyplanen til DY.

Dette er en interessant diskusjon (og det er mulig man burde skille ut denne diskusjonen i en egen trÄd). Jeg vil altsÄ pÄstÄ at Ä leie inn Cityjet, Flybe og Jettime er prinsipielt det samme som Ä basere seg pÄ bruk av ressursselskaper med andre vilkÄr enn i hovedselskapet. Her snakker vi ikke om kortsiktige lÞsninger, men kontrakter av lang varighet (flere Är), og som dels brukes pÄ produksjon som tidligere har vÊrt gjort av SAS selv. Det er godt mulig at piloter og kabinansatte i disse tre selskapene er bedre sikret og har bedre lÞnn enn for de ansatte i ressursselskapene, men det vet jeg ikke. Det jeg innbiller meg er at det i alle fall ikke er samme vilkÄr som i SAS, men jeg kan selvsagt ta feil.

Flera av linjerna som Jetime, BRA och Flybe opererar har SAS "mainline" inte tidigare flugit frekvent med Airbus A32X, Boeing 737 eller MD-80 pÄ 2000-talet.
Till dessa hör Arlanda-Vasa, Tampere/ Turku i Finland, Arlanda-Billund/AAlborg i Danmark,
Arlanda-Tallinn/Riga/Vilnius i Baltiska lÀnderna och Arlanda-Visby(Sverige)

Last edited:

Helt enig, og det er vel heller ingen (hvertfall ikke jeg) som har pÄstÄtt noe annet.

Poenget var Ä korrigere fÞlgende pÄstand, som jeg mener er feil. (Ikke Ä hevde at innleie pga oppstÄtte mangler nÞdvendigvis er feil, for dét gjÞr de fleste selskap.)

TOS er Äpenbart av en annen oppfatning, men her mener jeg det er en overraskende mangel pÄ detaljer og nyanser:
Jeg vil altsÄ pÄstÄ at Ä leie inn Cityjet, Flybe og Jettime er prinsipielt det samme som Ä basere seg pÄ bruk av ressursselskaper med andre vilkÄr enn i hovedselskapet.

Det er godt mulig at piloter og kabinansatte i disse tre selskapene er bedre sikret og har bedre lÞnn enn for de ansatte i ressursselskapene, men det vet jeg ikke. Det jeg innbiller meg er at det i alle fall ikke er samme vilkÄr som i SAS, men jeg kan selvsagt ta feil.
Utgangspunktet er at de skal ha fast ansettelse og Kollektivavtale, sÄ kan man saktens diskutere om vilkÄrene er gode nok eller ikke.
MÄlet er imidlertid i fÞrste rekke Ä ha faste rammer, sÄ blir det jo mye opp til markedssituasjonen hvor gode/dÄrlige disse er med tanke pÄ lÞnn osv.

Back