Hadde aldri skjedd med et fly uten piloter.
*Løper i dekning*
Noe som avslører at de hverken har lest notam eller hørt på ATIS.Jeg la ikke merke til dette før:
"Runway 28L was closed to accommodate construction; its approach and runway lights were turned off, and a 20.5-ft-wide lighted flashing X (runway closure marker) was placed at the threshold. Runway and approach lighting for runway 28R were on and set to default settings, which included a 2,400-foot approach lighting system [...]
Both pilots said, in post-incident interviews, they believed the lighted runway on their left was 28L and that they were lined up for 28R. They also stated that they did not recall seeing aircraft on taxiway C but that something did not look right to them."
Veldig mange piloter er vaksinert mot Notam.Problemet er at når man tar ut en Notam-liste for en stor flyplass drukner essensiell informasjon i en endeløs haug med svada; referanser til sånt og slikt, hinderlys som ikke funker, åpningstider for ditt og datt, frekvenser som er u/s osv.
I en episode på Chicago for noen år tilbake der en 747 kom på ville veier, viste det seg at Notamet med relevant info lå som nr. 58 av totalt 72. Det er de ferreste som orker å gå grundig til verks gjennom en slik liste før hver tur. Problemet forsterkes av at ATC og Ops forutsetter at pilotene har gjort nettopp det og derfor ikke alltid informerer tilstrekkelig.
Jepp. Dagens NOTAM-format er faktisk et problem. Spesielt hvis det som er mest relevant og viktig kommer langt nede på side tre etter en remse med restricted airspace, hvor hver av disse er ti linjer med lat/long som avgrenser en boks man skal holde seg utenfor. På tide å oppdatere dette og lage et kart som legges ved hver flight plan, så slipper man ihvertfall å slite med dét.
A2527/17 - Navigation Warning 0100 31/07/2017 0900 11/08/2017
VALIDITY PERIODS : DAILY 0100-0900
MIL EXERCISE WILL TAKE PLACE WI COORD :
AREA 1 : 005200N1013360E - 020000N1013800E - 013016N1020844E EQUAL
ALONG FIR BOUNDARY TO 004619.66N1021450.46E - 003500N1015000E -
005200N1013360E
AREA 2 : 002600N1014500E - 003045.63N1022214.99E THEN EQUAL ALONG
FIR
BOUNDARY TO
000750.48N1023936.43E - 003050S1022800E - 001700N1014330E -
002600N1014500E
AREA 3 : 000700N1014000E - 003500S1021800E - 005400S1012805E -
000305N1012805E -
000700N1014000E
RMK : ALL ACFT SUBJ ATC CLR
F)GND
G)FL245
________________________________________________________________________________________________________
Ja, noe i den retningen.
En typisk NOTAM fra bunken i bildet over ser sånn ut:
NOTAMs Decoder intelligently gathers all NOTAMs in a requested area (U.S. ONLY), and sorts them according to risk and importance. NOTAMs are presented in an ordered, color-coded way, with one tap access to the full report.
NOTAMs Decoder converts many NOTAMs from cryptic messages to readable English, and even understands effective times--converting them into simple language like 'in an hour'.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.