Mitt første innlegg - fra cabinen

XPilot

SVG/ENZV
Mitt første innlegg - fra cabinen

Alt for sjelden anstrenger betjeningen seg i å gjøre sikkerhetsinstrukser og annonseringer over høyttaleranlegget ( i fly) underholdende. Her har du noen ekte eksempler på hva som er sagt utenom de kjedelige, sedvanlige instruksene.
----------------------------------------------------------------------------------------------

På en flytur med Southwest (som ikke har noen nummererte seter så du velger selv hvor du sitter) så hadde passasjerene beslutningsvegring på hvor de skulle sitte. En flyvertinne annonserte til slutt følgende over høyttaleranlegget: "Folkens, hør nå her. Vi er ikke ute og handler møbler, finn deg en stol og sett deg ned i den!"
-------
På en flytur med Continental Flight med en rekke eldre flyvertinner så annonserte piloten følgende: "Damer og herrer, vi har nådd marsjhøyde og vil dempe ned kabinlyset. Dette er for deres komfort og å forbedre utseende til våre flyvertinner."
------
Ved landing annonserte flyvertinnen; "Vennligst se etter at du har fått med deg alle dine eiendeler. Hvis du har tenkt å etterlate noe, vennligst sørg for at det er noe vi vil ønske å beholde."
------
"Det kan være 50 veier å forlate din elsker, men det er kun 4 veier ut av dette flyet.
------
Etter en spesielt brutal landing under et tordenvær i Memphis annonserte en flyvertinne følgende: "Vennligst pass på når du åpner luken over deg da etter en landing som denne så kan du ta deg faen på at alt har flyttet på seg."
------
Av en ansatt hos Southwest Airlines: "Velkommen ombord Southwest Flight 245 til Tampa. For å benytte sikkerhetsbeltet, putt metallklipsen inn i festet og stram hardt. Det fungerer akkurat som et hvilket som helst sikkerhetsbelte, og hvis du ikke skjønner hvordan du bruker den så burde du trolig ikke vært ute blant folk uten oppsyn."
------
"I tilfellet et plutselig tap av kabintrykk vil masker komme ut fra taket. Stopp å hyle, ta tak i masken og plasser den over ansiktet ditt. Hvis du har et lite barn med deg, sørg for å ta på deg selv masken før du hjelper barnet. Hvis du reiser med mer enn ett lite barn, velg din favoritt."
-------
"Været på destinasjonen er rundt 10 grader med et tykt skylag, men vi vil prøve å tynne de ut før vi kommer frem. Tusen takk og husk, ingen setter mer pris på dere, eller deres penger, enn Southwest Airlines."
-------
"Puten i ditt sete kan benyttes til å flyte på, og i det tilfellet hvor man må ha en nødlanding i vannet, vennligst padle til stranden og ta de med som en hilsen.
------
"Ettersom du forlater flyet, vennligst sørg for å samle sammen alle tingene dine. Alt som blir etterlatt vil bli fordelt likt mellom flyvertinnene. Vennligst ikke gå fra barn eller ektefeller."

