Når et flyselskap skifter fargeskjema
Hei!
I og med at SAS nå nettopp har begynt en farge-skifte prosess, så tenkte jeg kanskje det var lurt å skrive her, i og med at det er mye av det tekniske rundt driften av fly jeg egentlig ikke har peiling på.
Jeg har merket meg at SAS skal ha sagt at det bare er 1 B737 som skal bli malt om og det skal være 73G SE-RJX i ca februar 2020 ?
Grunner til at jeg skriver nå, er at på vinteren er ofte flere fly inne i lange hangar-opphold på opptil flere ukers varighet. Ferskeste eksempel er B737-883 LN-RCN som var på Shannon fra 24.oktober til 25.november. Var det da en C-check ? (LN-RRK har stått samme sted i 2 uker, og LN-RGI er nettopp fløyet over), eller er det kabin-oppgradering ?
Samtidig var vel A320 OY-KAM ikke mer enn to uker i Ostrava før den fikk nye farger.
Hvis de skal fly 2 år til med B737, ville det ikke være naturlig at noen av de som var på slike sjekker ble malt om?
Når et fly males om, blir det ikke da først strippet for all gammel maling, før det nye fargeskjema kommer på?
Og når et fly er på D-check, så males det vel uansett på nytt, men det tar altså mer enn de 4 ukene disse 738 står på Shannon?
Ja, noe må en jo lure på mens en venter på å få se den første i dagslys..
Hei!
I og med at SAS nå nettopp har begynt en farge-skifte prosess, så tenkte jeg kanskje det var lurt å skrive her, i og med at det er mye av det tekniske rundt driften av fly jeg egentlig ikke har peiling på.
Jeg har merket meg at SAS skal ha sagt at det bare er 1 B737 som skal bli malt om og det skal være 73G SE-RJX i ca februar 2020 ?
Grunner til at jeg skriver nå, er at på vinteren er ofte flere fly inne i lange hangar-opphold på opptil flere ukers varighet. Ferskeste eksempel er B737-883 LN-RCN som var på Shannon fra 24.oktober til 25.november. Var det da en C-check ? (LN-RRK har stått samme sted i 2 uker, og LN-RGI er nettopp fløyet over), eller er det kabin-oppgradering ?
Samtidig var vel A320 OY-KAM ikke mer enn to uker i Ostrava før den fikk nye farger.
Hvis de skal fly 2 år til med B737, ville det ikke være naturlig at noen av de som var på slike sjekker ble malt om?
Når et fly males om, blir det ikke da først strippet for all gammel maling, før det nye fargeskjema kommer på?
Og når et fly er på D-check, så males det vel uansett på nytt, men det tar altså mer enn de 4 ukene disse 738 står på Shannon?
Ja, noe må en jo lure på mens en venter på å få se den første i dagslys..