Hvorfor skandale? Det er da bankene selv som må avgjøre hvem de velger å låne penger ut til. Og hvis en bank f.eks har lite kunnskap innen flyfinansieringen vil det ofte være dumt av banken å begi seg ut på dette. Husk at det fleste banker spesialiserer seg innen enkelte områder og ikke nødvendigvis låner ut til alle og enhver som kommer med en forretningsplan. Det at bankene fikk hjelp med fundingen under krisen betyr ikke det samme som at de skal låne ut penger til alle som trenger det eller ønsker det, det er jo nettopp det som bidro som en av flere faktorer til å skape finanskrisen
Her må jeg si meg helt enig med Someone, det er bankens kredittpolitikk som til enhver tid bestemmer bankens utlånspolitikk. Hadde kongressen også garantert for de siste 48 flyene, ville det neppe vært et problem å finansiere flyene i Norge.
Kompetanse til å finansiere fly har vi i Norge, og jeg kjenner folk som har gjort det. Norwegians problem er at luftfart er en bransje bankene ønsker vekk fra, fordi eksponering i denne bransjen krever større kapital dekning.
Når det er sagt, er normalt ikke alle kraner stengt. Men da må selskapet finne seg i å betale en høy pris på lånet, og stille god sikkerhet. Det er dyrt å hente penger i dagens marked, og jeg tipper banken ville krevd vilkår i størrelsesorden 500 basispunkter påslag, over referanserenten (neppe 3 mnd. NIBOR her).
Avslutningsvis, bør jeg legge til at banklån er farlige penger. Det faktum at Norwegian ønsker å låne, fremfor å utstede en obligasjon, illustrerer situasjonen godt egentlig. Dersom de kunne hente penger gjennom en obligasjon til konkurransedyktige priser, ville selskapet heller preferert en obligasjon fremfor et lån.
Ja forresten, 1 mrd. dukker ikke opp i regnskapene sånn pluselig. Store deler av dem ville enten stått oppført som kontanter, eller eiendeler i regnskapet fra året før. Eller så lukter det tilførsel av penger enten gjennom et ansvarlig lån (siden banklån var uaktuelt) eller emisjon.