Mot salg av SAS andel av Air Greenland

Someone

Moderator
Medlem
Som en del av prosessen de grønlandske selvstyremyndighetene har med å overta hele Air Greenland er det nå startet en prosess med å kjøpe ut SAS sin 37,5% eierandel, samt den danske stat sine 25%

http://m.atwonline.com/airlines/air-greenland-ownership-under-discussion

The Greenland government is looking to increase its stake in Air Greenland by acquiring two separate sets of shares, owned by the Danish government and SAS Scandinavian Airlines.
 
Mon så ikke vi snart ser en ny-lansering fra SAS selv af CPH-SFJ? A320NEO?
Der er lagt op til at SFJ nedgraderes til en heli-port, mens Nuuk og Ilulissat opgraderes, så disse vil stå for trafikken til og fra CPH. Det bliver dog nok tidligst i 2020.
 
Der er lagt op til at SFJ nedgraderes til en heli-port, mens Nuuk og Ilulissat opgraderes, så disse vil stå for trafikken til og fra CPH. Det bliver dog nok tidligst i 2020.

Nå skal det sies at den besluttningen om å nedgradere til heli-port møter store protseter på Grønnland og spesielt fra Air Greenland... Vil tro at den til slutt blir værende slik den er, men at kun delere av rullebanen blir klargjort til daglig bruk.

Rullebanen på Kangerlussuaq er vel på rundt 2,800m, mens rullebanene i Nuuk og Ilulissat er vel kun planlagt til 2,200m. Regener medt det er av ønske å ha ne bane med rundt 2,800m tilgjengelig på Grønland også, sett bort fra Thule AB med sine 3,050m.

Men nå ble det vell litt avsporing, back to topic; Mot salg av SAS andel av Air Greenland.
 
Da har SAS solgt sin eierandel på 37,5% av Air Greenland. 277 millioner danske er prisen eller vel rundt 365 millioner regnet om til NOK


Prisen er litt høyere enn bokført verdi, så blir kun en liten regnskapsmessig gevinst, men alltid fint med mer cash

https://www.sasgroup.net/en/sas-div...air-greenland-to-the-government-of-greenland/

SAS has divested its 37.5% ownership in Air Greenland A/S to the Government of Greenland. The transaction is a result of several years of discussions and negotiations, ending an era of ownership which dates back over 50 years.
 
Kan man forestille sig, at SAS påbegynder trafik til Grønland, ligesom vi har set til Færøerne?
 
Kan man forestille sig, at SAS påbegynder trafik til Grønland, ligesom vi har set til Færøerne?

SAS har gjort det flere ganger uten den store suksessen. Tror det er best for alle at Air Greenland får drive i fred.
 
Back
Top