Det høres for meg ut til å være litt for enkeltHar vel intrykk at det er litt hippsomhapp.
MERAK er forøvrig fjernet og erstattet av SOMUB (noe lenger øst).
Takk for oppklaringen, Starship 2. Jeg får oppgradere kartene mine. MERAK har jo vært en milestone Norge på langs, der mye trafikk skulle gjennom. Et heftig møtepunkt på godt og vondt. Mange husker sikkert denne hendelsen http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2000-49.
Takk for oppklaringen, Starship 2. Jeg får oppgradere kartene mine. MERAK har jo vært en milestone Norge på langs, der mye trafikk skulle gjennom. Et heftig møtepunkt på godt og vondt. Mange husker sikkert denne hendelsen http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2000-49.
Beklager OT: men jeg trodde fly i nord/sør-retning ble "klarert" (plassert eller tildelt eller hva man kaller det) til forskjellige høyder? Type oddetall en vei og partall en vei? Eller var det ved øst/vestlig retning?
Beklager OT: men jeg trodde fly i nord/sør-retning ble "klarert" (plassert eller tildelt eller hva man kaller det) til forskjellige høyder? Type oddetall en vei og partall en vei? Eller var det ved øst/vestlig retning?
Nå brukes normalt EVEN sørover og ODD nordover for Nord-Norgetrafikken (i FL410 og under).
Ja, det er hovedregelen mellom Nord- og Sør-Norge, men du bruker begrepet "normalt", og vi ser av og til at det avvikes. Årsak er vel trafikkbildet og request for optimum høyde.
Et par flightplans fra i vår fra Bodø og til Chania med retur, viser at det blandes med både par- og oddetall begge veier, først sørover...
DEPARTURE: ENBO
DESTINATION: LGSA
CALLSIGN: SAS7313
SOURCE: FPL
EOBT: 1105140515
ROUTE: TIPEL DCT OSLAV/N0446F370 DCT PIPIV DCT TONSA
DCT PENOR/N0439F390 UN133 LENOV UL619 KARIL
UN127 LMO/N0435F380 UG33 KEA/N0439F370 UA10
SOREV/N0433F350 UA10 MIL
Så nordover:
DEPARTURE: LGSA
DESTINATION: ENBO
CALLSIGN: SAS7314
SOURCE: FPL
EOBT: 1105141110
ROUTE: MIL UA10 KEA UN132 SKP UL617 TSL UR35 EVIVI
UN133 PENOR N133 GEVRU/N0447F390 T405
NETAV/N0446F380 DCT NOGBO/N0436F370 T65
USIKI/N0419F320 UT63 BDO
Forøvrig fløyet med LN-RRB. Jeg har mange flightplans som viser det samme.
Så det var ikke krav om partall/oddetall for sør/nord den gang da? Trodde den "regelen" var spesifikt for å unngå slike hendelser som mellom SAS-flyet og Air Europa-flyet?
Så det var ikke krav om partall/oddetall for sør/nord den gang da? Trodde den "regelen" var spesifikt for å unngå slike hendelser som mellom SAS-flyet og Air Europa-flyet?
TCAS II har gjort det enda enklere å "avvike".
Over Atlanteren der radardekning ikke er mulig, er imidlertid regelen klar; vestlig trafikk (mellom 180 og 359 grader) holder partall, andre veien oddetall. Men selv over Atlanteren er det RVSM som gjelder; 1000 fot separasjon når den enkelte flymaskin er sertifisert for RVSM. Og i dag er de det alle, utenom noen militære maskiner, som STARSHIP 2 sier.
Fysj, ingen flygeledere baserer seg på TCAS. Det er en siste greie om alt annet går skjeis..
Over Nord-Atlanteren klarer vi daglig i "feil" høyde også, men vi får naturligvis godkjenning av BIRD (Reykjavik OAC) som har trafikkbildet vest av nullmeredianen. Skal ikke være lett![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.