Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Jeg er sikker på at om jeg knuser telefonen din i ca 126 biter, så skal det litt til å finne ut hvor den er. Du finner nok ut hvor den er sist "sett" i live, men det hjelper lite om den er spredd utover et stort område.

Ved hjelp av Google earth kan jeg telle antall folk på slottsplassen det tidspunktet satelitten tok bildet. Man skulle tro at ved hjelp av satelitter og dataprogrammer at man burde få oversikt over havområdet i løpet av 72 timer som det snart har gått siden flyet forsvant. Thailand bukta er maksimalt 80 meter dyp også
 
Last edited:
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hva med nødpeilesendere? Har ikke flyene sånne duppeditter?
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Ved hjelp av Google earth kan jeg telle antall folk på slottsplassen det tidspunktet satelitten tok bildet. Man skulle tro at ved hjelp av satelitter og dataprogrammer at man burde få oversikt over havområdet i løpet av 72 timer som det snart har gått siden flyet forsvant. Thailand bukta er maksimalt 80 meter dyp også

Stikkordet her er: da bildet ble tatt. Siden kan det ha skjedd mye på stedet

Dessuten er satelittfoto rimelig ubrukelig under vann. Faktum er at dvært lite av havbunnen er nøye kartlagt
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Stikkordet her er: da bildet ble tatt. Siden kan det ha skjedd mye på stedet

Dessuten er satelittfoto rimelig ubrukelig under vann. Faktum er at dvært lite av havbunnen er nøye kartlagt


Jeg tenkte jo ikke akkuratt på å bruke bilder fra 2006 da....
Satelitter blir jo brukt som live bilder ved millitære ops..
Her er det snakk om å finne deler som flyter i vannet..
'Dessuten så er som sagt Thailand bukta svært grunn. 35-80meter.
Men får håpe etterforskerne har tilgang til alle hjelpemidler for å finne flyet..
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Det ble vel funnet få vrakdeler etter UA 93. Så bør vel kanskje ikke være så unikt at man enda ikke har funnet vrakrester i området man leter etter her. Selv om dette her er på sjøen.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Folk med falske papirer og sprengstoff har vistnok vært oppdaget på KUL før

A senior police official told Reuters that people armed with explosives and carrying false identity papers had tried to fly out of Kuala Lumpur in the past, and that current investigations were focused on two passengers who were on the missing plane with stolen passports.

"We have stopped men with false or stolen passports and carrying explosives, who have tried to get past KLIA (airport) security and get on to a plane," he said. "There have been two or three incidents, but I will not divulge the details."

http://www.reuters.com/article/2014/03/10/us-malaysiaairlines-flight-idUSBREA2701720140310
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

BBC skriver at de to som reiste med falsk pass var iranske statsborgere, muligens snakk om asylsøkere
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Det ble vel funnet få vrakdeler etter UA 93. Så bør vel kanskje ikke være så unikt at man enda ikke har funnet vrakrester i området man leter etter her. Selv om dette her er på sjøen.

Ja, jeg er litt enig med deg her. Egyptair hadde en 767 som med hensikt ble fløyet rett ned i Atlanteren for en del år tilbake og det var ikke mye man fant fra denne. Dette skjedde på vei fra Statene til Kairo.
Det er et relativt stort havområdet det letes i og det vil nødvendigvis ta noe tid innen man får lokalisert vraket og finner flight recorders. Den vil de nok finne etter hvert og først da vil man kunne få ledetråder til hva som har skjedd.
Så er det et faktum at i dette området så er ikke landene rundt så godt organisert i SAR som vi er her i hjemmelige trakter. Det tar tid før man reagerer og får organisert letearbeid. Mangelen på ressurser er jo klar når den 7ende flåten til USA melder seg i letearbeidet. Disse gutta finner det de kommer for.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Mit bud på en konspirationsteori er at den står på jorden i Nordkorea.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Stikkordet her er: da bildet ble tatt. Siden kan det ha skjedd mye på stedet

Dessuten er satelittfoto rimelig ubrukelig under vann. Faktum er at dvært lite av havbunnen er nøye kartlagt

Det er nok kartlagt en god del. det foregår mye oljevirksomhet i området. I 2005/6 hadde jeg prosjektleder ansvar for en subsea utvidelse på Kakap feltet ca 90 nautiske nordøst for Matak Island.
Det er rimelig godt kartlagt videre nordover og flat bunn så de finner nok etter hvert en del ledetråder.
Mye hai i området!
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Avherald.com har lagt ut en spennende oppdatering på saken i sin dekning av dette:

http://avherald.com/h?article=4710c69b&opt=0

Ifølge kilder skal et fly fra Cathay Pacific ha observert det som ligner på vrakdeler underveis og meldt videre ifra om dette til Hong Kong via HF. Ser man på bildet tatt over stedet er det mye som ligger i overflaten.

Det som overasker med dette er den store avstanden på over 200nm fra der flyet sist ble sett på radar....
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Kanskje vi skal frikjenne de iranerene... Ved flere nylige besøk har jeg møtt flere iranere på ferie i KL... Har forstått det er et "godkjent " land å reise til fra Iran ?

Derfra virker som de har dratt videre til Europa på asylshopping.. Har vanskelig å tro de ønsker å sprenge seg selv opp. Nok en teori :stir
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Hvordan er strømmen i sjøen der?


Ut fra det jeg har lest så skal visstnok havstrømmene variere med årstidene, utifra monsun sesongen. Nå på året skal strømmene normalsett være ganske så rolige. Kaldt vann fra South China Sea kommer inn på dypt vann >40 meter og presser overflatelaget sakte ut av gulfen igjen.

Mer lesning og figurer over strømmene kan finnes her: http://map.seafdec.org/downloads/pdf/collaborative research/AreaI_GOT/SCS_FRS1_05.pdf
 
Last edited:
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

For å sitere post 15 i part 12 på A'net:

IT seems like they released a High Res satellite image so everybody can help searching.
Its a 3200 km2 area so might take a while to load

http://www.tomnod.com/nod/challenge/malaysiaairsar2014
Dette er sikkert et langt skudd med sprettert i blinde, men deler det her også uansett.

Hvor nært må man med korrekt type utstyr for å fange pingene som blir sent ut av CVR og FDR om de er havnet i sjøen, hvilken type sonar må man bruke for å fange opp disse?

Ser at det er mange teorier ute og går i forskjellige fora, alt i fra kapring, eksplosjon, bombe, forvirrede piloter, mekanisk feil, sorte hull, aliens, realityinspilling av Lost og mye annet rart. Når alt kommer til alt og de finner flyet (eller restene) til slutt, finner de ut av hva som har skjedd når de får tid på seg til dette.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

En teori jeg ikke har hørt noen nevne enda er at flyet kan være stjålet, og parkert på en eller annen flyplass. Men det er vel en grunn til at ingen har nevnt denne teorien da... ;)

Relativt store fly har vært stjålet før, men da uten 200 mennesker ombord.
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Eller 'noen' har blitt inspirert av Ethiopian-kapringen ...
 
Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

I henhold til VG så skal flyet ved en eventuell motorsvikt kunne gli ca 20 minutter fra en høyde på 35000 fot.
Hvilken fart vil det da gli med, og hvilke avstander snakker vi om dersom man glir i en rett linje ?
 
Back
Top