Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

C130

ScanFlyer Gold
Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

En familie på seks personer mistet flyet til Tyrkia fordi infotavla på OSL viste feil innsjekkingsskranke og de måtte kjøpe nye billetter til over 23000 kr.
Flyselskapet, Pegasus, nekter å utbetale noen erstatning selv om flyklagenemnda har gitt familien medhold i at det har de krav på.
Fra Flysmart24:
Da familien på seks kom til Oslo Lufthavn sjekket de informasjonstavlen i avgangshallen som fortalte dem hvilken skranke innsjekkingen skulle foregå i. Det de ikke visste var at tavlen viste helt feil skranke.
Det førte til at familien mistet ferie-flyet til Tyrkia, og måtte kjøpe nye billetter med et annet selskap for 23 400 kroner for at de skulle komme seg til Antalya. Det flyet måtte de vente på i 14 timer på flyplassen.
https://flysmart24.no/2019/10/26/mistet-flyet-etter-feil-informasjon-pa-flyplassen-ingen-tar-ansvar/
 
Last edited:
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

men alle de andre ombord klarte alikevel å finne rett skranke.. Burde være mulig å spørre seg til hva som skjer da de står der så lenge og avgangstiden nærmer seg,,
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Med all respekt. Ringer der ikke noen bjeller når tiden går og ingenting skjer:o
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Enig, merkelig at de ikke begynte å spørre/se seg om når det var halvannen time til avgang og ingen skranker på område 4 ble åpnet.
Jeg vet ikke hvem som er ansvarlig for informasjonen som legges ut på infoskjermene på OSL. Min første tanke er at det er OSL som er ansvarlig, og ikke flyselskapet (om det ikke er flyselskapet som legger inn informasjon om innsjekkingssted på flightene).

Men igjen, merkelig at de ikke gjorde noe når ingenting skjedde...evt gikk en liten tur og så seg om.
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Er jo ikke flyselskapet sin feil.

Men er jo spesielt å være der 2 timer før tiden uten å oppdage problemet på egenhånd, men jeg er ikke sjokkert. Etter å ha sett så mye rart på flyplasser.

Noen løper til riktig gate, å spør om den er riktig. Selv om det står tydelig på skjermen om avgangstid, selskap og det hele.

Jeg tror ikke alle er laget for å reise, eller å klare seg på egenhånd i livet.
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Merkelig at ikke flere som skulle samme vei, ikke kom innom...
Dette er vel nok et forsøk på å skyve eget slurv og dårlig planlegging over på fly- eller reiseselskapet.
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

At infotavlen viser feil er jo ikke akkurat noe nytt. Gudene skal vite det har blitt bannet mang en gang i innsjekkshallen mens man forsøker å få fatt i rett kontor for å fikse feil, selv når man har å gjøre med et selskap som "alltid" er på samme sted, og som også denne dagen befinner seg på samme sted som alltid ellers. Alikevel sier infotavla plutselig en dag noe helt annet, og muligens også bare for en enkelt flyvning. Og hjelpes for et rot dersom en hel innsjekksøy plutselig er ute av drift.

Og så har vi, som mann78 er inne på, reisende som i grunnen aldri burde fått sette sine ben på en flyplass, i alle fall ikke uten å bestille full UMNR-tjeneste. Var en gang med på ombordstigning for siste fly fra utland på OSL (før åpning av T2, mot slutten av anlegsperioden): vi er nesten ferdig, og med meget god tid til overs, men vi mangler en liten familie som har sjekket inn bagasje men ennå ikke gått ombord. Ettersom vi har tilstrekkelig folk på gate sjekker en i flyet, mens en annen (meg) gjennomsøker utland fra E8/E9 (med en liten avstikker til bussgate bare "i tilfelle") og videre opp til E18. Niks og nada. Opprop rundt gate er selvsagt resultatløst. Nuvel, god tid som sagt, og bagasjen blir funnet i god tid. Vi venter så lenge vi kan, men sender til slutt flyet avgårde i rute. På vei tilbake til kontoret oppdager vi en liten familie på en benk rett ved trappa til loungene (der Starbucks er nå), og av ren nysjerrighet spør vi om de trenger hjelp til noe: "Nei, vi bare venter på at avgangen vår skal bli ropt opp".:headbang
(og ja, det var akkurat dem vi manglet)

Tilbake til hovedsaken mener jeg det mest oppsiktsvekkende er at Flyklagenemda åpenbart (i følge artikkelen, har ikke lest selve vedtaket) mener at flyselskapene står ansvarlig for at de reisende ikke kan/vil/evner å spørre om hjelp i situasjoner der informasjonen på tavla er åpenbart feil...:old
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Nå er det riktig sent og et par (tre-fem) øl er konsumert. Men jeg synes vi er bra bedrevitende her.

Jeg reiser mye. Allikevel har jeg funnet meg i å gjøre dustefeil eller å bli hengt opp i noe siden "skjermen sier". Jeg synes ikke dette var så gal avgjørelse jeg. Basert på artikkelen.
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Apropos husk å stille klokken tilbake i dag og infoskjermer på Oslo Lufthavn.

