• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Minnebrikke problem

Lennart

ScanFlyer Rusty
Er det noen andre her som har opplevd at flere bilder på minnebrikkene er ødelagt ?
Har 2 stk brikker jeg bruker, en på 512 og en på 1024, og på begge i det siste er enkelte bilder helt ødelagt . heldigvis så tar jeg flere enn ett bilde pr fly

Replying to Topic 'Minnebrikke problem'

kan ikke si at jeg har det problemet da, men jeg lurer på hvordan ødelagt dem blir?

Hei Lennart !

Har vært ute for det samme jeg også,- men har funnet ut at hvis vi slår av kameraet før bildet er ferdig skrevet til minnekortet....,- så blir det heller ikke noe bilde....
-Venter med å slå av kameraet til jeg ser at kameraet har jobbet seg ferdig ,- og da har alle bildene kommet med også. -Gjelder jo mest hvis man skyter endel bilder i serie,- at det tar litt tid før alt er lagret på minnekortet.

Det er også en stor fordel å reformatere minnebrikken innimellom ellers kan gammelt rask bli liggende igjen.

Jeg husker ikke hva slags kamera du har Leo men jeg vet at med Olympuskamera må man være veldig nøye med prosedyren for til- og fra-kobling til PC'en. Bruk til-og frakoblingsknappen nede til høyre og koble fra før du skrur av kamera.
Jeg fikk store problemer under dykking med Olympuskamera fordi jeg brukte en 1GB disk og hele kamera begynte å gå varmt fordi jeg ikke visste at man måtte være nøye med denslags.
Jeg har adoptert prosedyren til mine andre kamera og trekker derfor aldri ut USB'en uten å ha koblet fra skikkelig.

Mvh
K

Det skjedde meg ogsaa i begynnelsen da jeg hadde Olympus-kamera. Men da jeg laerte meg til aa forsikre meg om at kameraet hadde jobbet seg ferdig, forsvnt problemet .. :thumbup

Vær også sikker på å ha "nok" strøm på batteriene, Olympus er ikke helt snill om den går tom for strøm når den skriver til brikka.
Igjen som å slå av uten at den er ferdig.

Originally posted by G-COLE

-Venter med å slå av kameraet til jeg ser at kameraet har jobbet seg ferdig ,- og da har alle bildene kommet med også. -.

Er nok dette som har skjedd. Knipser en serie, og så slår av kamera. Kan ikke være bra i lengden for min EOS 300D

Har akkurat vært på en kjøretur i naturen, og tatt en del bilder, men så når jeg setter
minnebrikken i pcen, så er alle bilder vekk, tragisk. Tror jeg bør kjøpe ett nytt minnekort, eller nytt kamera etterhvert

Edit : Jeg formaterer også med jevne mellomrom

Men hvis du prøver å hente bildene med en USB-kabel direkte fra kamera, hvordan går det?
Generelt sliter det på kortet å bli tatt ut og inn så om mulig bør det få stå i og så kan man tappe direkte istedet. Har jeg blitt fortalt....

K

Originally posted by Leorim

Er nok dette som har skjedd. Knipser en serie, og så slår av kamera. Kan ikke være bra i lengden for min EOS 300D

Har akkurat vært på en kjøretur i naturen, og tatt en del bilder, men så når jeg setter
minnebrikken i pcen, så er alle bilder vekk, tragisk. Tror jeg bør kjøpe ett nytt minnekort, eller nytt kamera etterhvert

Edit : Jeg formaterer også med jevne mellomrom

Er bildene borte fra minnekortet når det står i kamera da ?
Er de ikke det,- så start pc-en på nytt eller oppdater.... Har vært ute for det samme ! -Kortleser finner ingen bilder,- men etter å ha restartet ,- så finner den de ....

:up:

Bildene var borte vekk.
Vi får ta en tur neste søndag, når solen skinnnnnnneeeeeer :devot:

Dette har skjedd meg to ganger, men begge ganger har jeg benyttet programvare som du kan kjøpe meget billig på nettet som tar en restore/recover på brikken og henter frem bilder som er tapt - det funger 98% av gangene. Har også gjort det for andre som har fått slike uheldige hendelser når de kommer hjem og skal se på bildene....

Søk litt på nettet så finner du nok....:up:

Jeg har ikke hatt samme problem, og jeg slår alltid av kameraet så fort det siste bildet er tatt. Kameraet står da og jobber på egenhånd en stund til bildene er lagret før det slår seg helt av.

Go Canon! :nor:
Ja jeg skal spare deg, Rune!

har mitt kamera på autoav etter 4min elns.. :)

Jeg fikk en gang et genialt råd av Andrev her på forumet: Bruk PhotoRescue som man laster ned/kjøper her: http://www.datarescue.com/photorescue/index.htm

Du kan sjekke om det faktisk er noe å hente før du kjøper reparasjonsmodulen. Tror ikke man i så tilfelle betaler mer enn ca. $30, noe som må sies å være kjempebillig for å redde bilder.

Back