Når starter SAS infasing av A320Neo på Norsk innenriks?

grindstein

ScanFlyer Silver
Når starter SAS infasing av A320Neo på Norsk innenriks?

Noen som vet når SAS starter å fase inn Airbus A320Neo på innenriksruter i Norge?
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

I følge SAS sin pressemelding vedrørende BDU-ruten, så høsten 2020
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Første innenriksrute med A320neo (planlagt) er OSL-BGO-OSL i august 2020.
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Vet noen om det vil bli noen begrensninger på antall seter til feks Kirkenes og Alta om vinteren pga performance? Kan det kanskje bli aktuelt å bruke de 319 de har vinterstid etterhvert? Eller skal de sitte igjen med kun neo når alle er levert?
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Pratet med en 737 pilot for noen måneder siden som mente det potensielt kunne skje så tidlig som i mai 2020, men at det sannsynligvis ble et par måneder etter det.
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Ska OSL bli en renodlad A320NEO bas eller kan det bli mix av A320NEO och A320CEO?
På ARN är det många A320NEO baserade men även en A321, flera stycken A320CEO och alla fyra A319 har bas på ARN nu.
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Tipper det blir en miks. Er det ikke planlagt Tenerife-charter med A321 fra OSL til sommeren? Eller husker jeg feil?
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Tipper det blir en miks. Er det ikke planlagt Tenerife-charter med A321 fra OSL til sommeren? Eller husker jeg feil?

Tror det var en feil.. ligger inne med B73W/B738.
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

NEO har jo flere seter enn CEO, så behovet/salget styrer vel også litt om hva som havnet hvor
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Vet noen om det vil bli noen begrensninger på antall seter til feks Kirkenes og Alta om vinteren pga performance? Kan det kanskje bli aktuelt å bruke de 319 de har vinterstid etterhvert? Eller skal de sitte igjen med kun neo når alle er levert?

Hørte rykter fra en styrmann i SAS, at det kanskje skal brukes A320Neo og i det minste vil være begrenset til mindre passasjerer enn hva som er tilgjengelig av seter i flyet. Som det er i dag med 738.
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Hørte rykter fra en styrmann i SAS, at det kanskje skal brukes A320Neo og i det minste vil være begrenset til mindre passasjerer enn hva som er tilgjengelig av seter i flyet. Som det er i dag med 738.

SAS har ingen restriksjoner på ALF/KKN med 738 i dag. Men som med alt av flighter vil det kunne være vektbegrensninger avhengig av bremse effekt.
Det samme vil gjelde NEO
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

SAS har ingen restriksjoner på ALF/KKN med 738 i dag. Men som med alt av flighter vil det kunne være vektbegrensninger avhengig av bremse effekt.
Det samme vil gjelde NEO

Når SAS kvitter seg med all 737, er det kun A3XX igjen. Så det blir nok NEO med seteblokkeringer
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

På tørr bane går det vel greit?? Utfordringen kommer vel med snø og slush på landing og start. Da forsvinner marginene ganske så kjapt. Det gjelder jo dagens 737 også, så dette blir vel ingen ny situasjon. Eller?
 
Last edited:
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Når SAS kvitter seg med all 737, er det kun A3XX igjen. Så det blir nok NEO med seteblokkeringer

At det blir NEO etterhvert er ingen hemmelighet, alle 737 skal ut, men hvorfor skulle det bli seteblokkering?
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

At det blir NEO etterhvert er ingen hemmelighet, alle 737 skal ut, men hvorfor skulle det bli seteblokkering?
Det jeg tenkte også. Både ALF og KKN er jo over 2km. Atlantic Airways uplifter jo en full A320Neo fra Vagar og flyr de 5 timene til LPA på 1799meter.
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Det jeg tenkte også. Både ALF og KKN er jo over 2km. Atlantic Airways uplifter jo en full A320Neo fra Vagar og flyr de 5 timene til LPA på 1799meter.

Utfordring er utklatring på en motor.
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Den må du forklare nærmere. Det er ikke en problemstilling på B737, så hvorfor skulle det være det på A320?

Beklager, jeg blanda med noe annet.
Det er vel for innflyging fra ene enden at fjellet gir restriksjoner i visse tilfeller. Kort+glatt. 1605m er rimelig kort.
NEO har noe høyere OEW enn 738, men usikker på hvor mye det har å si.
 
Last edited:
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Det er obstacles som begrenser, ja. Husker Norwegian sa det ville bli begrensninger i kapasitet da de switchet fra 733 til 738. SAS bruker -700 av samme årsak. 738 brukes kun om sommeren, og selv da kun unntaksvis.
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Bremselengde på 24 er også en grei begrensning om vinteren. 1605 meter og medium braking action er ikke en flott kombinasjon med en tung 800.
 
Back
Top