Det er hyggelig å se at OSL hører på tilbakemelding. For en stund tilbake sa jeg ifra om at den store klokken
var vanskelig å lese grunnet tynne visere og strek på midten, spesielt for eldre og svaksynte.

"Vi har mottatt din henvendelse ang. klokken i den nye avgangshallen, og takker for konstruktivt innspill. Beklager vårt noe sene svar.
Klokken er nok i henhold til universell utforming, men det betyr ikke at vi ikke kan gjøre forbedringer. Innspillet er videresendt til relevant avdeling her for vurdering."

Lo and behold, en måned senere.

OSL_clock.jpg


Codeshare-runddans på departure board er noe annet som kan bidra til forvirring.
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

At infotavlen viser feil er jo ikke akkurat noe nytt. Gudene skal vite det har blitt bannet mang en gang i innsjekkshallen mens man forsøker å få fatt i rett kontor for å fikse feil, selv når man har å gjøre med et selskap som "alltid" er på samme sted, og som også denne dagen befinner seg på samme sted som alltid ellers. Alikevel sier infotavla plutselig en dag noe helt annet, og muligens også bare for en enkelt flyvning. Og hjelpes for et rot dersom en hel innsjekksøy plutselig er ute av drift.

Og så har vi, som mann78 er inne på, reisende som i grunnen aldri burde fått sette sine ben på en flyplass, i alle fall ikke uten å bestille full UMNR-tjeneste. Var en gang med på ombordstigning for siste fly fra utland på OSL (før åpning av T2, mot slutten av anlegsperioden): vi er nesten ferdig, og med meget god tid til overs, men vi mangler en liten familie som har sjekket inn bagasje men ennå ikke gått ombord. Ettersom vi har tilstrekkelig folk på gate sjekker en i flyet, mens en annen (meg) gjennomsøker utland fra E8/E9 (med en liten avstikker til bussgate bare "i tilfelle") og videre opp til E18. Niks og nada. Opprop rundt gate er selvsagt resultatløst. Nuvel, god tid som sagt, og bagasjen blir funnet i god tid. Vi venter så lenge vi kan, men sender til slutt flyet avgårde i rute. På vei tilbake til kontoret oppdager vi en liten familie på en benk rett ved trappa til loungene (der Starbucks er nå), og av ren nysjerrighet spør vi om de trenger hjelp til noe: "Nei, vi bare venter på at avgangen vår skal bli ropt opp".:headbang
(og ja, det var akkurat dem vi manglet)

Tilbake til hovedsaken mener jeg det mest oppsiktsvekkende er at Flyklagenemda åpenbart (i følge artikkelen, har ikke lest selve vedtaket) mener at flyselskapene står ansvarlig for at de reisende ikke kan/vil/evner å spørre om hjelp i situasjoner der informasjonen på tavla er åpenbart feil...:old
Apropos noe annet. Opplever(de) du at folk bommet på avgangene som følge av overgang fra sommertid til vintertid? :colgate:
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Apropos noe annet. Opplever(de) du at folk bommet på avgangene som følge av overgang fra sommertid til vintertid? :colgate:



Det er en klassiker siden tidenes morgen ....
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Det er en klassiker siden tidenes morgen ....



For ikke snakke om de som kommer en dag for sent til flyet fra BKK som går/gikk 00:20 på natta [emoji13]
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Jeg møtte opp en time for tidlig en gang med 06-avgang og jeg hadde vært på fest dagen før, og ja klokka skulle stilles tilbake en time. Greit når det går den veien hvertfall.
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Jeg har en kollega som valgte å stille klokken en time frem i stedet for tilbake en høst for noen år siden. Veldig fint for meg, som kunne dra hjem fra nattevakt to timer før arbeidstidens slutt :D
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Apropos noe annet. Opplever(de) du at folk bommet på avgangene som følge av overgang fra sommertid til vintertid? :colgate:
Ikke sommer til vinter, men motsatt kan være en sann plage. Og så har vi, som Someone nevner, de flyavgangene som går rett etter midnatt...:rolleyes:
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Hvordan går det ann egentlig?

Man tenker at flyet går på kvelden, det står mandag på billetten, kan jeg faktisk forstå at man tenker at det går mandag kveld (og ikke søndag kveld/kjempetidlig mandag morgen).
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Dersom flyets avgang er satt til mandag 4. november kl. 00.20 er det fort gjort å glemme at du faktisk bør møte på flyplassen søndag 3. november kl. 22.20... ;)
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Hvordan går det ann egentlig?

Har selv været tæt på at gå i fælden en gang , hvor jeg havde en 00.30 afgang fra Hong Kong. Jeg var ude i byen og tænkte lige på , at det var sidste dag og at jeg skulle flyve hjemad i morgen. Men med ét gik det op for mig at det faktisk var "i aften" jeg skulle af sted.:rolleyes:
Nu havde jeg heldigvis god tid så ingen problemer der, men det var altså en speciel oplevelse alligevel.
 
Re: Mistet flyet fordi infotavla på OSL viste feil

Dersom flyets avgang er satt til mandag 4. november kl. 00.20 er det fort gjort å glemme at du faktisk bør møte på flyplassen søndag 3. november kl. 22.20... ;)

Javel, godt gjort hvertfall! :)
 
Back
Top