NAS sliter med finansiering?

Dette blir ikke noe problem for NAS. De vil enten få lån utenfor Norden, eller de vil foreta en emisjon som blir overtegnet.
 
Dette gjelder for ordens skyld flyene som er bestilt utover de første 48.

Finansieringen av disse er sikret gjennom kongressen til en meget gunstig rente!

Derimot ville jeg tro at drifts resultatet for 2009, gir Norwegian betydelig lettere prosess enn andre selskaper.
 
Det hva skjer er ingen ukjent fenomen, men kan ses over heile bransjen.

Bare to ting som illustrerer godt dette.

Tyske Commerzbank, som ble reddet med mange Milliarder Euro av den tyske staten, ble tidligere husleverandör av flyfinansering til flere tyske selskaper og stod for AB sitt Airbus A320 finansering.

Som kjent, gar det ikke bra for banker og derfor beslutted banken a minimere sitt risiko via en enkelt trekk: Man ikke signerer nye kontrakter men heller konsoliderer dette man har i depot.

Hva betyr dette for en selskap som AB?
Plutselig ma de finansere med egetkapital ting som egentlig skulle finanseres med eksternt kapital. Dette pavirker Cash-Flow og selskap er na tvunget a selge fra seg 1-2 ar gamle maskiner av typen A320 / A319 for a genere nok cash slik at man kan betale de nye leveranser. Ikke uten grunn star det na 4 stykk 4 A320 i fulle Aserbaidshan Airlines farger i hangar i MUC.

For 737-800 klarte man a finne finansering utenands, mens de 737-700 er mer eller mindre finanserert av Germania. Ja, da hörer du rett, her finanserer en selskap fly for en andre. Samtidlig leier Germania de ny-kjöpte maskiner samt Crew til AB, noko som ikke skaper glede hos AB sine ansatte i tider da total-flaten skrinkes...

-----

For Norwegian betyr dette at de ma söke utenfor Skandinavia og trolig betale höyre rente. Likevel er det litt merkeverdig at de banker, som ble reddet med sa mange stats-milliarder, ikke gi finansering til ökonomisk baerekraftige prosjekter. Og her mener jeg ikke bare banker i Norden, men ogsa i heile Europa. Dette er rett og slett en skandal.

I verste fall, dersom man ikke klarer finansering, kan man selge flyene ved delivery til en leasing-selskap og leier dem tilbake. Men dette er selsagt den dyreste av alle muligheter og skaper ingen verdi i eget selskap...
 
Dette gjelder for ordens skyld flyene som er bestilt utover de første 48.

Finansieringen av disse er sikret gjennom kongressen til en meget gunstig rente!

Sikker på det? Det er ikke det som står i artikkelen, hvor de sier de trenger 30% av pengene for forhåndbetaling av de neste 10 etter at de 7 første ble finansiert i fjor.

Og hvis man leser pressemeldingen fra Norwegian fra August så står det at kun de 7 første flyene er finansiert, mens de neste 20 er preliminary godkjent for finansiering.
http://www.norwegian.com/about-norw...pressroom=uk;ee0f6538e0cbfa0c1c263411f5f7e46c
Oslo, 3rd August, 2009 - Norwegian Air Shuttle ASA, Scandinavia's leading low fare, point-to-point airline, has mandated US lender, Private Export Funding Corporation ("PEFCO"), supported by the Export-Import Bank of the United States ("EXIM"), to provide term loan financing for the first seven of its direct-buy, new Boeing 737-800 HGW aircraft, to be delivered between Summer 2009 and Winter 2010.
.......
Frode Foss, Norwegian's Chief Financial Officer, comments, "Via PEFCO's and EXIM's significant support, we have been able to implement committed financing arrangements for all seven of our aircraft deliveries between now and the end of 2010. Additionally, EXIM has issued a preliminary commitment to support up to 20 further scheduled aircraft deliveries between 2011 and 2012

For Norwegian betyr dette at de ma söke utenfor Skandinavia og trolig betale höyre rente. Likevel er det litt merkeverdig at de banker, som ble reddet med sa mange stats-milliarder, ikke gi finansering til ökonomisk baerekraftige prosjekter. Og her mener jeg ikke bare banker i Norden, men ogsa i heile Europa. Dette er rett og slett en skandal.

