Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Det er jo det som gjør human factors til et så fascinerende emne. Hvorfor man tror man gjør alt riktig når man gjør (nesten) alt feil.

Espen
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Hadde aldri skjedd med et fly uten piloter.

*Løper i dekning*
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Jeg la ikke merke til dette før:

"Runway 28L was closed to accommodate construction; its approach and runway lights were turned off, and a 20.5-ft-wide lighted flashing X (runway closure marker) was placed at the threshold. Runway and approach lighting for runway 28R were on and set to default settings, which included a 2,400-foot approach lighting system [...]
Both pilots said, in post-incident interviews, they believed the lighted runway on their left was 28L and that they were lined up for 28R. They also stated that they did not recall seeing aircraft on taxiway C but that something did not look right to them."
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Jeg la ikke merke til dette før:

"Runway 28L was closed to accommodate construction; its approach and runway lights were turned off, and a 20.5-ft-wide lighted flashing X (runway closure marker) was placed at the threshold. Runway and approach lighting for runway 28R were on and set to default settings, which included a 2,400-foot approach lighting system [...]
Both pilots said, in post-incident interviews, they believed the lighted runway on their left was 28L and that they were lined up for 28R. They also stated that they did not recall seeing aircraft on taxiway C but that something did not look right to them."
Noe som avslører at de hverken har lest notam eller hørt på ATIS.
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Veldig mange piloter er vaksinert mot Notam.;) Problemet er at når man tar ut en Notam-liste for en stor flyplass drukner essensiell informasjon i en endeløs haug med svada; referanser til sånt og slikt, hinderlys som ikke funker, åpningstider for ditt og datt, frekvenser som er u/s osv.

I en episode på Chicago for noen år tilbake der en 747 kom på ville veier, viste det seg at Notamet med relevant info lå som nr. 58 av totalt 72. Det er de ferreste som orker å gå grundig til verks gjennom en slik liste før hver tur. Problemet forsterkes av at ATC og Ops forutsetter at pilotene har gjort nettopp det og derfor ikke alltid informerer tilstrekkelig.
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Jepp. Dagens NOTAM-format er faktisk et problem. Spesielt hvis det som er mest relevant og viktig kommer langt nede på side tre etter en remse med restricted airspace, hvor hver av disse er ti linjer med lat/long som avgrenser en boks man skal holde seg utenfor. På tide å oppdatere dette og lage et kart som legges ved hver flight plan, så slipper man ihvertfall å slite med dét.

Rwy og twy closures burde stå øverst på listen i fet skrift, etterfulgt av eventuelle approach aids som er u/s eller fungerer med redusert kapasitet.
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Siden det blir nevnt.
Her er et bilde av NOTAM-, flightplan- og værbunken for en flight på ca 8 timer. Det er nok å lese på :8:

Jeg er helt enig med semmern at formatet/presentasjonen av NOTAMS er utfordrende.
 

Attachments

  • notams.jpg
    notams.jpg
    170.1 KB · Views: 1,190
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Oi, ikke dårlig! Men bunken med papirer i en Flight-briefing kan være heftig, og skulle crew faktisk fått gått gjennom alt i detalj før avgang tror jeg nok kjapt de ville hatt behov for en god time eller mer på det til tider. 130 sider er min "personlige rekord" ut av printeren for en 2-timers flyvning. Rett nok hadde jeg også behov for litt av informasjonen, men det jeg trengte var i alle fall kjapt og enkelt å finne frem til, og tok opp mindre enn en halv linje i egne notater før jeg gav blekka videre til Crew.

Etter hva jeg kan se på NOTAM, så virker det som om det sorteres på utstedt dato og gyldighet, med gruppering etter FIR/flyplass. Men de gangene jeg tar meg tid til å titte litt mer nøye i en slik crew-pakke blir jeg mest bare glad for at jeg ikke er i ferd med å sette meg på rad 0, spesielt når det kommer til NOTAM-delen. Bare det å komme seg ut fra Oslo innebærer jo ofte et par sider med NOTAM før du i det hele tatt har krysset grensen ut av landet... :p
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Veldig mange piloter er vaksinert mot Notam.;) Problemet er at når man tar ut en Notam-liste for en stor flyplass drukner essensiell informasjon i en endeløs haug med svada; referanser til sånt og slikt, hinderlys som ikke funker, åpningstider for ditt og datt, frekvenser som er u/s osv.

