Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

Trans State har kansellert sin ordre på 50 SpaceJet M90, da de har innsett den ikke vil kunne brukes hos regionalselskapene i USA. Derimot er det ikke utelukket de istedet vil bestille M100, men er ennå ikke avgjort

https://www.flightglobal.com/news/articles/trans-states-cancels-spacejet-orders-461915/

The decision to axe the order for 50 SpaceJet M90s – with another 50 options – was made “after close discussions”, as the 88-seat variant “does not meet the requirements of the United States market”, says Mitsubishi Aircraft.
 
Re: Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

Mitsubishi har nå fått den 10. prototypen her i luften, merk det ikke er det tiende flyet som flyr, men som er bygget. Dog er dette en milepel, da det er første som er bygget som en M90, og som har fått alle de nødvendige modifikasjonene, etter alle feil og mangler som ble oppdaget under testingen av de tidligere modellene

https://leehamnews.com/2020/03/18/s...shi-launches-new-spacejet-testing/#more-32911

FTV10 is the first of a drastically revised MRJ90. The M90 has more than 900 changes compared with the MRJ90, Japan’s first commercial airliner since the YS-11 in 1962.

900-Changes.png
 
Re: Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

Etter B737MAX-groundingen har de tydeligvis også lagt til en 3. AoA-sensor for å unngå samme type hendelse på dette flyet.
 
Re: Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

Ser Leehamnews (bak betalingmur) nå spekulerer litt i økt aktivitet i en gammel og signert samarbeidsavtale mellom Boeing og Mitsubishi for flyet. Ikke oppkjøp som med den fallerte avtalen med Embraer, men et kommersielt samarbeid innen markedsføring og service for SpaceJet
 
Re: Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

Da var det offisielt slutt, etter 15 år og veldig mange milliarder brukt. Og selv om flyvningene kom i gang, så skrotes Mitsubishi hele prosjektet da de innser de aldri kan få det lønnsomt

https://japannews.yomiuri.co.jp/business/companies/20230206-89344/

Mitsubishi Heavy Industries plans to stop development of the Mitsubishi Space Jet (MSJ), a domestically produced airplane. After about 15 years of development, the company is believed to have decided that the aircraft is no longer expected to be profitable.
 
Re: Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

Noen som vet hva som skjer med CRJ programmet som de kjøpte? Skal de levere deler osv eller blir det solgt videre til feks Dehavilland kanskje? Rart å se at de heter "Mitsubishi CRJ900" på FR24.
 
Re: Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

Noen som vet hva som skjer med CRJ programmet som de kjøpte? Skal de levere deler osv eller blir det solgt videre til feks Dehavilland kanskje? Rart å se at de heter "Mitsubishi CRJ900" på FR24.

På arket heter flyet fortsatt Bombardier, så veldig rart at FR24.com kaller det for Mitsubishi - har iallfall ført til mye missinformasjon etter at FR24.com gjorde det.
 
Re: Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

Den eneste jeg har sett som navnet blir brukt på er 550en. Den er jo «ny»…..
 
Re: Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

På arket heter flyet fortsatt Bombardier, så veldig rart at FR24.com kaller det for Mitsubishi - har iallfall ført til mye missinformasjon etter at FR24.com gjorde det.

Det er vel det samme som MD-95 - Boeing 717-200, De Havilland Canada Dash 8 - Bombardier Dash 8. Det er vel flere oppkjøp som har endt med navneskifte.
 
Re: Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

For å ikke snakke om Bombardier CS100/300, A220-100/300
 
Re: Mitsubishi SpaceJet - nok en aktør i RJ-markedet

Men i overtakelsen av CRJ-programmet - så har det ikke blitt gjort om fra Bombardier til Mitsubishi. Dermed blir det også feil at FR24.com har gjort det slik, de har iallfall laget mye misforståelse rundt om i verden - FR24.com er en kilde mange tar forgitt at er korrekt.
Men ja, mange flytyper har fått nytt typenavn etter oppkjør av flyprodusent.
 
Back
Top