NASA - overflyging etc Oslo 12/16.mars

• Thread starter Thread starter GF1
  • Start date Start date
Jeg hadde det for meg at Påskeøya også - har den vært på lista eller er det bare innbilning??

Det stemmer, det var nødlandingsite for launch fra Vandenberg i California for polare baner, men det ble aldri noe av. Det prosjektet ble kanselleret etter Challenger uklykken.

Den kan vel ikke gå lenger nord enn 60 deg N med oppskytning fra KSC

Det stemmer, men de har faktisk vært på 62 grader nord med STS-36 i februar/mars i 1990, da var det utsetting av en spionsatelitt. Den var godt synlig over Sør-Norge. Nå for tiden derimot er det bare turer til ISS, den har bane inklinasjon på 51,6 grader.

Romferga taxer ikke, for når den er på vei hjem igjen, er den et glidefly uten motorkraft ;)

Jojo så klart, jeg så for meg at romferjene kanskje hadde en for slakk svingradius når de skal taues rundt.

En romferjelanding på OSL ville jo vært sammenlignsbart med å få Miranda Kerr med hjem fra byen :P

Jeg var temmelig sikker på at gamle Clark AFB på Filippinene var et sted den kunne lande. Men ser den ikke på lista.

BF:cool2

På Hamar var en NASA-forsker stasjonert med et småfly. Han forsket på laserscanning av terreng for kartlegging i regi av Blom Geomatics.

NASA driver med mye mer enn romferge. Tviler på at det blir noe Star Wars på Gardermoen, om det dukker opp noe som helst :)

Last edited:
Ser ut til å kunne fortsette til etter 17. mai:

Dok.dato: 18022011
Til: Amerikanske ambassade
Sak: Overflyging - trafikktillatelse
Dok: Nasa - overflyging 14.03 - 20.05.2011 - forskningsflyging - tillatelse

Back