Hvorfor skandale? Det er da bankene selv som må avgjøre hvem de velger å låne penger ut til. Og hvis en bank f.eks har lite kunnskap innen flyfinansieringen vil det ofte være dumt av banken å begi seg ut på dette. Husk at det fleste banker spesialiserer seg innen enkelte områder og ikke nødvendigvis låner ut til alle og enhver som kommer med en forretningsplan. Det at bankene fikk hjelp med fundingen under krisen betyr ikke det samme som at de skal låne ut penger til alle som trenger det eller ønsker det, det er jo nettopp det som bidro som en av flere faktorer til å skape finanskrisen
 
Last edited:
Hvorfor skandale? Det er da bankene selv som må avgjøre hvem de velger å låne penger ut til. Og hvis en bank f.eks har lite kunnskap innen flyfinansieringen vil det ofte være dumt av banken å begi seg ut på dette. Husk at det fleste banker spesialiserer seg innen enkelte områder og ikke nødvendigvis låner ut til alle og enhver som kommer med en forretningsplan

Det er riktig men dersom en bank er reddet med mange milliarder og kjörer en linje null komma nix nye kreditter, uansett prosjekt, uansett bakliggende ökonomi bare fordi man konsoliderer sitt eget balanse, sa spörs det seg hvorfor staten gikk inn og reddet de bankene som "system-relevant".

For tida spiller de ikke sitt rolle i system. Norwegian er en relativ stor kunde, men dersom du ser pa handverksbedrifter og deres umulighet a fa seg nye kreditter, sa vet du hva jeg mener. Her snakker vi ikke om Millioner, men 50.000 til 250.000 Euro kreditt-linjer som rett og slett ikke gis ut. Sann er realiteten for tida.
 
Sikker på det? Det er ikke det som står i artikkelen, hvor de sier de trenger 30% av pengene for forhåndbetaling av de neste 10 etter at de 7 første ble finansiert i fjor.

Og hvis man leser pressemeldingen fra Norwegian fra August så står det at kun de 7 første flyene er finansiert, mens de neste 20 er preliminary godkjent for finansiering.
http://www.norwegian.com/about-norw...pressroom=uk;ee0f6538e0cbfa0c1c263411f5f7e46c

Hmm, jeg tror det i alle fall. I følge Kjos selv så har kongressen sikret finansiering av de første 48 maskinene.
Mulig det er finansieringen av de siste 15%?

Jeg hadde overhode ikke forventet at det ville være så vanskelig å finne kapitalen oppfylle kjøpsavtalen med Boeing og at vi faktisk måtte ut til internasjonale banker, før det lykkes å skaffe en lånegaranti. Måten vi nå har valgt å finansiere dette på, er gjennom den amerikanske eksport garantien i USA's Export-Import Bank. dette er en statlig garantiordning som sørger for at utenlandske kunder kan handle med USA's eksportindustri.
Etter en avstemning i den amerikanske kongressen, ble det besluttet at den amerikanske staten garanterer for 85% av kjøpesummen. Vi stiller de siste 15% i kontanter.

Med den amerikanske statsgarantien som sikkerhet, er bankene villige til å finansiere og derfor er lånene svært billige. Dollar renten er på null, så det maksimale vi kan tape er halvannen prosent. Vi har med andre ord skaffet oss noen fantastiske låne vilkår.

Den amerikanske kongressen har akseptert å finansiere de første 48 fly innenfor den tidsrammen som har blitt lagt. Nå er ikke de siste flyene regnet med, fordi disse faller utenfor tidsrammen som kongressen har forpliktet seg ut over.

http://www.swiflet.com/vb/firstmover/2/1/
 
Last edited:
Skandale? Bankene vet vel risikoen ved å låne penger til Norwegian/sas (flyselskaper generelt) til finansiering av fly og vurderer vel situasjonen opp mot det. At Norwegian for øyeblikket er en bærekraftig bedrift er det vel heller ingen tvil om. Men her må bankene selvfølgelig vurdere litt fram i tid og finner vel ut at gjeldsgraden i selskapet begynner å bli såpass høyt, at risikoen ved utlån blir dessto høyere.

