TOS
ScanFlyer Mile High Club
Re: Monopol lønner seg
Jeg er forsåvidt ikke uenig, selv om jeg kanskje var litt mer bastant lenger opp i tråden....:wink Monopol er forsåvidt ekvivalent med å ha en enetilbyder, men spørsmålet er hvordan man definerer det relevante markedet og hvorvidt kundene oppfatter flyreiser via f.eks. CPH eller OSL som tilstrekkelig gode alternativer til direkteruten. Om jeg skal presisere tidligere utsagn noe så vil jeg vel si at KLM har monopol på direkteflygninger mellom BGO og AMS (fordi ingen andre finner det kommersielt fornuftig å starte med direkteruter), men ikke på reiser mellom BGO og AMS (du kan fly via CPH og OSL, du kan sikkert også kjøre bil/båt osv.). Sannsynligvis er det relativt stor grad av substitusjon mellom direkteflygningen og flygninger via CPH/OSL til at man kan hevde at dette er et relevant alternativ, mens bil/båt sannsynligvis ikke hører hjemme som et reelt substitutt.
Originally posted by LN-FOC
Dette med å definere hva et monopol er, er tydeligvis ikke spesielt lett. For å gjøre forvirringen total: KLM har IKKE monopol på flyvninger fra Bergen til Amsterdam. SAS kan fly deg dit via Oslo eller København. De flyr ikke direkte, men de tilbyr et alternativ. Derimot kan man si at SAS har monopol på flyvninger fra f.eks. Ålesund, da det ikke er mulig å fly til Ålesund dersom du ikke flyr med SAS. Men dette er et annet monopol enn det Widerøe har på flyvninger fra f.eks. Førde. Hvem som helst kan ta opp konkurransen med SAS, men ingen finner tydeligvis økonomi i å gjøre det. Inntil videre har dermed SAS monopol.
Jeg er forsåvidt ikke uenig, selv om jeg kanskje var litt mer bastant lenger opp i tråden....:wink Monopol er forsåvidt ekvivalent med å ha en enetilbyder, men spørsmålet er hvordan man definerer det relevante markedet og hvorvidt kundene oppfatter flyreiser via f.eks. CPH eller OSL som tilstrekkelig gode alternativer til direkteruten. Om jeg skal presisere tidligere utsagn noe så vil jeg vel si at KLM har monopol på direkteflygninger mellom BGO og AMS (fordi ingen andre finner det kommersielt fornuftig å starte med direkteruter), men ikke på reiser mellom BGO og AMS (du kan fly via CPH og OSL, du kan sikkert også kjøre bil/båt osv.). Sannsynligvis er det relativt stor grad av substitusjon mellom direkteflygningen og flygninger via CPH/OSL til at man kan hevde at dette er et relevant alternativ, mens bil/båt sannsynligvis ikke hører hjemme som et reelt substitutt.