I en episode på Chicago for noen år tilbake der en 747 kom på ville veier, viste det seg at Notamet med relevant info lå som nr. 58 av totalt 72. Det er de ferreste som orker å gå grundig til verks gjennom en slik liste før hver tur. Problemet forsterkes av at ATC og Ops forutsetter at pilotene har gjort nettopp det og derfor ikke alltid informerer tilstrekkelig.

Sant som det er sagt. Det kan ofte være for mye Notams. Jeg prøver å bruke gul "highlight" på det som er viktig, sånt som ILS out of service eller rwy, taxi closed. Lett å glemme etter en lang flytur når man er trøtt etter 20 timer våken og vil bare til hotellet og til sengs.
 
Last edited:
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Jepp. Dagens NOTAM-format er faktisk et problem. Spesielt hvis det som er mest relevant og viktig kommer langt nede på side tre etter en remse med restricted airspace, hvor hver av disse er ti linjer med lat/long som avgrenser en boks man skal holde seg utenfor. På tide å oppdatere dette og lage et kart som legges ved hver flight plan, så slipper man ihvertfall å slite med dét.

Er https://skyvector.com/ noe av det du snakker om at man skulle hatt (kart med visualisering) eller er det noe annet?
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Ja, noe i den retningen.

En typisk NOTAM fra bunken i bildet over ser sånn ut:
A2527/17 - Navigation Warning 0100 31/07/2017 0900 11/08/2017
VALIDITY PERIODS : DAILY 0100-0900
MIL EXERCISE WILL TAKE PLACE WI COORD :
AREA 1 : 005200N1013360E - 020000N1013800E - 013016N1020844E EQUAL
ALONG FIR BOUNDARY TO 004619.66N1021450.46E - 003500N1015000E -
005200N1013360E
AREA 2 : 002600N1014500E - 003045.63N1022214.99E THEN EQUAL ALONG
FIR
BOUNDARY TO
000750.48N1023936.43E - 003050S1022800E - 001700N1014330E -
002600N1014500E
AREA 3 : 000700N1014000E - 003500S1021800E - 005400S1012805E -
000305N1012805E -
000700N1014000E
RMK : ALL ACFT SUBJ ATC CLR
F)GND
G)FL245
________________________________________________________________________________________________________
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Mange er klar over problemet med lange NOTAM og det jobbes med dette både i ICAO, FAA og Eurocontrol. Men det tar lang tid å finne løsningen tydeligvis. Annen oppbygning og format, trigger på det som har størst betydning for flysikkerheten osv. er løftet opp som løsninger, men noe konkret forslag til endring har dessverre ikke jeg registrert ennå.

Espen
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Cinematisk fin video, selv om alle detaljer ikke er helt presise.

youtube.com/watch?v=3sEOwMfF7MA
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Ja, noe i den retningen.

En typisk NOTAM fra bunken i bildet over ser sånn ut:

Dette er helt håpløst. 15 sånne over en NOTAM på én linje der det står "RWY28L CLSD" er jo direkte farlig. Ser mange tilfeller av det der, nærmest heimen er jo Værnes, som har hatt en del banearbeid i det siste, kombinert med litt luftrom som er stengt innimellom blir det en riktig morsom dokumentpakke å navigere seg frem i.
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Denne appen burde kanskje være obligatorisk (kun USA)

https://itunes.apple.com/gb/app/notams-decoder/id667311680?mt=8

NOTAMs Decoder intelligently gathers all NOTAMs in a requested area (U.S. ONLY), and sorts them according to risk and importance. NOTAMs are presented in an ordered, color-coded way, with one tap access to the full report.

NOTAMs Decoder converts many NOTAMs from cryptic messages to readable English, and even understands effective times--converting them into simple language like 'in an hour'.
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

youtube.com/watch?v=oF7FR7TjnME
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

En användare på Flyertalk har tagit fram data.

aircanada1_59fd92d359fd01e5090c9b56ccaae0040dfcd99b.png
 
Re: Nära katastrof eller inget problem? AC 759 go around på SFO

Så var det dette med altitude, height og elevation, da. Men hvis AC har vært 60 fot over taksebanen med en A340 under seg er det 4,8 fot (157 cm) klaring til halefinnen. Elevation på THR 28R er 13 fot, så har AC vært 60 fot over sjøen har de vært under halen på de flyene som var på taksebanen.
 
Back
Top