Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (MH370 KUL-PEK 08/03/14)

Det tok vel et års tid før vrakgods etter Japan-jorskjelvet begynte å drive iland i USA, så det er nok mulig ... Nå blir det å forsøke å backtracke hvor strømmene har gått og hvor det aktuelle nedslagsstedet var. Vet ikke hvor nøyaktig dette kan gjøres, men vil anta at ham ihvertfall vil få et relativt begrenset søkeområde å konsentrere seg om ..

All den tid det nå har flytt i land bagasje i tillegg til flydelene, må man nok anta at flyet ble smadret ved sammenstøtet ...

All den tid det nå har flytt i land bagasje i tillegg til flydelene, må man nok anta at flyet ble smadret ved sammenstøtet ...

Aaaah... selv om jeg har lest gjentatte ganger så fanget aldri hodet mitt opp "flytt i land". Hodet leste funnet "på" øya.

I shall spank myself.

Det er vel som flere skriver nok mulig å isolere et mer konkret leteområde basert på historiske værdata og kunnskap om havstrømmene i området.

Det er jo viktig for de etterlatte å få et endelig svar, samt slå hull i alle konspirasjonene rundt forsvinningen.

En som vanlig nøktern artikkel i Dagens Nyheter om funnet. http://www.dn.se/nyheter/varlden/ledtradarna-som-avslojar-om-vingklaffen-tillhor-mh370/

Artikkelen tar opp hva som kan tale for og hva som kan tale mot at dette er et funn fra en 777. Men jeg stusser på at det at det hevdes at finnes for mange nalger på delen, og at mer moderne fly bruker liming i større grad:

Det som talar emot är att relativt många nitar går att skönja på vrakdelen, vilket är ovanligt på moderna flygplan som till stor del limmas ihop.

– Själva konstruktionen ser lite gammal ut. Man måste ha en ritning från Boeing och jämföra detaljkonstruktionen nit för nit för att se om klaffen kommer från en Boeing 777. Det kan också vara så att ytfinishen har försvunnit så att nitarna har kommit i dagen.

Jojo, 777 er jo en "gammel" konstuksjon hvis man sammenligner 777 med 787 eller A350...

Mtp. havstrømmer er det gode muligheter for at man her har vært så heldig å få deler av nåla i høystakken rett i fanget. Som flere andre påpeker kan det backtrackes hvis man tar med i regnestykket den relativt konstante strømhastigheten samt retningen, og få snevret inn leteområdet ganske mye.

b3lqo9.jpg

Artikkelen tar opp hva som kan tale for og hva som kan tale mot at dette er et funn fra en 777. Men jeg stusser på at det at det hevdes at finnes for mange nalger på delen, og at mer moderne fly bruker liming i større grad
Vedkommende har antagelig ikke vært på Everett og sett den store vinge-nagle-maskinen der som lager vinger til B777 - imponerende mye nagling

Iflg. NRK-tv så har franske myndigheter bekreftet at flap-delen som ble funnet er en 777-del.

Hangar.no skriver at myndighetene på Philippinene har funnet cockpit fra MH370 med rester av pilotene. Det begynner å bli mystisk, når det er bekreftet at deler fra maskinene ble funnet i retning Madagaskar. Kan deler ha drevet så langt som fra Philippinene og helt til Reunion ?

Artikkelen sier det er gjort flere lignende funn i samme område tidligere. Det stemmer ikke. Something is fishy...

Back