Nattbilder fra Sola!

Re: Natt bilder fra Sola!

Jeg har selv eksperimentert litt med lang lukkertid / forskjellig eksponering osv, når det gjelder bilder med lys i mørke, men la meg si deg en ting svgspotter; selv ser jeg at det ikke tjener forumet noe særlig fordi jeg ser at mine bilder ikke er særlig bra, teknisk eller motivmessig, for den saks skyld.

På en annen side igjen, håper jeg forumet har stor nok takhøyde for fotografer i begynnergropen, men det er også viktig at disse nevnte fotografene har såppass selvinsikt at de skjønner hva som kanskje fortjenes og postes.

Nei vel men siden du er ærlig så er jeg ærlig: Jeg synes bildene min er bra, bare uskarpe under redigeringen som jeg fortsatt jobber med!

Jeg forstår du jobber med redigeringsbiten, noe som er vel og bra.
Selv om jeg er ganske lite inne i redigeringsbiten når det kommer til fotografering, så er det for meg en stor gåte hvordan du har tenkt å redigere bilder som for meg er helt motiv- og meningsløse. Er det en funksjon i f. eks PS som heter "Add motiv" eller "Enhance the meaning of this picture"?

Såre meg? å nei du! det er jeg vant til etter min tid på forumet. Dette er nattefekter å jeg har ikke gjort noe med bildene. Hvorfor det kommer slikt lys hvet jeg ikke.

Godt du ikke tar det vondt opp, du er i en lærefase ang. fotografering - og jeg har intet problem med å erkjenne at alle må gjennom den fasen... Du ser det, at når du fotograferer i mørke, og sansynligvis bruker "aut" innstilling - så velger selvsagt kamera laaaange lukkertider, og da vil ALT som beveger seg blir uklart og etterlate seg konturer, som blir til de "lysstripene" på bildene... Likeså er det helt dødfødt å håndholde kameraet i mørkefotografering, det er bortimot umulig - da det i grunn er nok å puste så vibrerer kroppen nok til å påvirke kameraet, noe som igjen gjør bildet ødelagt... Å fotografere i mørket, er svært svært krevende - også for dem som virkelig kan fotografere. Første regel er selvsagt tripod, eller stativ om du vil, så må man lære seg innstillingene (og "aut" er sansynligvis ingen god innstilling) og ikke minst; en må TENKE KOMPONERING... Jeg er ingen fotograf, og man lærer av sine feil. Man kan oppnå fantastiske bilder i mørke omgivelser, men man må vite hva man begir seg ut på...
Så gi ikke opp min venn, selv om disse bilder ikke gav meg noe i det hele tatt - så mener jeg ikke å rakke ned på dem, kun gi deg et lite tips til å gå videre.

Og appropos speilrefleks og kompakt; man får IKKE bedre bilder av speilreflekskamera, hvis man ikke lærer seg å utnytte muligheten det samme kamera gir. Bildene blir aldri bedre enn det den som fotograferer forteller kameraet hva det skal gjøre... Det er svært viktig å vite. En kan faktisk ofte få bedre bilder av et kompaktkamera hvis en ikke er litt fotokyndig/interessert, enn med et speilrefleks med feil innstillinger...

Gi deg ikke, ta mange mange bilder - lær deg kamera, og tør å spørre om råd. Og ikke minst; ikke ta deg nær av kritikk og bli sur, da har du tapt, det er ikke kritikk over deg som person - men bildene, og kritikken er til for å gjøre oss bedre - også deg, du er ung - har mange år på deg til å lære, da jeg var på din alder - var jeg helt sikkert ikke noe bedre selv...

OG - IKKE MINST; du må være ærlig med deg selv SVGSPOTTER, og ikke stadig vekk skylde på at bildene dine ble dårlige i etterbehandlingen. Det er greit at du selv er fornøyd med bildene, det er viktig det - men ikke la stahet og egenrådighet være avgjørende for dine uttalelser, skal du lære noe for videre fotografering - så er første bud å være ærlig mot deg selv, det nytter ikke å krangle seg til bedre bilder...

Og et siste tips for denne gang; ikke post bilder du ikke er HELT sikker på at de har noe å fortelle, det er ikke antallet bilder som gjør en tråd interessant, men hva bildene forteller. Å poste mange bilder er svært krevende, vi er så mange her med så mange forskjellige oppfatninger av de samme bilder, vær derfor sikker på deg selv før du poster bilder - du må like bildene godt selv, være trygg på dem og tro på dem...

hei å hå

H.

