Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

• 2020 Q2

Votes: 1 0.5%
  • 2020 Q3

Votes: 15 8.0%
  • 2020 Q4

Votes: 29 15.5%
  • 2021 Q1

Votes: 26 13.9%
  • 2021 Q2

Votes: 35 18.7%
  • 2021 Q3

Votes: 17 9.1%
  • 2021 Q4

Votes: 13 7.0%
  • 2022

Votes: 36 19.3%
  • 2023 eller senere

Votes: 15 8.0%

• Total voters
    187
Re: Når tror du at vi igjen kan reise verden rundt som normalt?

Ikke noe problem, the Covid Bug er funnet:

Attachments

• E35574B8-6F8D-4BDD-AAAF-5A15D711A343.jpg
    E35574B8-6F8D-4BDD-AAAF-5A15D711A343.jpg
    140.8 KB · Views: 791

Ved Safeway på Bainbridge .... Jadda ... Er fortsatt gamlejeepen min i trafikk også?

Hva tenker folket nå - hva begynner å bli safe å booke?

Asia (Thailand, Singapore, Indonesia), USA, Midtøsten og Sør Europa..

Påske, sommer, eller høstderie?

Jeg mistenker fort best case blir høstferie, kanskje sommerferie i Europa, men jeg hadde ikke booket noe som helst ut av landet nå

Europa i sommer. Resten av verden i 2022.
Best guess.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Europa i sommer. Resten av verden i 2022.
Best guess.

MAAAAAAAAKAN!!!! Det nytter ikke. :)

Vi har allerede booka Vegas i Juni, New York i slutten av Augustus og en jobbreise til Denver i Oktober.

Ok, skal innrømme at den første der muligens henger i en tynn tråd. Men nr 2 har jeg litt trua på.

Jeg høyner med booking til Boston i slutten av mai. Den er nok ganske spekulativ og jeg har mine tvil om det blir aktuelt så tidlig.

Neste håpefulle booking er Alicante i juli, så er det New York i oktober for høstferie. Høstferien jeg litt troa på.

Alt sammen privat, jobbreisene blir ikke booket før ting ser mer konkret ut.

Time will show..

MAAAAAAAAKAN!!!! Det nytter ikke. :)

Vi har allerede booka Vegas i Juni, New York i slutten av Augustus og en jobbreise til Denver i Oktober.

Ok, skal innrømme at den første der muligens henger i en tynn tråd. Men nr 2 har jeg litt trua på.

Tipper du minimum må være vaksinert for New York.

Tipper du minimum må være vaksinert for New York.

Vil neppe spille noen rolle hvor du skal. Tviler på at det åpnes før over 50% er vaksinert, og da snakker vi juni/juli. Tidligst.

I en eller annen sammenheng ble det sagt at det neppe kom til å være veldig aktuelt å kreve vaksinasjon, i hvert fall ved innreise til Norge. Når vi kommer til det punktet at vaksiner er tilgjengelig for alle, er antagelig så mange vaksinert at korona neppe er noen spesielt farlig sykdom lenger. Da vil det spille liten rolle om det kommer en uvaksinert turist.

Jeg tror/håper at når testrutinene og mulighetene forbedrer seg så vil dette åpne for reiser før vaksineringen i seg selv.

https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#69562

Hvis man øsnker (for egen regning) å teste seg ut av karentenen så er det for meg en meget god "deal". Det var det vi prøve på i sommer da vi kom hjem som norges mest forhatte fra Marbella i det Spania ble rødt, men da tillot ikke VOlvat og lignende dette.

VG: FHI mener ti dagers karantene ikke er nødvendig

FHI anbefaler nå at man kan teste seg ut av karantene, men Helsedirektoratet vil ikke anbefale å endre dagens ordning på ti fullførte dager.

Det skriver VG.

– Dette er trolig lavere enn sannsynligheten for at man på dag ti uten testing er smittet. Den foreslåtte ordningen er derfor minst like sikker som dagens ordning, sier overlege i FHI Preben Aavitsland til VG.

