Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)
Er det en ting man lærer i Human factors (og som samfunnet egentlig ikke godtar), så er det at ulykker vil skje igjen og igjen. Fokuset i flybransjen ligger på å motarbeide sjansen for at de skjer. (Om dette viser seg å være terror, blir det en annen sak)
Ulykken minner om AF447, bare at her var det ingen tordenstorm inne i bildet etter hva jeg har lest av informasjon. Allikevel finnes det atmosfæriske fenomen som kan sette et fly ut av spill. Det som er farlig for piloter er når ikke bare ett, men flere system får problemer på en gang. Warning og caution lamper lyser og hyler om en annen og hjernen jobber på spreng med å skille ut hva som skjer og hva man skal gjøre nå.
Autopiloten har også sine limits uansett om det er Boeing, Airbus eller Embraer. Den er avhengig av sensorisk informasjon fra gyroer, pitot-static og gps-receivers bl. annet. Om en eller flere slike systemer feiler, vil autopilotens funksjoner begrenses inntil den frakobles automatisk og pilotene må ta styringen (slik som i AF447).
Så gjenstår det å se hva dette er, enten det er terror, alvorlig systemsvikt, pilotfeil eller en blanding av de to.
Er det en ting man lærer i Human factors (og som samfunnet egentlig ikke godtar), så er det at ulykker vil skje igjen og igjen. Fokuset i flybransjen ligger på å motarbeide sjansen for at de skjer. (Om dette viser seg å være terror, blir det en annen sak)
Ulykken minner om AF447, bare at her var det ingen tordenstorm inne i bildet etter hva jeg har lest av informasjon. Allikevel finnes det atmosfæriske fenomen som kan sette et fly ut av spill. Det som er farlig for piloter er når ikke bare ett, men flere system får problemer på en gang. Warning og caution lamper lyser og hyler om en annen og hjernen jobber på spreng med å skille ut hva som skjer og hva man skal gjøre nå.
Autopiloten har også sine limits uansett om det er Boeing, Airbus eller Embraer. Den er avhengig av sensorisk informasjon fra gyroer, pitot-static og gps-receivers bl. annet. Om en eller flere slike systemer feiler, vil autopilotens funksjoner begrenses inntil den frakobles automatisk og pilotene må ta styringen (slik som i AF447).
Så gjenstår det å se hva dette er, enten det er terror, alvorlig systemsvikt, pilotfeil eller en blanding av de to.