Monolitten og Sinnataggen

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Ja skal bli deilig....noe sier meg at Danmark vil vente noen år til me då innføre dette...:D

Det er vel bare Norge og Irland som har fullt røykeforbud? De andre landene har tenkt litt gjennom saken og gjort det mulig for den delen av befolkningen som nyter en røyk å røyke innendørs? Lukkede røykerom finner man både i Italia og det kommer i Sverige! Man kunne ha gjennomført en lov som hadde vært levelig for alle, men hvorfor ikke se bort i fra over 30 prosent av befolkningen? Utover det så er det greit med loven… svette, dårlig parfyme og promt er jo tross alt naturlige lukter som ikke plager noen…… ?
Jeg har ikke store problemer med røykeloven i Norge… og bruker ikke tid på å diskutere den eller irritere meg på den! Den er nok helsefanatikere og røykefanatikere som maser om dette! Det er ikke lov… dermed retter man seg etter det…. Uansett hva man måtte mene om det!
Båtene som går fra Norge har ikke fått pålegg om å nekte røyking på båtene… og med de reguleringene dem har gjort på båtene så unngår de med litt flaks røykeloven (Mange røykfrie soner)!
Alle land i Europa vil nok innføre denne typen lover… forskjellen kommer til å være hvilke løsninger de kommer med for røykerne… tror og håper at den italienske løsningen blir den som følges…..
Men siden man har begynt å detaljstyre folks liv så kan man kanskje forby sterk parfyme på byen…. Få folk til å dusje før dem går ut…. Eller nekte folk å spise mat som gir dårlig ånde før de går ut på byen… det er jo ting som kunne gjort en bytur enda mer behagelig! For en deilig verden vi hadde hatt da…. Skjenkekontrollen og helsemyndigheter får litt mer å gjøre en å sjekke om det er en kreftpinne løs i lokalet… herved kan dem lukte på folk mens de er på gang……
:cheers: :lol :up:

Sist jeg sjekket var ikke parfymelukt eller hvitløk sterkt kreftfremkallende...:sarc

Anledningen att jag är glad är först och främst p.g.a vad LCH säger. Sedan har jag problem med ögonen som gör att jag i princip inte kan vistas i rökiga miljöer allt för länge utan få problem med synen eftersom dom torkar ut.

Nu är det även på förslag att Monaco skall bli försökszon för rökfrihet på Côte d'Azur. ME like...Me like A LOT

Danmark følger etter - kanskje allerede i løpet av neste år!!!:up:

I Italia er det nesten alltid ulovlig med røyk på restauranter... Det samme gjelder vel i New York og California?

Originally posted by LCH
Sist jeg sjekket var ikke parfymelukt eller hvitløk sterkt kreftfremkallende...:sarc

Det har du rett i! Men parfymelukt kan få en allergiker veldig syk! Tro meg! Det er like mange om ikke flere som plages av dette skulle jeg tro..... :smokin

Og man bør ikke glemme at det er en frivillig sak det å være i et usunt miljø! Poenget er at man kunne ha funnet en mellomløsning som hadde fungert!

Det er mye her i verden som er farlig... så sjekk hva du puster inn når du går omkring i verden... tror ikke tobaksrøyk er det eneste skumle som svirrer i luften! Men jeg tviler på at du vil forby alt som er farlig? :smokin

Men vi er jo enig... røykeloven er her og den skal overholdes... er da ikke noe å diskutere? Jeg går på byen... drikker.... går ut for en røyk... så drikker jeg mer.... fordelen er at jeg får trimmet litt mellom halvliterne..... :smokin Klager ikke... Er ikke helt fornøyd at jeg ikke kan ta meg en røyk før jeg skal på en lang flytur.... det burde vært et glassbur på innlanfd og på utland hvor man kunne tyatt seg en blås før turen..... da dør ikke de sarte medpassasjerene og vi røykerne hadde vært mindre vrang..... :cheers: :smokin

Hvis båtene forbyr røyking så vil nok noen av fergene måtte finne seg andre marked... 24 timer uten røyk vil nok ikke være særlig levelig for de danseglade som er på tur.... :smokin

Det er faktisk utrolig godt å komme hjem fra byen, sovne og våkne opp uten at det lukter røyk av sengetøyet!!!

