Når starter SAS infasing av A320Neo på Norsk innenriks?

Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

A320 kan fly litt saktere en 738 på landing. Vet ikke hvor stor forskjell det er snakk om på like vekter.
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

På tørr bane går det vel greit?? Utfordringen kommer vel med snø og slush på landing og start. Da forsvinner marginene ganske så kjapt. Det gjelder jo dagens 737 også, så dette blir vel ingen ny situasjon. Eller?

Helt riktig! Det er ikke noe problem på tørr bane. Men når man legger trafikkprogrammet et år i forveien, kan man heller ikke vite hvilke dager i oktober og utover hvor bremse-effekten er dårlig eller hvilken bane som er i bruk. Det har skjedd før at passasjerer eller bagasje ikke får vært med til ALF, LYR, KKN etc pga bremseeffekt. Forskjellen på 737-700 og A320 er i hovedsak vekt og antall seter. Og noen tonn ekstra utgjør utrolig mye når det er brakingaction medium og glatt bane.
 
Re: Når starter SAS infasing av Airbus A320Neo på Norsk innenriks

Helt riktig! Det er ikke noe problem på tørr bane. Men når man legger trafikkprogrammet et år i forveien, kan man heller ikke vite hvilke dager i oktober og utover hvor bremse-effekten er dårlig eller hvilken bane som er i bruk. Det har skjedd før at passasjerer eller bagasje ikke får vært med til ALF, LYR, KKN etc pga bremseeffekt. Forskjellen på 737-700 og A320 er i hovedsak vekt og antall seter. Og noen tonn ekstra utgjør utrolig mye når det er brakingaction medium og glatt bane.

Forskjellen på oew på 737-700 og 320 NEO er nærmere 7 tonn. Hvis man for enkelhets skyld går ut fra at alt annet er likt, ser man fort at det vil utgjøre ganske mange tomme seter på en NEO for å kunne stoppe på samme distanse. Til sammenligning er forskjellen mellom 700 og 800 knappe 4 tonn, så man kan se for seg at overgangen til NEO vil gi en del utfordringer. DY truet i sin tid med å legge ned KKN når de gikk fra -300 til -800.
Nå skal de jo utbedre forholdene der oppe, rullebane blir over 1900m om et par år
https://www.ifinnmark.no/avinor-inv...orlenger-rullebanen-i-kirkenes/s/5-81-1041908
 
Re: Når starter SAS infasing av A320Neo på Norsk innenriks?

Høres jo ut som at det som nevnes lengre opp her om at A319 naturlig burde vært plassert i Norge er fornuftig.. Men skal disse fortsette å være i SAS sin flåte?
 
Re: Når starter SAS infasing av A320Neo på Norsk innenriks?

Høres jo ut som at det som nevnes lengre opp her om at A319 naturlig burde vært plassert i Norge er fornuftig.. Men skal disse fortsette å være i SAS sin flåte?



Ja, trolig

Men er A320neo er trolig billigere i drift enn en A319 og det derfor i noen tilfeller kan være mer lønnsomt å heller blokkere seter i A320neo

Men merk: Ingen regel uten unntak
 
Back
Top