Fra piloten under hans velkomstmelding: "Delta Airlines er stolte over å ha de beste flyvertinnene i markedet. Dessverre er ingen av de med på denne flyturen."
------
Hørt på en Southwest Airlines flytur rett etter en svært hard landing i Salt Lake City. Flyvertinnen tok opp mikrofonen og sa: "Det var litt av en smell, og jeg vet hva dere alle tenker. Jeg er her for å fortelle dere at det ikke var flyselskapets feil, det var ikke pilotens feil, det var heller ikke flyvertinnenes feil. Det var asfalten."
-------
Overhørt på en American Airlines flytur inn mot Amarillo i Texas på en spesielt vindfull og humpete tur. Under innflyvningen måtte kapteinen virkelig jobbe for å holde flyet stødig. Etter en ekstremt hard landing uttalte kabinpersonalet: "Damer og herrer, velkommen til Amarillo. Vennligst bli sittende med sikkerhetsselene på mens kapteinen taxer restene av flyet til gaten."
-------
En annen kommentar fra kabinpersonale på en langt fra en perfekt landing: "Vi ber dere bli sittende inntil kaptein Kenguru spretter oss til terminalen."
-------
En pilot skrev i en rapport at på en bestemt flytur hadde han landet flyet temmelig hardt ned på rullebanen. Flyselskapet hadde en regel som krevde at styrmannen sto i døren mens passasjerene forlot flyet, med et smil og meldingen "Takk for at du fløy med vårt flyselskap". I lys av sin elendige landing hadde han vanskeligheter med å se passasjerene i øynene med den tanken at noen garantert ville ha en spydig kommentar. Omsider hadde alle gått av flyet bortsett fra en liten eldre dame med en stokk. Hun sa: "Unnskyld, men er det greit at jeg stiller deg et spørsmål?" "Å, ja selvsagt frue," sa piloten. "Hva lurer du på?" Den gamle damen sa: "Landet vi eller ble vi skutt ned?"
------
Etter en brutal landing i Phoenix kom en av kabinpersonalet på høyttaleranlegget med følgende melding: "Damer og herrer, vennligst bli sittende inntil kaptein Krasj og mannskapet har bragt flyet til en skrikende stans foran gaten. Og når røyken fra dekkene har lettet og varselalarmen har stilnet, vil vi åpne dørene og du kan bane deg vei gjennom vraket og inn i terminalen."
------
En del av en flyvertinnes annonsering: "Vi ønsker å takke dere for å fly med oss i dag. Neste gang du får et sinnsykt behov for å frese gjennom skyene i en trykkbelastet metalltube så håper vi at du tenker på US Airways."
------
Overhørt på en Southwest Airline flytur. "Damer og herrer, hvis du ønsker å røyke så er røykeseksjonen på dette flyet ute på vingen, og hvis du kan tenne den så kan du røyke den."
------
Et fly tok av fra Kennedy Airport. Etter å ha nådd en komfortabel marsjhøyde, kom kapteinen med en annonsering over høyttaleranlegget: "Damer og herrer, dette er kapteinen. Velkommen til Flight Number 293, nonstop fra New Your til Los Angeles. Været forut er bra og dermed skulle vi ha en jevn og rolig flytur. Len dere tilbake og slapp av... Å HERREGUD!"
- stillhet -
- trykkende stillhet -
Etter noen minutter kom kapteinen tilbake på høyttaleranlegget og sa: "Damer og herrer, jeg beklager hvis jeg skremte dere i sted. Mens jeg snakket med dere så greide flyvertinnen uheldigvis å søle en kopp med glodvarm kaffe i fanget mitt. Dere skulle sett hvordan jeg ser ut foran på buksen min!"

En passasjer fra økonomiklassen ropte: "Det er ingenting! Du skulle sett baksiden av min!"
------

Re: Mitt første innlegg - fra cabinen

Ha ha, ytterst fornøyelig lesning dette Xpilot! Herlig! kom gjerne med mere om du har :)

Og, ikke minst, hjertelig velkommen til vårt forum :)

Hahaha!
Meget fornøyelig og morsom lesing ler så jeg griner...xD

Velkommen til forumet!

Meget bra!

Satt og så Madagaskar II med de håpefulle forleden og flirte over kommentaren over safty meldingen på det såkaldte flyet de brukte der:

Skulle et trykkfall i kabinen oppstå, trekk til deg ansiktsmasken som faller ned, og plasser den over fjeset ditt, så dine medreisende ikke ser hvor livredd du er...

ganske festlig den også!!

BF:cool2

Etter landing på flyplassen så griper CA mikrofonen for å lire av seg den sedvanlige velkommen til xxxx flyplass osv. For å spirite opp den innlærte annonseringen sier hun: Våre piloter er noen av verdens beste til å fly, men de er elendige til å taxe flyet på bakken, så vennligst bli sittende med setebeltet fastspent til vi har parkert ved gaten.

xxxx xxxx xxxx xxxxx xxxxx xxxx

En pilot ble bedt om å se etter trafikk kl 11 og roper tilbake over radioen:
Hei, gi oss mer presis informasjon.Vi har digitale klokker her oppe.