Lurer litt på hvilken kunnskap du har til å kunne si at en slik finansering er ökonomisk baerekraftige? Sitter du på inside informasjon.....
 
Med de nordiske bankene stiller gjerne opp for SAS

Etter det avisen erfarer fikk Norwegian tilbakemelding fra flere nordiske banker omtrent samtidig som konkurrenten SAS (SAS-NOK) annonserte en ny emisjon på 5 milliarder svenske kroner nylig.

Av dette garanterte seks banker for 2,2 milliarder svenske kroner.

- Vi noterer at bankene har garantert for SAS to ganger det siste året, uten at forretningsmodellen nødvendigvis har vært bunnsolid, kommenterer Foss.

Han ønsker imidlertid å fokusere på egen finansiering, og understreker at Norwegian har en meget solid balanse.

Holder igjen

Konserndirektør for storkunder og internasjonal virksomhet i DnB Nor, Leif Teksum, medgir at banken bevisst har valgt å holde igjen på flyfinansiering.

- Vi har ingen betydelig eksponering mot flyselskapene på utlån. Vi må konsentrere oss om bransjer der vi har bygget opp stor faglig kompetanse. Innen flybransjen føler vi at denne kunnskapen er for liten, sier Teksum.

At banken likevel garanterer for deler av SAS-emisjonen vil han ikke kommentere.

http://e24.no/selskap/NAS/article3521760.ece
 
For Norwegian betyr dette at de ma söke utenfor Skandinavia og trolig betale höyre rente. Likevel er det litt merkeverdig at de banker, som ble reddet med sa mange stats-milliarder, ikke gi finansering til ökonomisk baerekraftige prosjekter. Og her mener jeg ikke bare banker i Norden, men ogsa i heile Europa. Dette er rett og slett en skandal.

Kan overhovedet ikke se hvad skandalen er i denne sag. Bankerne har vel bare vurderet at det ikke er interessant for dem at finansiere Norwegian's flykøb - længere er den ikke. Det kan og skal bankerne 100% bestemme selv - og det er der såmænd ingen skandale i. Tværtimod havde det været en skandale hvis de skulle tvinges til at finansiere ting som de ikke selv vurdere til at være gode forretninger - blot fordi de er blevet reddet af staten.

Men når man er DY's så er verden jo meget uretfærdig mod en :o

- Vi noterer at bankene har garantert for SAS to ganger det siste året, uten at forretningsmodellen nødvendigvis har vært bunnsolid, kommenterer Foss.

Jeg bliver så træt af virksomheder der gang på gang skal drage konkurrenter eller andre selskaber ind i deres egen situation. Specielt når det skal fremstå som om de bliver behandlet åh-så-uretfærdigt. Det bliver for barnligt og useriøst.

Måske bankerne har troet mere på SAS langsigtet end på DY - hvem ved? ;)

Bankerne har jo ihvertfald ikke garanteret med så store beløb uden at gøre sig grundige overvejelser omkring deres engagement. Og hvis bankerne kunne se en god forretning og fornuftig indtjenening vs. sikkerhed i at låne ud til flyfinansiering - så havde de nok gjort det. Dummere er de vel heller ikke?
 
I følge Kjos selv så har kongressen sikret finansiering av de første 48 maskinene.

Nja, det er ikke helt det Norwegian selv sier i børsmeldinger og pressemeldinger. En artikkel i et bald er jo som kjent ofte litt upresise.

Ei heller står det 48 fly i årsrapporten til EX-IM bank for 2009. Der står det at Norwegian i 2009 fikk godkjent lån og garantier for flykjøp for 248 millioner doller (ca 1,4 mrd kr) så da kan du estimere hvor mange 737-800 det holder til.....for det er nærmere 7 enn 48
 
Nja, det er ikke helt det Norwegian selv sier i børsmeldinger og pressemeldinger. En artikkel i et bald er jo som kjent ofte litt upresise.

