Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Det er vel også litt uvanlig at taksende fly er på tårnfrekvensen før de er fremme ved enden av rullebanen. Kanskje frekvensen var slått sammen pga tid på døgnet? I så fall var det det som avverget en meget stygg ulykke.

Ja, det er gode hjelpemidler slik at man kan se om man er på vei inn til riktig rullebane, men man må bruke de, og følge litt med på skjerm i cockpiten. Burde være en selvfølge å bruke alle hjelpemidler selv om det er en visual approach.

Spent på hva rapporten sier. Blir ikke overrasket hvis den peker på utmattelse, men også gir pilotene det glatte lag. Layouten i San Fransisco er jo også skikkelig skummel, pga både svært tette og kryssende rullebaner.
Dette er det styggeste jeg har lest om på lenge, sist det var så nære på en storulykke på bakken i USA var vel i Chicago for en del år siden.

Last edited:

Det er vel også litt uvanlig at taksende fly er på tårnfrekvensen før de er fremme ved enden av rullebanen. Kanskje frekvensen var slått sammen pga tid på døgnet? I så fall var det det som avverget en meget stygg ulykke.

Det er alltid tårnet som gir deg take-off klarering så du vil alltid kontakte tårnet når du holder short off RWY og venter for departure. Vanligvis så blir flyet også overlevert fra ground til TWR for all kryssing av rullebaner.

Sent from my iPad using Tapatalk

Flere steder i USA er det trangt og litt "farlig". I Boston har de malt "TAXI" på taxebanen mellom 22L/R. Ref. spørsmålet lenger opp med visual så ville det antagelig ikke funke der borte (SFO og andre steder) om man skulle fly instrument med standard-separasjon. Det er for trangt og for mye trafikk.

Men det er jo uansett ikke uvanlig å ha taxebane ved siden av rullebanen heller.

Det er alltid tårnet som gir deg take-off klarering så du vil alltid kontakte tårnet når du holder short off RWY og venter for departure. Vanligvis så blir flyet også overlevert fra ground til TWR for all kryssing av rullebaner.

Sent from my iPad using Tapatalk

Mener å huske at jeg har krysset en del rullebaner i USA på ground, men slikt avhenger av situasjonen.

Selvsagt er det tårnet som gir klarering til å ta av. Jeg trodde de var på vei østover på C, ser nå at UA1 sto ved enden. My bad.

Nei, det gjør det ikke. Det er tydelig at det har kommet fram mange nye opplysninger siden dette opptaket ble gjort.

OK -my bad :confused: -La ikke merke til at nyhetsankeret sa "Last Nights...."

Det blir vel like mange opplysninger og teorier som det er "Aviation experts" der ute, så vi får vel bare vente til støvet har lagt seg og en offisiell granskningsrapport kommer ut.

Vi får bare prise oss lykkelige for at ingen ble skadet......

Scooter01

De var ihvertfall mye nærmere både andre fly, bane og taxiwax enn det ble tatt utgangspunkt i her.
Jeg regner med at vi alle håper de går grundig til verks i rapport, men det er vanskelig å tro at ikke tiden på døgnet, fatigue har vært en medvirkende årsak. Har selv opplevd manglende situational awareness i slik tilstand.

Mener å huske at jeg har krysset en del rullebaner i USA på ground, men slikt avhenger av situasjonen.

Det var mye mer vanlig før, men nettopp pga. av flere uheldige/farlige situasjoner ifm. kryssing av rullebaner har det blitt mer og mer vanlig over hele verden og overføre kryssenede trafikk til tårnfrekvensen for den aktuelle rullebane.

Dette. Var. Veldig. Nære. På. VELDIG!

http://blog.wandr.me/2017/08/ac759-...source=FB&utm_medium=WA-FB&utm_campaign=21153

The Air Canada A320 that almost landed on a crowded taxiway at San Francisco International Airport on 7 July 2017 was only 59 feet above the ground at its lowest point and that occurred between two of the four aircraft on the taxiway. This is one of the details the FAA released today as part of its initial investigation into the Air Canada flight 759 incident. The Air Canada A320 passed over a United 787 and Philippines Air A340 while still descending; it then passed over another United 787 and a United 737 as it climbed, after instructed by ATC to go around.

59 fot over bakken, og det var mellom to fly som er over 55 fot høye (!)

Ai ai. Kunne det i aller verste fall sopa med seg FIRE andre fly?

Ai ai. Kunne det i aller verste fall sopa med seg FIRE andre fly?

Vi hadde kanskje hatt Tenerife 2.0 , bare at på Tenerife var det et fly som som tok av som forårsaket det hele (han var aldri klarert til det)

Skal ikke konkludere, men blir jo redd av å se dette.

Har kapteinen blitt grounded eller? For et utrent øye virker dette som ekstremt dårlig arbeid. Synes kapteinen virker ufokusert også på lydopptaket, men det er litt vagt og sikkert ikke noe jeg hadde tenkt på uten samme situasjon.

Bildene der sier vel sitt... :|

faa-ac759-sfo-incident-2-768x623.jpg

Last edited:

Skal ikke konkludere, men blir jo redd av å se dette.

Har kapteinen blitt grounded eller? For et utrent øye virker dette som ekstremt dårlig arbeid. Synes kapteinen virker ufokusert også på lydopptaket, men det er litt vagt og sikkert ikke noe jeg hadde tenkt på uten samme situasjon.

Ja, det er en grim historie!

Men, som andre har nævnt: kunne ATC ikke have fanget situationen tidligere?? Er der ikke radar cover på landende fly??

Ja, det er en grim historie!

Men, som andre har nævnt: kunne ATC ikke have fanget situationen tidligere?? Er der ikke radar cover på landende fly??

Det nevnes i artikkelen jeg linket til. Under radardekning og ikke fanget opp på bakkeradar ennå. Er nok en liten gråsone der. Dessuten er det nok vanskelig for controlleren å fange opp visuelt at han har linet opp med taxivaien - når de er så nære gjør nok vinkelen det umulig.

Som nevnt tidligere, hadde de brukt ILS hadde dette vært unngått, men det hadde gått på bekostning av kapasitet.

Skremmende lesing... flaks at ikke 340'n taxet saktere slik at de var der 320'en var på sitt laveste... Murphy var off-duty på denne kvelden tror jeg... Det overrasker meg at ikke cockpit gjorde en beslutning på GA på et tidligere stadie da de burde ha mange cues på at noe var aldeles galt

Back