Originally posted by EB
I Italia er det nesten alltid ulovlig med røyk på restauranter... Det samme gjelder vel i New York og California?

I Italia har dem vel endret loven nå.... Italienere var ikke så enkel som oss nordmenn, de klagde til de fikk endret loven... Tror de har satset på røykerom der.. I California er det vel ikke så ille å sitte ute når man spiser, drikker og røyker... Og er det ikke åpning for å ha private klubber hvor man kan røyke både der og i New York? :smokin Men kjenner ikke til lovene der, så det blir bare spekulering fra min side...
Det er ingen tvil om at en regulering av røyking er en bra ting… noen gleder seg over at de ikke lukter røyk når dem kommer hjem, vi røykere får oss mange nye venner når vi er ute å røyker…. Veldig sosialt å stå utenfor et utested… billigere er det også… noen ganger er det så hyggelig at man blir stående utenfor…. Noe som gjør kvelden enda mer hyggelig…
:smokin :smokin :smokin

I California er det vel ikke så ille å sitte ute når man spiser, drikker og røyker...
Neida, men det er faktisk ikke så veeldig mange steder som har uteservering i det hele tatt. Annerledes enn Italia sånn sett. Bortsett fra Little Italy da naturligvis :spin:

Edit: det er dyrt på de fleste flyplasser, men når man på OSL ikke får kjøpt en plate Freia Melkesjokolade til under 40 kr......

Er det ingen røykere som har sett på loven som en hjelp til å kutte ut røyken?

Det kostet ca. 1 million kroner pr. kvadratmeter pr. år i leie på FBU.Dette førte til at Narvesen så seg lei på at flypassasjerer forsynte seg med mer enn én avis ved ombordstigning:flyselskapene skulle være transportører,ikke nyhetsformidlere.Trusler om å ikke betale full leie hvis ikke ledelsen ved lufthavna gjorde noe med flyselskapene.Enden på visa ble at flyselskapene måtte betale nesten fullpris for avisene.Avistilbudet ble også redusert.Dagbladet blir vel ikke delt ut før sånn ved 15-tiden.

I tillegg til arealleien,som iallefall ikke er mindre enn på FBU,så krever OSL prosenter av omsetningen.En av klesforretningene har en omsetning på ca 2 mill. i måneden.Når OSL og staten har tatt sitt sitter de igjen med et overskudd på ca. 20 000 kr.:wow:

Originally posted by FBU 4EVER
Dagbladet blir vel ikke delt ut før sånn ved 15-tiden.
Tanken er vel at de reisende skal få en avis på veg til møte om morgene...og en annen på vegen hjem:)

Heisann!
Håper å kunne hjelpe til med litt oppklaring:

Norske passasjerskip i utenriksfart er fritatt fra røykelovens bestemmelser. Dog ser man at flere av skipene lager større og større røykfrie soner ombord. F.eks. er Color Lines hurtigferge Silvia Ana helt røykfri innendørs. Vil man røyke må man gå ut på dekk helt akterut.

Når "danskefergene" selger alkoholholdig drikke før skipet legger fra kai, må rederiet betale moms og avgift av de varene som selges, og blir også belastet med moms på de varer som selges. Ser at flere rederier selger varene til samme pris, og det er vel for å være grei med passasjerene selv om rederiet får en ekstra kostnad.

Om jeg ikke tar feil, må flyselskaper som på businessclass serverer sine passasjer et glass champagne før avgang betale moms og avgifter av denne champagnen. Mens det er avgiftsfritt etter at flyet er kommet i luften. Kanskje det er derfor at Lufthansa serverer Sekt (eller slecht som noen av oss kaller det) før avgang istedet for den riktige vare. Dette kan de spare penger på!

Så med dette i minne, er det vel ikke så vanskelig å gjette seg til at serveringsstedene på utland også må svare moms og avgift av såvell innkjøp som salg av varene sine.

Hvis man serverer alkohol på c-klasse etter at dørene er lukket så slipper man vel moms?

Originally posted by EB
Hvis man serverer alkohol på c-klasse etter at dørene er lukket så slipper man vel moms?
Men det gjøres da....en får jo alkoholholdig drikke på C-klasse prior to take off hos mange selskaper.... Fikk det på Braathens tidligere...da det var Braathens vel og merke;)

Back