Last edited:

Forum=si min mening..

Ser ikke helt pointet i de såkalte effekt bildene..
Ikke for å såre deg eller no slikt(som du da tydligvis er vant med...)
De er ingenting, og om jeg ga mitt halvt år gamle søskenbarn som er på besøk et kamera så hadde han sikkert klart det samme. No offence altså! :)
Jeg vet hvor du vil og håper du kommer dit, for nattbilder kan være utrolig stilige!
Og; ikke skyld på redigering! ;)

Lykke til! :)

OG - IKKE MINST; du må være ærlig med deg selv SVGSPOTTER, og ikke stadig vekk skylde på at bildene dine ble dårlige i etterbehandlingen. Det er greit at du selv er fornøyd med bildene, det er viktig det - men ikke la stahet og egenrådighet være avgjørende for dine uttalelser, skal du lære noe for videre fotografering - så er første bud å være ærlig mot deg selv, det nytter ikke å krangle seg til bedre bilder...

Og et siste tips for denne gang; ikke post bilder du ikke er HELT sikker på at de har noe å fortelle, det er ikke antallet bilder som gjør en tråd interessant, men hva bildene forteller. Å poste mange bilder er svært krevende, vi er så mange her med så mange forskjellige oppfatninger av de samme bilder, vær derfor sikker på deg selv før du poster bilder - du må like bildene godt selv, være trygg på dem og tro på dem...

H.

Veldig enig med deg. Jeg så på noen av mine bilder etter ett flyshow i fjor, selv var jeg veldigt fornøyd i starten men, etter hvert så jeg at omtrent alle bildene var blå, skjeve eller at bare deler av flyene var med. Så de bildene forblir nedlåst på harddisken. Det er nemlig ikke alt etterbehandling kan fikse, selv ikke PS, enkelte bilder forblir dårlige.

Det er også lurt å lære seg å ta imot kritikk, og da jobbe ekstra på de punktene en kan forbedre seg på.:)

Videre kunne mange av disse bildene vært tatt ved en tilfeldig riksvei, så jeg ser ikke hvorfor du poster de. Det hadde gjort susen med et stativ slik at bildene blir skarpe, og at det ikke bare er masse lys.

Dette er meinigslause bilder, iallefall om ein er ute etter flybilder.... Berre masse lysstrek, som sikkert er ein stilig effekt, men som overhodet ikkje har nokon verdi på eit flyforum.

Du må tåle å få høyre kritikk om bileta dine, og når du verken greier å skrive eit nokonlunde språk, og bileta er så uklåre at det ikkje er mogleg å tyde at det er eit fly på - då må du berre ta støyten.

svgpotter har sikker forstått poenget nå... Bildene var ikke bra, men Harald Oanes har forklart på en skikkelig måte. Tror ikke det er behov for å gni det mer inn.

Vil bare minne om at vi er mange som var direkte dårlige fotografer i starten, men som etterhvert har kommet oss på et nivå der det ikke blir så aller værst. Tillater meg å trekke frem flyKSU som i starten, når sant skal sies, ikke leverte så bra kvalitet, men som i dag tar steikendes bra bilder.

Stå på svgspotter og la oss få se flere bilder når du har fått utforsket mer og leverer bedre bilder.

Ja, jeg tror ikke vi trenger å trø det lengre inn nå, ang. disse bilder. Er han fornuftig, så lærer han av kritikken, og det tror jeg han gjør...

Forresten, gratulerer så mye med post nr 1000 SVGSPOTTER...

hei å hå

H

Nei vel men siden du er ærlig så er jeg ærlig: Jeg synes bildene min er bra, bare uskarpe under redigeringen som jeg fortsatt jobber med!

Hvis du får redigert de bildene slik at vi ser at det er f.eks. en Cessna, så ville jeg ha satt pris på å få vite hvilke program du bruker. For da kan jeg fikse dette bilder tatt kl. 12,30 i dag uten tripod med ett av mine gamle "super - zoom" kamera. (Det er ikke mye lys igjen her oppe i nord ;) )

IMG_8610_resize-txt.jpg

Dette bildet ville jeg ALDRI ha lagt ut. Men SLETTA det. Men før jeg kom så langt tok jeg en titt på forumet og fant denne diskusjonen.

