Da flyselskapet Fjellfly i Skien anskaffet sine to Scottish Aviation Twin Pioneer fly på midten av sekstitallet, var de foran sin tid. Widerøe fløy fremdeles med sjøfly og det norske kortbanenettet var ennå ikke påtenkt. Twin Pioneeren var på størrelse med en Twin Otter, men ble bygget i 50 årene med teknologi fra krigens dager. Selskapets opprinnelige plan var å bruke flyet til gjødsling av skog, men i stedet ble det satt inn i rutetrafikk mellom Fornebu, Hamar (800m), Torp og Geiteryggen, Skien (600m). På grunn av sitt noe spesielle utseende fikk flyet mange kallenavn, bl.a. Tørkestativet, Prammen, Fjellflycaravellen og Drivhuset.
Twin´en hadde halehjul og to 550 hesters stjernemotorer produsert av Alvis Leonides. En rekke stendere holdt de høyt monterte vingene oppe. Halen hadde tre finner med sideror. Flyet var primært bygget for Royal Air Force til å brukes i jungel- og ørkenoperasjoner rundt om i imperiet. Den kunne ta av på ekstremt kort bane og lande nesten som et helikopter. Med fulle flaps øket vingearealet med hele femti prosent. Et vanlig småfly var raskere enn Twin´en. Men neppe noe annet fly kunne på den tiden ta av med seksten passasjerer, to piloter og last på Geiteryggens 600 meter sandstripe.
Det var fantastisk å få anledning til å starte min flykarriere som styrmann på denne maskinen i 1968.
Twin´en hadde halehjul og to 550 hesters stjernemotorer produsert av Alvis Leonides. En rekke stendere holdt de høyt monterte vingene oppe. Halen hadde tre finner med sideror. Flyet var primært bygget for Royal Air Force til å brukes i jungel- og ørkenoperasjoner rundt om i imperiet. Den kunne ta av på ekstremt kort bane og lande nesten som et helikopter. Med fulle flaps øket vingearealet med hele femti prosent. Et vanlig småfly var raskere enn Twin´en. Men neppe noe annet fly kunne på den tiden ta av med seksten passasjerer, to piloter og last på Geiteryggens 600 meter sandstripe.
Det var fantastisk å få anledning til å starte min flykarriere som styrmann på denne maskinen i 1968.