Ingen morsom historie kanskje, men desto hyggeligere:

Fløy med kveldsfly fra Oslo til Bodø for omlag et år siden. Annonseringen under push-back begynte slik: "Velkommen til denne SAS-flygningen som skal ta oss opp til naturskjønne Bodø og til alle de hyggelige folkene som bor der oppe!....."

Unødvendig å si at det ble jubel i kabinen :D

En gammel historie, som vissnok skal være sann, fra Kina for en del år siden ( leste den i et seriøst blad ).

Dårlig engelsk kunnskaper på en kinesisk flyplass da de skulle melde om teknisk feil: " Plane delayed because it is sick, will find new plane "..

Etter en tid kom ny beskjed: " Found new plane but it is more sick so we take the first one ":drunk:

Eller som en kollega av meg sa til en passasjer : "Plane late, see you later !"

Selvopplevd hos DY ved 7-tiden om morgenen på OSL-BGO. (Tror til og med Mountaindew stod i gaten, men han hadde ikke noe med denne saken å gjøre.)

Under boarding (fritt etter hukommelsen): "Velkommen til oss i Norwegian. Vi har forsøkt å få tak i et fly der alle kan sitte på første rad, men det var ikke mulig. Vennligst forstett bakover i kabinen og finn et ledig sete der. Alle kommer frem samtidig"

En rimelig fersk C/C i WF for noen år siden, som ikke var var blitt helt stødig i begrepene i luftfarten "eller i engelsk" kom med følgende melding på engelsk over PA: Due to short flying time, there will be no service between these two legs

Selv ønsket jeg "happy Easter" på vei inn til Brønnøysund lille julaften i fjor. Tenkte jeg skulle være litt ekstra hyggelig siden det var en gjeng engelskmenn om bord. Begynte på jobb kl. 0430 den morgenen, så jeg er unnskyldt. Note to self: vær heller like slapp som ellers:D

Takker for hilsener og legger med noen groviser som også skal være fra bransjen.

SAS piloten blir spurt, av en viss atraktiv kvinne i CPH tårenet, om han vil ha en "quicky" altså rullende takeoff ?
-Hvorpå piloten sier: Yes mam, but I have to go to Stockholm first!
----------
En amerikansk pilot skal ha snakket med pax`n og etter annonseringen glemt å ta av mikrofonknappen...ahh gonna be nice with some pu**y and a hot cup of coffe now...
En flyvertinne løper så mot cockpitten for å stoppe piloten for å si noe mer da en pax utbryter...Hey miss, You forgot the coffe!
--------

:)

Last edited:

Mycket bra.....

Fyller på med några utdrag från flygplanens loggböcker

* Pilot: “Left inside main tire almost needs replacement.”
* Engineering: “Almost replaced left inside main tire.”

* Pilot: “Test flight OK, except autoland very rough.”
* Engineering: “Autoland not installed on this aircraft.”

* Pilot: “#2 Propeller seeping prop fluid.”
* Engineering: “#2 Propeller seepage normal.”
* Pilot: “#1, #3, and #4 propellers lack normal seepage.”

* Pilot: “The autopilot doesn’t.”
* Signed off: “IT DOES NOW.”

* Pilot: “Something loose in cockpit.”
* Engineering: “Something tightened in cockpit.”

* Pilot: “Evidence of hydraulic leak on right main landing gear.”
* Engineering: “Evidence removed.”

* Pilot: “DME volume unbelievably loud.”
* Engineering: “Volume set to more believable level.”

* Pilot: “Dead bugs on windshield.”
* Engineering: “Live bugs on order.”