Det har vært veldig mange konstruktive innlegg i denne "tråden" som jeg har lært mye av, og må bare føye meg inn i rekkene til de som ikke ser noe sammenheng mellom masse "lyskruseduller" og det som hevdes å være flybilder.
Men hadde de vært under en "tråd" med eksperimentell kunstnerisk fotografering ville de ha en helt annen verdi.

Må bare tilføye at det er mange her på forumet som bruker tid til å dele av sin fotokunnskap, noe som jeg har stor respekt for, og når jeg også ser på de bildene dere har tatt, så forteller de (bildene) at dere vet hva dere gjør hver gang utløserknappen blir trykket på. For meg som bare er en enkel foto amatør, inspirer de bildene til å fortsette og finne min stil og utvikle meg videre.
Samtidig er det godt at "Bilder & foto" er åpent for oss alle , fra de med "Kodak Instamatick" ;) til toppmodellene fra Canon/Nikon m.fl., samt nybegynner til proff.

Og til slutt: at vi alle her har en felles interesse og at vi er så heldige å være en "gjeng" som vil hjelpe og veilede hverandre som det står i pkt. 5 i "Bilder og god oppførsel" ;

5. Kommenter andres bilder, vær høflig, men det er definitivt takhøyde for konstruktiv kritikk.

Mvh. Dag H.

Hvis du får redigert de bildene slik at vi ser at det er f.eks. en Cessna, så ville jeg ha satt pris på å få vite hvilke program du bruker. For da kan jeg fikse dette bilder tatt kl. 12,30 i dag uten tripod med ett av mine gamle "super - zoom" kamera. (Det er ikke mye lys igjen her oppe i nord ;) )

IMG_8610_resize-txt.jpg

Dette bildet ville jeg ALDRI ha lagt ut. Men SLETTA det. Men før jeg kom så langt tok jeg en titt på forumet og fant denne diskusjonen.

Det har vært veldig mange konstruktive innlegg i denne "tråden" som jeg har lært mye av, og må bare føye meg inn i rekkene til de som ikke ser noe sammenheng mellom masse "lyskruseduller" og det som hevdes å være flybilder.
Men hadde de vært under en "tråd" med eksperimentell kunstnerisk fotografering ville de ha en helt annen verdi.

Må bare tilføye at det er mange her på forumet som bruker tid til å dele av sin fotokunnskap, noe som jeg har stor respekt for, og når jeg også ser på de bildene dere har tatt, så forteller de (bildene) at dere vet hva dere gjør hver gang utløserknappen blir trykket på. For meg som bare er en enkel foto amatør, inspirer de bildene til å fortsette og finne min stil og utvikle meg videre.
Samtidig er det godt at "Bilder & foto" er åpent for oss alle , fra de med "Kodak Instamatick" ;) til toppmodellene fra Canon/Nikon m.fl., samt nybegynner til proff.

Og til slutt: at vi alle her har en felles interesse og at vi er så heldige å være en "gjeng" som vil hjelpe og veilede hverandre som det står i pkt. 5 i "Bilder og god oppførsel" ;

5. Kommenter andres bilder, vær høflig, men det er definitivt takhøyde for konstruktiv kritikk.

Mvh. Dag H.

Nyttig informasjon, men nattbildene var der for å gi stilige efekter! ;) Selv er jeg ikke nygegynner etter som jeg har fotografert lenge! ;) ikke det at jeg er proff men selv en proff kan få dårlige bilder som min pappa som er en berømt natur fotograf og har Nikon kamera til 500 000 kr som jeg ikke en gang kan bære! :p

Jeg har også fotografert lenge, men jeg ser på meg selv som en relativt nybegynner. Er veldig mange ting jeg ikke er flink på. Så det handler ikke nødvendigvis om hvor lenge du har tatt bilder. Har tatt mange bilder slik som du har tatt her, før jeg hadde digitalt speilrefleks også. (mange sure kroner som har gått med i bortkastet i framkalling gitt) De havnet rett i bosset. Blir mer virr varr enn stilig etter min mening.
Ser bare på airpics profilen min, mitt første bilde jeg fikk godkjent, og som jeg var ekstremt fornøyd med, men nå ville jeg ikke vurdert det et sekund en gang.

Back