Ei heller står det 48 fly i årsrapporten til EX-IM bank for 2009. Der står det at Norwegian i 2009 fikk godkjent lån og garantier for flykjøp for 248 millioner doller (ca 1,4 mrd kr) så da kan du estimere hvor mange 737-800 det holder til.....for det er nærmere 7 enn 48

Da er det vel dags å gjøre leksene sine litt grundigere Someone!

Det er korrekt at den amerikanske kongressen har lånt ut ca 1,7 milliarder for finansiering av de første 7 flyene. Dette er beskrevet opp og ned i media og på forumet tidligere.

I tilegg til dette Kongressen har stilt med lån garantier for de andre flyene det refereres til!
Av det jeg har resonert meg frem til, er dette de resterende flyene av orderen på 48, men mulig det ser anderledes ut.
 
Med de nordiske bankene stiller gjerne opp for SAS

- Vi noterer at bankene har garantert for SAS to ganger det siste året, uten at forretningsmodellen nødvendigvis har vært bunnsolid, kommenterer Foss.

At du ikke vet det er greit nok, men her mistenker jeg Foss for å spille dummere enn det han er for å score et billig poeng overfor menigmann

Det er en vesentlig forskjell å låne bort penger fremfor å garantere i en emisjon. Ikke bare er det totalt forskjellige avdelinger i en bankene som gjør det, men det er en helt annen business. Og strengt tatt er det ikke bankdelen, men corporate/aksjedelen som driver med emisjoner.

Å garentere for en emisjon betyr bare at man påtar seg risiskoen for å måtte delta i emisjonen skulle ikke emisjonen bli fulltegnet, mot en god avgift selvsagt. I de aller fleste tilfeller så blir emisjonen fulltegnet, og man slipper å delta og mottar så sin avgift og er fornøyd med det. Skulle emisjonen derimot ikke bli fulltegnet må man bidra, men selger seg ut så snart man har mulighet til det. Låner man ut penger så må man "støtte" og følge med bedriften i lengre tid, mens en garantist i en aksjeemisjon stikker avgårde og gir faen så snart man har gjort jobben man var satt til og fått gevinsten
 
At Norwegian skulle ha problemer med finansiering er fullstendig feil.

Det som er saken er at Norwegian i likhet med mange store konsern i Norge, har undersøkt mulighetene for å foreta en del av finansieringen gjennom de finansstimuleringspakker staten gikk inn i bankene med. Imidlertid har Norge forpliktet seg til at utlån gjennom disse ordningene skal foregå til gjeldende markedsrente. Gjeldende markedsrente for næringslån i eurosonen er fortsatt skyhøy og Norwegian har antagelig ingen interesse i og betale overpris så lenge de har en veldig bra ordning allerede gjennom PEFCO og EXIM bank.

Når næringslånsrentene igjen blir konkurransedyktige vil sikkert Norwegian tilby utvalgte banker å få finansiere en del fly men det blir som sagt ikke på dagens høye rentenivå, det har jeg ingen tro på.

Hvis dere sjekker CAPEX profilen på side 8 i NAS Q4 presentasjon vil dere kunne se en ny graf som viser selskapets 5 års investeringsplan der det går frem hvordan finansieringen er fordelt mellom finansiering fra egen kasse og lån som er innvilget og signert.

Et selskap som leverer solide plussresultat har sjelden problemer med finansiering.

:colgate:
 
Last edited:
Av det jeg har resonert meg frem til, er dette de resterende flyene av orderen på 48, men mulig det ser anderledes ut.

Hangar.no meldte i fjor følgende: "Fredag godtok den amerikanske Kongressen i Washington å gi flyselskapet Norwegian en statlig lånegaranti på 27 av selskapets nye Boeing 737 samt et lån på 1,7 milliarder for de syv første flyene.

Så da har de altså garanti for 27 fly, ikke 48.
http://www.hangar.no/permalink/46557.html
 
Back
Top