I en eller annen sammenheng ble det sagt at det neppe kom til å være veldig aktuelt å kreve vaksinasjon, i hvert fall ved innreise til Norge. Når vi kommer til det punktet at vaksiner er tilgjengelig for alle, er antagelig så mange vaksinert at korona neppe er noen spesielt farlig sykdom lenger. Da vil det spille liten rolle om det kommer en uvaksinert turist.

Hvis man ser på hvor strengt Australia har kjørt det, hvor selv egne innbyggere sliter med å slippe inn. Så vil det nok ikke være utenkelig, at de kan si at bevis for vaksine så slipper du inn. Det vil jo kunne gi en økt boost i økonomien osv. Altså å åpne opp før.

Andre land vil kanskje være mer restriktive, men private selskaper kan jo stille krav. F.eks Cruise, vil være avhengige av å få businessen gang igjen, og det vil være katastrofe for dem om de får utbrudd ombord. Her kan man jo tenke seg at de kjører på med Vaksine cruise, vaksinert så får du bli med. Da vil de reisende føle seg trygge, og rederiet slipper risikoen for covid nyheter. Men de har jo andre ting å slite med(NORO).

Jeg tror/håper at når testrutinene og mulighetene forbedrer seg så vil dette åpne for reiser før vaksineringen i seg selv.

https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#69562

Hvis man øsnker (for egen regning) å teste seg ut av karentenen så er det for meg en meget god "deal". Det var det vi prøve på i sommer da vi kom hjem som norges mest forhatte fra Marbella i det Spania ble rødt, men da tillot ikke VOlvat og lignende dette.

Slik løser de det til sjøss. De går i 3-dagers karantene før alle stuves sammen ombord på skipet: dag 1 PCR-test, dag 2 svar på PCR-test, dag 3 hurtigtest og når begge tester var negativ så drar de avgårde. Jeg forstår det slik at HMS-avdelingen sammen med sjefen har vurdert det økonomiske og sosiale aspektet av å måtte isoleres på hotell i 10-14 dager som en større belastning enn sannsynligheten for at noen blir syk etter 10-14 dager til tross for negative tester. Har fungert greit så langt...

Hvis man ser på hvor strengt Australia har kjørt det, hvor selv egne innbyggere sliter med å slippe inn. Så vil det nok ikke være utenkelig, at de kan si at bevis for vaksine så slipper du inn. Det vil jo kunne gi en økt boost i økonomien osv. Altså å åpne opp før.

Husk at vaksina er forbeholdt risikogrupper, helsepersonell og andre prioriterte grupper i ganske lang tid.

Husk at vaksina er forbeholdt risikogrupper, helsepersonell og andre prioriterte grupper i ganske lang tid.

Yupp. Men risikogrupper må jo også ha ferie.

Men jeg vil ikke bli overrasket over at dette vil bli prøvd av noen. Spesielt når man er gjennom risikogruppene.

Yupp. Men risikogrupper må jo også ha ferie.
Men jeg vil ikke bli overrasket over at dette vil bli prøvd av noen. Spesielt når man er gjennom risikogruppene.

Da tenker jeg desverre at lojaliteten til "det felles løftet" blir satt litt ekstra på prøve også.

Tenk når Odd-Hans på 19 som ikke er i noen risikogruppe, men som allikevel droppet russetiden, droppet fadderuka, droppet all ferie og ikke fikk den ungdomstiden alle andre hadde hatt. Alt for å beskytte dem som var eldre og eller utsatt. Han var ikke utsatt, men gjorde det allikevel.

Så kom en vaksine. Odd-Hans får ingen vaksine for han er ikke i risikosone. Men de han gav opp flere av de store tingene i ungdomstiden for... de får vaksine og poster på Facebook fra både Los Cristianos, Bali og Los Angeles.

Mens Odd-Hans ikke får lov til å dra på tur til neste år heller.

Det er ikke en mening jeg forsøker å ytre ovenfor. Men en interessant tanke :)

Da tenker jeg desverre at lojaliteten til "det felles løftet" blir satt litt ekstra på prøve også.

