NASA - overflyging etc Oslo 12/16.mars

  • Thread starter Thread starter GF1
  • Start date Start date

GF1

ScanFlyer Gold
Dok.dato: 03032011
Fra: Amerikanske ambassade
Sak: Overflyging - trafikktillatelse
Dok: NASA - overflyging med mulig teknisk landing i Oslo 12/16.3.2011

Noen som vet hvilken flytype man kan vente seg?
 
Kanskje ER-2?

er2.jpg


Denne har jo vært på besøk i Norge tidligere også (Sola)... Blir brukt til atmosfæriske målinger.

Steinar
http://www.seabee.info
 
NASA trenger en alternativ landingsplass til den siste romferge-ekspedisjonen og vurderer OSL. :stir
 
Last edited:
NASA trenger en alternativ landingsplass til den siste romferge-ekspedisjonen og vurderer OSL. :stir

Har akkurat snakket med en fly tulling i USA, han sier at NASA har opplyst offentligt at de ser på steder hvor romferjen kan nødlande, så nok det de kommer for at se nærmere på og han mener flyet de bruker er en 747 skulle vist ha navnet SOFIA, men han var ikke sikker.
Dette behøver ikke være helt korrekt info, men han mente at dette fly stod i tyskland akkurat nu, så er vel en mulighet.

Torben
 
NASA flyr litt av hvert, det behøver ikke være noe mer spennende enn en Kingair. Men for dere spottere er vel det spennende nok med en Kingair det står NASA på?
 
NASA flyr litt av hvert, det behøver ikke være noe mer spennende enn en Kingair. Men for dere spottere er vel det spennende nok med en Kingair det står NASA på?

Hell yeeeaaaahh :colgate: nesten bedre enn sex hehe, ser forresten frem mot krigen til sommer på Rygge mellem spottere på taket og noe gærne personer i tårnet hehe
 
Nu har den så landet, men skulle en sånt virkelig ha landet på Gardermoen, måtte den løftes opp på ryggen av en spesial bygget 747, som NASA har 2 stk av nu, som da skulle flyve den hjem til USA.
 
Vel, noen facts:

Romferga vil ikke lande på OSL, rett og slett fordi den ikke går så langt nord lenger. Men rent teknisk, så kan den nødlande på alle runways over 8000 fot, så det hadde nok gått...

Disse flyplassene er godkjent og har utstyr til å ta den imot:

Kennedy Space Center, Fla.
Edwards AFB, Calif.,
White Sands Space Harbor, N.M.

Launch Abort Landing Sites:

Marine Corps Air Station Cherry Point, N.C.
Otis Air National Guard Base, Mass.
Naval Air Station Oceana, Va.
Pease ANGB, N.H.
Atlantic City, N.J.
Lajes Air Base, Azores
Francis S. Gabreski Air Field, N.Y.
RAF Fairford, UK

Transoceanic Abort Landing (TAL) Sites:

Zaragoza Air Base, Spain
Moron Air Base, Spain
Ben Guerir, Morocco

Emergency Landing Sites:

Anderson Air Base, Guam
Elmendorf Air Force Base, Alaska
Ascension Island (UK)
Hickam Air Force Base, Hawaii
Diego Garcia, British Indian Ocean Territories
Moron Air Base, Spain
Dyess Air Force Base, Texas
Mountain Home Air Force Base, Idaho
Wake Island Airport
Ellsworth Air Force Base, S.D.
 
Last edited:
Jeg hadde det for meg at Påskeøya også - har den vært på lista eller er det bare innbilning??
 
Vel, noen facts:

Romferga vil ikke lande på OSL, rett og slett fordi den ikke går så langt nord lenger.

Den kan vel ikke gå lenger nord enn 60 deg N med oppskytning fra KSC. De kan gå noe lenger nord ved oppskytning fra Vandenberg, men det har aldri skjedd.

Dessuten har de jo gode 4.5 km å gå på TTS, og det er sikkert deilig å ha når man kommer ned i såpass stor fart.

En kamerat av meg kom inn over TTS i sin C172 en gang. Det ble litt bråk av sånt...
 
Back
Top