Europa i sommer. Resten av verden i 2022.
Best guess.
MAAAAAAAAKAN!!!! Det nytter ikke.
Vi har allerede booka Vegas i Juni, New York i slutten av Augustus og en jobbreise til Denver i Oktober.
Ok, skal innrømme at den første der muligens henger i en tynn tråd. Men nr 2 har jeg litt trua på.
Tipper du minimum må være vaksinert for New York.
Sent from my iPhone using Tapatalk
VG: FHI mener ti dagers karantene ikke er nødvendig
FHI anbefaler nå at man kan teste seg ut av karantene, men Helsedirektoratet vil ikke anbefale å endre dagens ordning på ti fullførte dager.
Det skriver VG.
– Dette er trolig lavere enn sannsynligheten for at man på dag ti uten testing er smittet. Den foreslåtte ordningen er derfor minst like sikker som dagens ordning, sier overlege i FHI Preben Aavitsland til VG.
I en eller annen sammenheng ble det sagt at det neppe kom til å være veldig aktuelt å kreve vaksinasjon, i hvert fall ved innreise til Norge. Når vi kommer til det punktet at vaksiner er tilgjengelig for alle, er antagelig så mange vaksinert at korona neppe er noen spesielt farlig sykdom lenger. Da vil det spille liten rolle om det kommer en uvaksinert turist.
Jeg tror/håper at når testrutinene og mulighetene forbedrer seg så vil dette åpne for reiser før vaksineringen i seg selv.
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#69562
Hvis man øsnker (for egen regning) å teste seg ut av karentenen så er det for meg en meget god "deal". Det var det vi prøve på i sommer da vi kom hjem som norges mest forhatte fra Marbella i det Spania ble rødt, men da tillot ikke VOlvat og lignende dette.
Hvis man ser på hvor strengt Australia har kjørt det, hvor selv egne innbyggere sliter med å slippe inn. Så vil det nok ikke være utenkelig, at de kan si at bevis for vaksine så slipper du inn. Det vil jo kunne gi en økt boost i økonomien osv. Altså å åpne opp før.
Husk at vaksina er forbeholdt risikogrupper, helsepersonell og andre prioriterte grupper i ganske lang tid.
Yupp. Men risikogrupper må jo også ha ferie.
Men jeg vil ikke bli overrasket over at dette vil bli prøvd av noen. Spesielt når man er gjennom risikogruppene.
Da tenker jeg desverre at lojaliteten til "det felles løftet" blir satt litt ekstra på prøve også.
Tenk når Odd-Hans på 19 som ikke er i noen risikogruppe, men som allikevel droppet russetiden, droppet fadderuka, droppet all ferie og ikke fikk den ungdomstiden alle andre hadde hatt. Alt for å beskytte dem som var eldre og eller utsatt. Han var ikke utsatt, men gjorde det allikevel.
Så kom en vaksine. Odd-Hans får ingen vaksine for han er ikke i risikosone. Men de han gav opp flere av de store tingene i ungdomstiden for... de får vaksine og poster på Facebook fra både Los Cristianos, Bali og Los Angeles.
Mens Odd-Hans ikke får lov til å dra på tur til neste år heller.
Det er ikke en mening jeg forsøker å ytre ovenfor. Men en interessant tanke![]()
Om de i risikogruppene blir vaksinert vil de ikke ha noen effekt på spredningen, den er det sort sett friske folk som står for. Sånn sett tror jeg det kunne vært lurt å vaksinere helsepersonell og unge voksne først.Når 20-30%(de mest utsatte) er vaksinert, vil det begrense spredning og konsekvenser dramatisk. I tillegg vil det komme bedre og kjappere tester. Det begynner nok å åpne opp innenfor i alle fall Europa rimelig hurtig, kanskje med hurtigtesting som en del av det.
Når det er sagt, så betyr det jo ikke at man kan reise verden rundt som normalt. Ei heller vil flyselskapene være tilbake på normal kapasitet med en gang. I tillegg har privatøkonomien til folk generelt sett fått en større trøkk enn i Norge, så det vil antakelig ta noe tid før markedssituasjonen og kapasiteten i alt annet reiserelatert er tilbake på gammelt nivå.
Derfor sier jeg 2022, selv om jeg forventer at det går greit å reise i Europa, i år.