Tenk når Odd-Hans på 19 som ikke er i noen risikogruppe, men som allikevel droppet russetiden, droppet fadderuka, droppet all ferie og ikke fikk den ungdomstiden alle andre hadde hatt. Alt for å beskytte dem som var eldre og eller utsatt. Han var ikke utsatt, men gjorde det allikevel.

Så kom en vaksine. Odd-Hans får ingen vaksine for han er ikke i risikosone. Men de han gav opp flere av de store tingene i ungdomstiden for... de får vaksine og poster på Facebook fra både Los Cristianos, Bali og Los Angeles.

Mens Odd-Hans ikke får lov til å dra på tur til neste år heller.

Det er ikke en mening jeg forsøker å ytre ovenfor. Men en interessant tanke :)

Da må jeg si Odd-Hans er eksepsjonelt egosentrisk, og håper at hans snevre og selvsentrerte verdenssyn ikke er gjengs for dagens ungdom. Det er flere enn han som har måttet "gitt opp" spesielle perioder i livet, eller firmaer, eller livshendelser, eller eller eller. Jeg tror på ingen måte at de gamlingene som sitter på gamlehjem og trilles rundt i rullestol mens de hoster på KOLS'en sin, kommer til å poste bilder på facebook fra Los Cristianos med det aller første. Og om en sykepleier skulle gjøre det, så unner jeg de det noe så jævlig i forhold til hva de har måttet gå gjennom det siste året.

Når 20-30%(de mest utsatte) er vaksinert, vil det begrense spredning og konsekvenser dramatisk. I tillegg vil det komme bedre og kjappere tester. Det begynner nok å åpne opp innenfor i alle fall Europa rimelig hurtig, kanskje med hurtigtesting som en del av det.

Når det er sagt, så betyr det jo ikke at man kan reise verden rundt som normalt. Ei heller vil flyselskapene være tilbake på normal kapasitet med en gang. I tillegg har privatøkonomien til folk generelt sett fått en større trøkk enn i Norge, så det vil antakelig ta noe tid før markedssituasjonen og kapasiteten i alt annet reiserelatert er tilbake på gammelt nivå.

Derfor sier jeg 2022, selv om jeg forventer at det går greit å reise i Europa, i år.

Når 20-30%(de mest utsatte) er vaksinert, vil det begrense spredning og konsekvenser dramatisk. I tillegg vil det komme bedre og kjappere tester. Det begynner nok å åpne opp innenfor i alle fall Europa rimelig hurtig, kanskje med hurtigtesting som en del av det.

Når det er sagt, så betyr det jo ikke at man kan reise verden rundt som normalt. Ei heller vil flyselskapene være tilbake på normal kapasitet med en gang. I tillegg har privatøkonomien til folk generelt sett fått en større trøkk enn i Norge, så det vil antakelig ta noe tid før markedssituasjonen og kapasiteten i alt annet reiserelatert er tilbake på gammelt nivå.
Derfor sier jeg 2022, selv om jeg forventer at det går greit å reise i Europa, i år.
Om de i risikogruppene blir vaksinert vil de ikke ha noen effekt på spredningen, den er det sort sett friske folk som står for. Sånn sett tror jeg det kunne vært lurt å vaksinere helsepersonell og unge voksne først.

Det som blir interessant er å se hvor lenge immunitet etter koronavirus infeksjon varer. De gode gamle kornavirusene som gir vanlig forkjølelse gir kun immunitet i snitt ca ett år.
Vaksiner kan kanskje gi immunitet lengre enn ett års tid.

Jeg tror vi ikke vil få mulgihet til å reise til gule land før sommeren 2022. 2021 blir det Norge som gjelder.

Jeg sier "de mest utsatte", ikke "risikogrupper". I det, pluss prosenten, ligger det at jeg mener både risikogruppa og de som er mest utsatt for smitte, som for eksempel helsepersonell.

Dessuten ser det ut til at vi havner i den lykkelige situasjonen, at flere vaksiner blir godkjente. Det vil øke vaksineringskapasiteten dramatisk.

Last edited:
Back