• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Mor og barn på bagasjebåndet!

Re: Mor og barn på bagasjebåndet !

Ikke bra at sånt skjer, men godt at det gikk bra når det først skjedde.

OT: Korrekturavdelinga i RB bør på lesekurs (evt. må politiet på Gardermoen sendes på kommunikasjonskurs) :
RB said:
det har ikke lyktes politiet å snakke med politiet foreløpig

Re: Mor og barn på bagasjebåndet!

Jeg tar det som en selvfølge at disse 2 ikke noengang slippes inn på noe fly igjen.

Saken er ikke akkurat helt sann, ungen ble oppdaget i det den løp på båndet, to ansatte prøvde stoppe den, uten hell og moren valgte å løpe ned i anlegget. Det var allerede høydealarm på båndet så det gikk ikke.

Blir litt forvirret av artikkelen. Skjedde dette på self service bagdrop eller i ei betjent skranke? Kobro sier en ting og politiet en annen.

For å være kverulant: Hvor god kontroll hadde egentlig mor på denne ungen? Nå er ikke dét alltid lett, og jeg har selv reist mye med små barn, men reiser man med én unge bør man klare å holde styr på den.

Hvor god kontroll hadde egentlig mor på denne ungen?

Jeg vil ikke si det er kverulerende, men kanskje til og med sannsynlig. Men det verste er når foreldre vel vitende lar små barn leke på ankomstbagasjebåndet, til og med oppfordrer de til det. At det ikke er mulig å forstå at noe som er beregnet å flytte på et par hundre kolli bagasje, ikke stopper for barnefingre/-tær. Noe annet som jeg skulle ønske var at de fjernet kurvene på de store bagasjetrallene som er på utsiden av sikkerhetskontrollen, noen setter barna sine der. To ganger har jeg sett at ungene har falt i gulvet når de løfter av bagasjen, og det er ikke akkurat en tjukkas man faller på når man treffer steingulvet på OSL.

Blir litt forvirret av artikkelen. Skjedde dette på self service bagdrop eller i ei betjent skranke? Kobro sier en ting og politiet en annen.

Dette skjedde på område H, hvor det ikke finnes noen self-service skranker. For det andre kan jeg si at pax ikke var etnisk norsk og svak i norsk og ikke heller forsto alvor i saken etterpå.

Nå vet jeg ingenting om dette var en faktor i denne saken eller ikke, men det er en grunn at samtlige bånd er utstyrt med port som kan lukkes. Bruk den! Er fryktelig mye slurv med dette.

Og modern... vel, hva skal man si...

Etter hva jeg hører så stod båndet stille PDA nødstopp, men at både barn og mor løp nedover det

Der hvor man inviterer vanlige mennesket inn sammen med potensielt farlige innretninger, er det alltid en viss risiko for at sånn skjer. Det er derfor blant annet portene er der. Klar systemsvikt hvis de stadig vekk ikke er i bruk. Folka (mor og barn i dette tilfellet) kan selvsagt ikke bebreides, men det kan de profesjonelle.

Herregud for et syn det må ha vært! En mor med PIA (?) billett i hånda som løper etter ungen rundt i bagasjesystemet! :D Klart det, jeg forstår farene med slike situlasjoner skaper men klarte ikke å dy meg for den tanken..

Men så det er sagt, det er noen som desverre ikke burde fått barn.

Mange lager slik oppstyr fordi de har litt overvekt på bagasjen sin og prøver å forstyre skrankepersonelet.På noen flighter er det ofte store fakter som støy,uroligheter og udisiplenerte barn, foreldre prøver å være morsom kun for å få vekk opmerksomhet. Er ikke sikkert i dette tilfelellet. Men ungene kan det spillet som utspiller seg for å få vekk oppmerksomhet på overvekt.

Folka (mor og barn i dette tilfellet) kan selvsagt ikke bebreides, men det kan de profesjonelle.

Portene skal gjøre det vanskeligere for folk å ta seg opp på båndet, om de ikke var i bruk, så kan de profesjonelle selvsagt bebreides. MEN til syvende og sist er mor ansvarlig for sitt eget barn, på linje med når de ferdes i trafikken eller på en jernbanestasjon.

MEN til syvende og sist er mor ansvarlig for sitt eget barn, på linje med når de ferdes i trafikken eller på en jernbanestasjon.

Nei, sånn er det ikke. Det er som jeg skrev ;) Det er grunnleggende innen all ansvarstekning at den som lager farlige innretninger har ansvar for å lage sikkerhetsforanstaltninger for å redusere risikoen for at skade skjer og for å drive internkonttoll med at sikkerhetsforanstaltningen brukes og fungerer som forutsatt.

(I trafikken er det litt annerledes, for der er man i lov pålagt en særlig plikt til aktsomhet. Det er man ikke på flyplassen eller på jernbanestasjonen.)

Når det gjelder betraktninger om at voksne må passe bedre på barn ol, så er de ganske irrelevante (i alle fall helt til man skal utmåle ev. erstatning). Den som lager farlige innredninger må forholde seg til virkeligheten, ikke hvordan man ønsker at det skal være (og man ønsker dessuten forskjellig). Og virkeligheten er at enkelte ikke klarer å passe på barna (noen foreldre kan bebreides, andre ikke. Uansett skjer ting bare. Sånn er virkeligheten.).

Last edited:

Jeg tror det er et år eller to siden jeg læste om en tilsvarende episode på CPH. En lille fyr tog turen på båndet fra checkin skranken og blev først opdaget af personalet, da han var på vej ind i sorteringsanlægget. Heldigvis skete der ikke noget med ham.

I og med at ungen og mora dro igjennom den første røntgenmaskinen, hva kan følgene av dette bli helsemessig? Er ikke de maskinene ganske kraftige?

Det som er farlig er kontinuerlig stråling. Ikke et 'flash'som dette.

Back