• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Motorbrann i Braathens-fly mellom 1998 og 2003

flyKSU

ScanFlyer Gold
Mellom 1998 og 2003 fløy jeg mye mellom TRD og KRS, via OSL. På en av disse turene fikk vi motorbrann (ut etter hva jeg ble fortalt og husker, var en liten pjokk dengang :spin ) rett etter avgang fra Værnes, og returnerte derfor til TRD etter få minutter i lufta. Jeg husker jeg fløy med Braathens, men ikke stort mer enn det, selv om jeg mener det var etter år 2000. Drev å lette litt i havarikommisjonens nettrapporter, men fant ingen det kunne være.

Spørsmålet mitt er da om det er noen her som har kjennskap til en slik hendelse med et Braathens-fly fra Værnes i perioden 1998 til 2003. Det hadde jo vært litt artig å sett rapporten fra hendelsen, om den finnes :)

Selv husker jeg som sagt ikke stort av det hele, annet enn at flyet plutselig snudde, og at vi måtte gå ut igjen før jeg hadde fortært løvematen. Etter det fikk vi noen rare, røde papirbilletter det stod Braathens på, og et "nytt" fly. Husker også en "lettere" urolig mor som ikke var heeeelt fortrolig med at jeg fortsatt skulle fly nedover :D
 
Vet at det var minst en slik hendelse med LN-TUA, den første -700 som ble levert til BU.
Det var vel egentlig ikke snakk om en reell motorbrann, men at smøremidlet som ble brukt i motorene "gikk varmt" g utviklet røyk.
 
I tårnbygningen på Værnes har vi en "stor klok bok" som inneholder "Happenings" og historier fra driften på Værnes de siste 60(?)-årene. Jeg skal bla gjennom den når jeg er tilbake på jobb på onsdag for å se om jeg finner noe nevnt angående hendelsen.

TH
 
Takk for info LCH, det er meget godt mulig :) thnp; det hadde vært flott om du hadde kunne gjort det! :)
 
Back
Top