* Pilot: “Autopilot in altitude hold mode produces a 200 fpm descent.”
* Engineering: “Cannot reproduce problem on ground.”

* Pilot: “IFF inoperative.”
* Engineering: “IFF inoperative in OFF mode.”* ( the best one!)

* Pilot: “Friction locks cause throttle levers to stick.”
* Engineering: “That’s what they’re there for.”

* Pilot: “Number three engine missing.”
* Engineering: “Engine found on right wing after brief search.”

Hadde en litt morsom opplevelse hos SAS en gang i fjor på sisteflyet til Tromsø fra Oslo... Dette var rett før sikkerhetsdemonstrasjonen skulle gjennomgås (på ekte nordnorsk): "Ja vi e nu kommen teill det som kommer teill å være høydeponkte til mange av dåkker på denna turn, ja det stemme - gjennomgangen av sikkerhetsutstyre om bord" Etterfulgt av et sig av latter gjennom kabinen :)

Under min første tur til Seattle med SAS i 1994 i en Boing 767, begynder kaptajnen (tror han hed Stark) at forklarer om flyveturen og hvad man som passager kan forvente.

Han fortæller om flightshowet der bliver vist på storskærmen, hvor man kan se hvor flyet er henne i verden. Han slutter med at forklare, at hvis han ikke kan finde vej, så kigger han lige ind i kabinen for at se kortet. Der smiler folk lidt af.

Et par timer senere kommer kaptajn Stark ned gennem midtergangen og sætter sig på et tomt sæde for at begynder at studerer kortet på storskærmen....

Vi fandt til Seattle - og om kortet i kabinen hjalp ved jeg ikke :-) - men et er sikkert, denne kaptajn havde humor.

/Henrik

Denne hørte jeg på en morgen avgang til CPH fra OSL med SK. Flyet var ferdig boardet men det manglet en pax, Ja da sitter vi her og venter på den siste pax sa kapteinen. Etter en stund kom en noe stresset dresskledd herremann inn i flyet. Da lyder det fra kapteinen : And give a big hand for the last passenger, og samtlige i den fulle A321 klappet. Han var rimelig raskt ned i sete sitt:p. Det var jo nesten som en gammel charter landing :D. Tror han forsøker å ikke komme forsent neste gang....

Har hatt en del morsomme med BA.

"Ladies and gentlemen. Please pay attention to the following safety-video. BA is very proud of this video. It cost a fortune to make, and has been seen by more people than the movie Gladiator "

På final inn til LHR tror jeg det var, i det de tok ut hjulene kommer purseren på PA'n "Ladies and gentlemen - the captain just dumped your luggage"

Også på final inn til LHR: "For the people sitting on the left, you can now see Windsor Castle...... and for the people sitting on the right, if you look to the left now you can see the back of the heads of the people looking at Windsor Castle"

Også på final inn til LHR: "For the people sitting on the left, you can now see Windsor Castle...... and for the people sitting on the right, if you look to the left now you can see the back of the heads of the people looking at Windsor Castle"

Gullfine hehe

Var ute for en morsom en for noen år siden. Da vi nærmet oss landing sier kabinpersonalet det vanlige, men legger til: "For at landingen skal bli så myk som mulig, har kapteinen satt ut hjulene".

Eller en flight fra OSL til KRS på kvinnedagen, hvor kapteinen sier "En spesiell velkomst til våre kvinnelige passasjerer - på en dag som denne, tør jeg ikke si annet"

På en annen flight begynte kapteinen "Ja, her ute fra balkongen vil vi gjerne ønske dere velkommen ombord"

Akk ja! Er det rart jeg :drink

BF:cool2

He, he! Tror jeg skal ta denne ved neste take-off fra 04R på EWR!
"For those of you fortunate to be seated along the right windows, you'll have a magnificent view of the Manhattan skyline during take-off. For those of you seated along the left windows, you'll have a magnificent view of, errr... Newark, yes Newark and upstate New Jersey! Look right and you'll see the backs of passenger more fortunate than you!":up:

Back