Myter om fly

Cloudcruiser

ScanFlyer Silver
http://www.dinside.no/php/art.php?id=512578

1. Er det farlig når flyet faller?
Noen ganger kjennes det som om flyet faller mange meter, men i virkeligheten er det kun snakk om centimeter. Hvis et fly faller to meter, vil alle løse gjenstander og passasjerer som ikke er fastspente fly i taket.

Tviler sterkt på at man merker om flyet faller noen centimeter. Og et fall på to meter gjør vel neppe at ikke-fastspente passasjerer havner i taket?

3. Er det stor sjanse for at flyet kan kollidere i luften?
Kontrolltårn på flyplasser har radarer, så flygeledere kan følge fly i deres kontrollområde. De vil gi nødvendige beskjeder til flygerne og kan kontrollere retning, fart og høyde.

Syns ikke det var særlig betryggende egentlig slik det er formulert. "I tårnet har de faktisk en skjerm der de ser hvor flyene er, så de kan si fra om nødvendig"

På vei fra TRD til Trondheim en gang så var det en taxisjåfør som fortalte meg at flykonstruksjoene er så felksible at en kunne "brette" vingene slik at høyre og venstre vingetupp møttes uten av vingene/skroget knakk, akkurat som om når en fugl er ute å flyr og flakser med vingene over og under kroppen sin....?!?!?!) Jeg synes det hørtes ut som en god gammeldags taxiskrøne men....

5. Har jeg grunn til å få panikk hvis sidemannen ikke har slått av mobilen sin?
Nei. Hvis kapteinen merker forstyrrelser i radiofrekvensen, vil passasjerene med en gang få høre fra cockpiten.

Hehe, yeah right :)

Det er mye tull en journalist kan lire av seg - bare en liten henvisning til nicken til vår mann ovenfor og myte tre for å illustrere

Likte dette tipset spesielt godt:

7. Ha et gummistrikk rundt håndleddet. Når du føler at redselen kommer, dra strikken og slipp – smerten vil virke distraherende.

På vei fra TRD til Trondheim en gang så var det en taxisjåfør som fortalte meg at flykonstruksjoene er så felksible at en kunne "brette" vingene slik at høyre og venstre vingetupp møttes uten av vingene/skroget knakk, akkurat som om når en fugl er ute å flyr og flakser med vingene over og under kroppen sin....?!?!?!) Jeg synes det hørtes ut som en god gammeldags taxiskrøne men....

Som med alle myter og skroener er det vel noe basis som er korrekt, ogsaa her. Naar Boeing gjennomfoerte stresstesten paa 767 vingene, dvs. boeyer dem opp til de sprekker, saa sprakk de ikke....myten sier at de moettes tip mot tip...ser frem til en brendas korreksjon....:p

Jeg har hørt at 737 er det eneste passasjerflyet som kan fly 90 gr rett opp.. er dette noe som stemmer?

Det kan herved avkreftes. Maskinen har ikke en trust til vekt forhold som nærmer seg 1:1 engang. 1:1 eller nesten 1:1 trengs for å få til noe slikt.

Det finnes vel ikke noe passasjerfly som kan det

En liten ting til.. På flightsim kan man jo legge flyene rundt på ryggen og fly opp/ned... hvordan er dette i virkeligheten?

Ikke mulig og fly slik i lengden i hvertfall. Motorene vil stoppe fordi de ikke får fuel.

Jeg har hørt at 737 er det eneste passasjerflyet som kan fly 90 gr rett opp.. er dette noe som stemmer?

Stort sett alle fly kan fly rett opp, det er stort sett snakk om energy management. Man har definitivt ikke nok "excess thrust" til å fly slik uten å miste fart, men har man nok fart kan man fly slik en veldig kort stund før man mister så mye fart at man må rette opp igjen (veldig enkelt forklart).

Det du kanskje har fått høre her, er Airbus vs. Boeing sin sak om flight envelope protection. Man har begrensninger i stilling på flyet som man ikke skal overstige, pga. instrumenter og strukturelle begrensninger osv. Men det kan fortsatt gjøres i en Boeing (som 737), men i en Airbus (A320 f. eks) vil computere hindre deg i å overstige slike begrensninger.

En liten ting til.. På flightsim kan man jo legge flyene rundt på ryggen og fly opp/ned... hvordan er dette i virkeligheten?

Igjen er det mye snakk om energy management.
Tex Johnston rollet jo en 707
Så det er fullt mulig. De fleste passasjerfly er strukturelt begrenset i clean konfigurasjon til +2,5G og -1G, så det skal gå an å fly på hodet. Men i hvor lang tid er jeg usikker på.
Man kan jo fint gjøre både roller og looper mens man holder seg mellom 1G og 1,5G, så mye er mulig med nok fart (energi). :)

Tex gjorde en barrel roll med dash80, trekker ikke mer enn 1G i den manøveren. Snap roll blir noe helt annet.....

Mvh,

Glem heller ikke China Airlines pilotene som fikk en 747SP til å bryte lydmuren i ett stup for en del år siden.

Tåler en del juling den kjerra der før det går galt.
19850219-0-C-d-1-500.jpg

Man trenger litt mere enn 1G for å gjøre en barrelroll. Ikke mye, men litt er det. Skulle likt å sett en loop der man holder seg innenfor 1,5G. Normalt bruker jeg 3,5G til 4G for en loop.

Man trenger litt mere enn 1G for å gjøre en barrelroll. Ikke mye, men litt er det. Skulle likt å sett en loop der man holder seg innenfor 1,5G. Normalt bruker jeg 3,5G til 4G for en loop.

I en Q400?!? :drunk: :p :lol:

Back