Mulig slutt på adgang til flyside uten boardingkort.

Re: Mulig slutt på adgang til flyside uten boardingkort.

At butikkerne mister omsætning, synes jeg i virkeligheden er irrelevant.

I Norge er det ikke irrelevant om flyplass-butikker mister omsetning. Avinor/OSL er selvfinansierende. Inntektene fra disse er faktisk med på å holde infrastrukturen vedlike.

På mindre flyplasser kan man jo flytte security til gate.. Da har man jo løst dette problemet. På de fleste andre flyplasser er det jo et godt tilbud også før security.

Kan man det? Min kjære tante måtte stenge Lofotens beste flyplasskafé etter innførselen av security...

For de reisende og deres følge er dette klart negativt. Ser man f.eks. på Vigra så er det svært vanlig at folk blir hentet av familie og venner, og det er absolutt negativt at disse ikke lenger kan få sitte i kafeen å vente. Spesielt ved forsinkelser vil det være svært traurig å ikke kunne få ta seg en kaffekopp og en svele i kafeen.

Jeg kan ikke skjønne hvordan dette øker sikkerheten på flyplassene så lenge alle må passere en sikkerhetskontroll er det vel helt likegyldig om man skal reise eller ta en fettfinger eller en kopp kaffe på SRA? Alle er kontrollert!!! Er det mitt enkle hode som ikke henger med så får man unnskylde.

Samme gangen gikk jeg av/på t-banen ved Nationalteateret - absolutt ingen billettsjekk på hverken automat eller manuell.
Du kan bli gebyrlagt for å være der uten gyldig billett (så avslutter vi det eksempelt)

På mindre flyplasser kan man jo flytte security til gate.. Da har man jo løst dette problemet. På de fleste andre flyplasser er det jo et godt tilbud også før security.

Det inntroduserer et annet problem - det å ta med seg drikke ombord i flyet. Mange kjøper med vann/brus/kaffe på flyplassen for å ta med ombord på korte innenriksstrekninger der man ikke får servering/kjøpe noe. Ved transfer må man da også gjennom sikkerhetskontrollen flere ganger, noe man slipper i dag.

Ingen ting er ideelt, mye er idiotisk.

Regner også med at i harmoniseringens navn slutter norske myndigheter med ID-kontroll på samme måte som EU. (boader du i OSL må du vise ID, på returen fra STO må du ikke)

Men er det noen EU standard på det? Sist jeg fløy via CDG synes jeg at jeg ikke gjorde annet enn å vise ID, mens jeg på FRA i dag overhodet ikke har vist ID selv med innsjekket bagasje (har kun visst boardingkortet på mobilen)

Men ser ikke det helt store problemet med å vise boarding card i security, så lenge man slipper å gjøre det 3 ganger som på f.eks EWR :rolleyes:

Ved Terminal 1 i Manchester må man gjennom en sluse hvor boardingkort maskinleses før man kommer inn til sikkerhetkontrollen, og er man riktig heldig så får man tatt helnakenbilde av seg under sikkerhetskontrollen. På Terminal 1 er det flere steder på yttersiden det går å få seg en matbit, mens på innsiden av sikkerhetskontrollen er det parfymer, Boss og Dixons som gjelder. Og for de som ikke synes at en får nok mall-tendenser på MAN, så finnes et av Englands største varehus nordvest i byen (http://www.traffordcentre.co.uk/).

Det hadde helt klart vært en fordel å ha hatt sikkerhetskontrollen ved gate, men da trenger en plass til dette - plass som ikke eksisterer på dagens flyplasser i Norge. Her finner dere en litt om en av disse serveringsstedene som får problemer:
http://www.avinor.no/lufthavn/haugesund/butikkerogservering
... og hvis forslaget går gjennom, så må denne setningen strykes:
Kafeen ligger innenfor sikkerhetskontrollen, men er likevel åpen både for reisende og andre besøkende.

Jeg er helt enig i dette forslaget. De som ikke har boardingkort eller gyldig ID-kort har ingenting på SRA å gjøre.

Jeg er helt enig i dette forslaget. De som ikke har boardingkort eller gyldig ID-kort har ingenting på SRA å gjøre.

Fordi de er:

- farlige til tross for at de er screenede?
- kan spise opp all maten?
- lager folkeansamlinger?

Et vesentlig element i et såkalt fritt samfunn er at man ikke begrenser menneskers valgfrihet og bevegelsesfrihet mer enn det som er virkelig nødvendig.

Eller skal vi også godta at flyspottere ikke får tilgang til områdene rundt flyplasser. De har skumle kameraer som kan minne om andre gjenstander, man aner ikke hva bildene eventuelt blir brukt til (kanskje de tilogmed bytter bilder eller sender dem utenlands!), og flyselskapene er neppe spurt om tillatelse til at bildene blir tatt. Dessuten går det på ingen måte utover folk flest at flyspotterne fratas tilgang fra området rundt flyplassgjerdene - ergo er de samfunnsmessige konsekvensene minimale, og folk flest vil nok mene at noen individer innen denne sære gjengen neppe har 100% rent mel i posen.

For å dra det enda lengre, skal vi godta at det kan komme et forbud mot i det hele tatt å diskutere noe som har med "security" å gjøre i offentlige fora? Man kan tross alt uforvarende avdekke svakheter i systemet eller folks tiltro til det?

Jeg skriver
på nytt igjen, og stiller det åpne spørsmålet om hvorvidt man mener at slike bombastiske påstander skal være ledende for hvordan et åpent samfunn som det norske skal være?

Last edited:

Det verste med dette er at jeg sitter her med ID kort med to fine røde striper. Jobber på rød sone, men har ikke adgang via ansattinngangen på terminalen. Så inntil nå har jeg måtte stå i kø med vanlig reisende gjennom security for å få meg en matbit. Idiotisk.

Så hvis dette blir gjennomført så blir det slutt på å kunne spise på terminalen i matpausen :-(

Men er det noen EU standard på det? Sist jeg fløy via CDG synes jeg at jeg ikke gjorde annet enn å vise ID, mens jeg på FRA i dag overhodet ikke har vist ID selv med innsjekket bagasje (har kun visst boardingkortet på mobilen)

Men ser ikke det helt store problemet med å vise boarding card i security, så lenge man slipper å gjøre det 3 ganger som på f.eks EWR :rolleyes:

Ja, det er en EU forordning. Men Tyskland (eneste land jeg har hørt om) har aldri innført det, har aldri fått forklaring hvorfor de sniker seg unna. Det er jo også en sjekk at man er den samme som leverer bagasjen som går om bord, ingen egentlig ID kontroll men man bare som regel bruker ID som er verktøy for bagasjekontrollen.

Så er dette et relativt problem, ikke så enkelt som mange mener. Alle flyplassene må ha datautstyr for å sjekke elektronisk ombordstigningskort, disse må ha program for å virke (!), det må skrive rutiner rundt dette osv. Om ikke så store utgifter så er de med på å øke billettprisen, uten at noen kan se noen grunn til det for dette vil ikke bedre sikkerheten.

Det verste med dette er at jeg sitter her med ID kort med to fine røde striper. Jobber på rød sone, men har ikke adgang via ansattinngangen på terminalen. Så inntil nå har jeg måtte stå i kø med vanlig reisende gjennom security for å få meg en matbit. Idiotisk.

Så hvis dette blir gjennomført så blir det slutt på å kunne spise på terminalen i matpausen :-(

Kontakt ID-kontoret, da ordner det seg. Er nok mest sannsynlig at kortet har snaget ut.

Back